Vanliga problem med BMW X4

BMW X4 problem & fel

BMW X4 är en snygg, kraftfull och lyxig kompakt lyx-SUV. Men precis som de flesta bilar har denna kompakta SUV också några problem som är värda att notera. Vad är ändå de vanligaste problemen med BMW X4?

Vanliga problem med BMW X4 är fel fungerande krockkuddar, problem med turbo wastegate, fel i elsystemet, DPF-stoppar, motor som inte startar, förlust av hjulkontroll och felaktig igenkänning av bälteslås. Dessa och många andra problem gör BMW X4 till en av de minst tillförlitliga BMW-modellerna.

Vilka är de vanligaste problemen med X4?

Felaktigt fungerande krockkuddar

BMW brukar återkalla vissa bilar om de upptäcker att de har ett tillverkningsproblem. Flera BMW X4-modeller från 2017 till 2019 hade felaktiga krockkuddar. BMW upptäckte att en skruvförbindelse från passagerarens krockkudde till instrumentpanelen kanske inte har gjorts enligt specifikationerna.

Om krockkudden aktiveras kan därför panelens skydd brytas i bitar och kastas mot passageraren, vilket ökar risken för en skada vid en olycka.

Felaktigt elektriskt system

Liksom de flesta BMW:er lider BMW X4 också av ett felaktigt elsystem. Detta kan orsakas av flera saker, t.ex. en trasig startmotor, korrosion på batteripolerna, fel på startspärren, igensatt bränslefilter, dött 12v-batteri, trasig säkring eller dålig generator. Om din bil har elektriska problem ska du se till att åtgärda roten till problemet.

Problem med turbons wastegate

Det här problemet är vanligt i den bensindrivna BMW X4-modellen. Turbo wastegate blir högljudd, vilket gör att kontrollampan för motorn tänds och att bilen gradvis stannar. Observera att just detta problem normalt orsakas av en åldrande turboladdare. Så om turboladdaren är sliten bör du byta ut den.

  Hur vet jag om min BMW fortfarande är under garanti?

Motorn startar inte

De största bovarna som gör att motorn inte startar är elektriska problem. Vi hade redan lyft fram några av de större elektriska problemen och några av dem kan också påverka motorn. Till exempel kan korrosion på batteripolerna, tom bensintank, dålig generator och trasig startmotor hindra motorn från att starta.

Se till att åtgärda de underliggande el- och motorproblemen om du vill att bilen ska fungera optimalt.

DPF:n täpper till

DPF eller dieselpartikelfiltret sätter sig igen när det inte kan bränna bort alla överflödiga dieselpartiklar som det filtrerar från bilens avgaser. Som ett resultat av detta misslyckas bilen med att regenerera och DPF slutar med att täppas till.

Om igensättningen inte är alltför stor kan du försöka avlägsna igensättningen av DPF genom att värma upp motorn ordentligt och köra den i hög hastighet i cirka 10-20 minuter. Detta bör vara tillräckligt för att avlägsna DPF. Men om DPF är skadat måste du byta ut det.

Felaktig igenkänning av bälteslåset

Ett annat problem som tvingade BMW att återkalla vissa BMW-modeller är en felaktig igenkänning av bälteslås. Det här problemet upptäcktes i vissa BMW X4-modeller från 2019 och 2020. Man trodde att kabeln som förbinder hallsensorn med sätesspännet kunde vara extremt kort.

Som ett resultat av detta kan sensorn lossna från spännet, vilket orsakar en felaktig bälteslåsigenkänning, vilket påverkar funktionen av fasthållningssystemet och utlösningen av krockkudden, vilket ökar risken för skador vid en olycka.

  Billigaste sättet att byta ut en BMW-nyckel?

Förlust av kontroll över hjulet

Detta problem är vanligt förekommande i BMW X4M-modellerna 2018 och 2019. Hjulet förlorar kontrollen på grund av ett vibrationsutmattningsfel i spårstången. Dessutom sker vibrationsutmattningsfelet på grund av en exceptionell böjningsbelastning. Om detta inträffar förlorar hjulet kontrollen på ena sidan av bilen, vilket ökar risken för en olycka.

Den goda nyheten är att BMW återkallat alla bilar med detta fel och åtgärdat dem. Om du därför investerar i en begagnad BMW X4M från 2018 eller 2019, se till att det här problemet har åtgärdats innan du betalar för den.

FAQ

Är BMW X4 tillförlitlig?

Nej, BMW X4 är bland de minst tillförlitliga BMW-modellerna på marknaden. Den är dock mer tillförlitlig än BMW X5, som är bland de minst tillförlitliga lyxiga SUV:erna på marknaden. Ett stort antal tillförlitlighetsorgan har gett BMW X4 ett betyg över genomsnittet, vilket är hyfsat men inte bra.

Är BMW X4 billig att underhålla?

Nej, BMW X4 är ganska dyr att underhålla. Det beror inte bara på att den rapporterar fler problem än genomsnittet, utan också på att dess reservdelar och service är ganska kostsamma. BMW X4 har till exempel en årlig reparationskostnad på cirka 988 dollar, vilket är mer än den genomsnittliga kostnaden för att underhålla en mellanstor SUV på 652 dollar per år.

Hur länge håller BMW X4?

Om BMW X4 underhålls på rätt sätt kan den klara över 200 000 mil. Men om den inte är väl underhållen kan bilen ha svårt att klockan över 150 000 mil. När bilen blir äldre kommer den dessutom att kräva större reparationer som inte bör ignoreras. Om du tar hand om sådana kostsamma reparationer kommer du att se till att bilen håller längre än en genomsnittlig SUV.

  Vem får flest tjejer - BMW eller Mercedes?

Efter hur många mil börjar BMW X4 få problem?

BMW X4 är inte lika pålitlig som BMW X3. Därför börjar den få problem redan vid 50 000 mil. Men med god skötsel och underhåll kan användaren börja få allvarliga problem efter 100 000 mil. Så om du följer BMW:s rekommenderade serviceunderhållsschema behöver du inte spendera mycket pengar på reparationer och underhåll.

Sammanfattning

Oavsett om du köper en ny eller begagnad BMW X4 är det viktigt att känna till några av de problem som du kommer att stöta på under ägandet av bilen. Nu när du känner till några av de vanligaste problemen som BMW X4-användare möter kan du gå vidare och underhålla din bil ordentligt för att undvika de flesta av dessa problem.

På det hela taget är BMW X4 fortfarande en elegant, högpresterande, bekväm och lyxig bil. Dessutom är den lätt att hantera och har en kvalitativ interiör. Ändå är den ganska dyr med ett mindre bagageutrymme än de flesta av sina konkurrenter.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts