Citroën ë-Jumpy electric vs liknande elbilar

Citroën ë-Jumpy (e-Dispatch) är en eldriven skåpbil som tillverkas av Citroën för att konkurrera med Peugeot e-Traveller, Opel/Vauxhall Vivaro-e och Toyota Proace Verso. Alla dessa fyra är baserade på samma Stellantis-plattform för elektriska skåpbilar, vilket innebär att de är nästan identiska, med undantag för några faktorer som pris, utrymme, utseende och önskvärdighet.

I den här artikeln kommer vi att jämföra Citroën ë-Jumpy electric med liknande elbilar och berätta varför du ska välja den ena framför den andra. Citroën ë-Jumpy kommer i två tillgängliga storlekar som är samma som alla andra skåpbilar från den här listan, förutom Toyota som kommer i vissa underkategorier som till exempel en skyttelmodell, men vissa erbjuder inte plats för 9 personer.

Vauxhall/Opel Vivaro-e och ë-Jumpy ligger riktigt nära varandra när det gäller priset medan Peugeot e-Traveller är den dyraste bilen på den här listan. Toyota Proace Verso kan fås för det lägsta priset, men bara om du inte behöver plats för upp till 9 personer.

På det hela taget är alla fyra riktigt lika varandra och det är ganska jämnt mellan dem. Ditt köpbeslut kommer troligen att baseras på din märkeslojalitet och det bästa priset du kan få för var och en av dem. Oavsett vilken av dem du köper kan du verkligen inte göra något fel här.

Citroën ë-Jumpy

Citroën ë-Jumpy finns i två olika varianter beroende på batteristorlek och layout. Den medelstora 50 kW-modellen är den billigaste och kostar cirka 51 000 euro, medan 75 kWh XL-modellen är den dyraste och kostar 56 000 euro. 50kWh-modellen har en räckvidd på cirka 180 km medan 75kWh-modellen har en räckvidd på upp till 260 km.

  Är Citroën C3 Picasso en bra bil?

Snabbladdningen är begränsad till 100 kW, vilket innebär att du kan ladda ë-Jumpy från 20 % till 80 % på cirka 28 minuter. Designmässigt skulle jag säga att ë-Jumpy ser bäst ut av dem alla. Den har en bra rymdhantering vilket innebär att du kan fylla den med människor och last utan problem.

Peugeot e-Traveller

Som vi nämnde i början är e-Traveller nästan identisk med ë-Jumpy eftersom alla dessa skåpbilar är baserade på den välkända Stellantis-plattformen som ger dig möjlighet att välja mellan en 50kWh-modell och en 75kWh-modell. Räckvidden är begränsad till 175 km för 50kWh-modellen och 255 km för 75kWh-modellen. E-Traveller kan också fås i mellanstorlek eller XL-form.

Snabbladdningshastigheterna är identiska med ë-Jumpy medan långsam laddning från ett vanligt växelströmsuttag i hemmet tar cirka 8-9 timmar för 50kWh-modellen och 11 timmar för 75kWh-modellen. (Denna statistik är densamma för alla skåpbilar här). Med ett utgångspris på 63 000 euro är e-Traveller den dyraste skåpbilen här, men den använder också inredningsmaterial av högre kvalitet och många anser att den är bekvämare.

Vauxhall/Opel Vivaro-e

Vivaro-e är den tredje utmanaren på den här listan och börjar på 51 000 euro för den mindre mellanstora 50kWh-modellen medan toppmodellen XL 75kWh kostar 57 000 euro, vilket innebär att det är den billigaste XL 75kWh-modellen av dem alla. Alla versioner får upp till 9 platser och Vivaro-e är en hyfsat bekväm och rymlig skåpbil.

Designmässigt är den kanske inte lika cool som alla andra skåpbilar på den här listan eftersom Opel har valt att använda ganska stillsamma linjer som inte får Vivaro-e att sticka ut. Vissa människor älskar dock detta och därför kommer Vivaro-e säkert att få poäng som dessa typer av köpare.

  Vanliga problem med Citroën C5 X

Toyota Proace Verso

Den sista utmanaren på den här listan är Toyota Proace Verso som överraskande nog också lånar Stellantis elektriska plattform, men Toyota förvaltas inte av Stellantis vilket innebär att Toyota köpte plattformen för att använda den med sina modeller. Detta kommer som en överraskning eftersom Toyota vanligtvis är känt för att utveckla sin egen plattform, men detta är troligen det billigare alternativet.

Proace Verso finns i mellan- och XL-form med både en 50kWh- och en 75kWh-form och alla specifikationer är desamma som för alla andra skåpbilar på den här listan. Proace finns dock i antingen en 8- eller 9-sitsig konfiguration och en speciell skyttelmodell som är utformad för persontransporter. Ett utgångspris på 50 000 euro gör den 8-sitsiga 50kWh Proace till den billigaste, men en 75kWh-modell med 9 platser kostar närmare 60 000 euro.

FAQ-avdelning

Varför använder alla dessa elektriska skåpbilar samma plattform?

Svaret på denna fråga är ganska enkelt – kostnader. Att utveckla en fristående elbilsplattform kostar sannolikt några miljarder dollar, vilket är anledningen till att det inte finns många märken som har råd med det. VAG utvecklade en egen, men den plattformen används för Audi, Porsches, Skoda och alla andra VAG-produkter.

För att inte begrava ett företag ekonomiskt är det vettigt att utveckla dessa plattformar tillsammans med andra biltillverkare eftersom det sänker det totala riset ganska mycket. Dessutom säljer elbilar ännu inte så mycket, vilket innebär att de verkliga vinsterna troligen kommer att komma senare.

  Vanliga problem med Citroën C1

Är en laddhybridbil bättre än en elbil?

En plug-in hybrid van kan vara ett bra val för dem som ännu inte är redo att byta till en helt elektrisk drivlina, men det finns verkligen inte många plug-in hybrid vans du kan välja mellan. Å andra sidan finns det ganska många elektriska skåpbilar.

Jag skulle säga att om du kan utnyttja en eldriven skåpbil till sin fulla potential så är det vettigt att välja en eldriven skåpbil i 99 procent av situationerna. Men om du inte kan det och om du tror att det ibland kommer att vara svårt att ladda din skåpbil bör du vänta ett tag innan du kan göra det bekvämt och därmed välja en PHelectric-bil av något slag.

Gör Citroën bra elbilar?

Citroëns elbilar samlar ganska mycket intresse på sistone vilket innebär att de uppenbarligen gör något rätt. Visst, det finns verkligen inga ”lyxiga” elbilar där, men Citroën gör bra halvprisvärda elbilar, särskilt bilar som e-C4 som är den moderna iterationen av hur en bil från det mest populära segmentet ska se ut.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts