Vanliga problem med BMW e39

BMW e39

BMW E39 är en av de mest populära bilarna i slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Tack vare dess enastående utseende, prestanda och trevliga körning. Men precis som de flesta BMW:er kom BMW e39 också med flera problem som användare rapporterat under åren. Så vilka är de vanligaste problemen med BMW E39?

Vanliga problem med BMW E39 är fel på kylsystemet, fel på Dual-Vanos, slang- och ledningsläckage, problem med LCD-displayen, fel på bussningar för trissarmar och fel på fönsterregulatorer. Trots att BMW E39 har flera problem är den en av de mest tillförlitliga BMW 5-serien som någonsin byggts.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW e39?

Fel i kylsystemet

De flesta BMW-modeller har problem med kylsystemet. BMW e39 är inget undantag eftersom den också har flera kylsystemfel. Några av de vanligaste problemen med BMW e39:s kylsystem är fel på vattenpumpen och termostaten. I vissa fall kan även kylaren gå sönder.

Det bästa sättet att veta om kylsystemet håller på att gå sönder är att titta efter om lampan ”service engine soon” tänds och kontrollera temperaturmätaren. Om temperaturen ligger över det normala intervallet är det en indikation på att kylsystemet har ett problem. Fixa de felande delarna för att fixa kylsystemet.

Dubbla ventiler som inte fungerar

BMW e39 levereras med M52-motorn som har ett Dual-Vanos-system. Det här systemet styr tidpunkten för avgas- och insugningsnockorna. Några av symptomen på fel på Dual-Vanos är grov tomgångskörning, problem vid kallstart, effektförlust och en defekt manöverdon.

Det bästa sättet att åtgärda en dålig Dual-Vanos är att byta ut hela enheten eller bygga om ställdonet. Processen är dock ganska besvärlig och kostsam.

  Är BMW M240 en bra bil?

Problem med LCD-displayen

Ett annat vanligt problem som användare av BMW e39-modeller upplever är problem med LCD-skärmen. LCD-displayen på bilens instrumentbräda är en viktig del eftersom den förmedlar viktig information som t.ex. körsträcka. I vissa fall kan datoravläsningen tappa pixlar och förvandlas till en röra av siffror och bokstäver.

Detta problem orsakas vanligtvis av ett dåligt band eller av den inbyggda datorn. Om du märker ett sådant problem bör du låta mekanikern inspektera din bil. Du bör också låta inspektera ledningar och säkringar för att se till att de fungerar som avsett.

Slangar och ledningar läcker

Det här problemet är vanligt i högpresterande e39 5-serie-modeller. Flera delar kan börja läcka efter en tid. Dessa inkluderar oljeventilkåpan, servostyrningshålen och andra ledningar. Tecken på läckande slangar och ledningar är läckage av vätskor, felstötningar, styrningssvårigheter och svårigheter att hantera bilen.

Ta bilen till mekanikern och låt den inspektera. Om slangarna och ledningarna är skadade ska du byta ut dem. Dessutom bör du också inspektera tändstiften eftersom vätskor och oljor kan störa dem.

Fönsterregulatorer som inte fungerar

När BMW e39 har gått över 100 000 mil är det vanligt att fönsterregulatorerna går sönder. Fönsterregulatorerna går normalt sönder på grund av slitage eller ålder. För att åtgärda detta problem måste du byta ut fönsterregulatorerna. Så innan du köper en begagnad BMW E39 bör du kontrollera om fönsterregulatorerna är i gott skick eller inte.

  Vanliga fel & problem med BMW 523i

Bussningar för trumpinnarmen går sönder

Precis som tändstift och tändspolar går även trusharm-bussningarna sönder tidigt i BMW:er. Truskarmsbussningarna hjälper till att kontrollera fjädringens rörelse för en smidig överföring av energi och tryck från bilens hjul till ramen. Observera att tryckarmsbussningarna normalt går sönder efter 40 000 mil. Men med rätt underhåll kan de gå sönder efter 75 000 mil.

Vanliga tecken på dåliga eller sviktande tryckarmsbussningar är lös ratt, skramlande ljud och klonkande vid hårda inbromsningar.

FAQ

### Är BMW E39 tillförlitlig?
Ja, BMW E39 är en av de mest tillförlitliga BMW 5-serien. De flesta BMW e39-modeller på marknaden har gått över 200 000 mil. Även om den sista e39-modellen tillverkades för nästan 20 år sedan finns det fortfarande flera bilar i gott skick. Icke desto mindre är det ganska dyrt att underhålla denna bil.

BMW e39 är tillförlitlig på grund av de exceptionella och hållbara motorer som den har fått. Några av de motorer som finns i den här modellen är den 2,0-liters M52 raka-6-motorn, 2,2-liters M54 raka-6-motorn och 3,5-liters M62 raka-6-motorn.

Hur länge håller BMW E39?

BMW e39 kan hålla över 200 000 mil. De flesta BMW e39-modeller är numera klassiker. Den här modellen är mycket hållbar och pålitlig. Med rätt skötsel och underhåll kan BMW e39 5-serien klara över 250 000 mil.

Om du planerar att skaffa en BMW e39 bil, se till att den är väl underhållen för att undvika frekventa besök hos mekaniker eller tekniker.

  Vanliga problem med BMW X2

Är det dyrt att underhålla BMW e39?

BMW e39 må vara mer tillförlitlig än de flesta BMW 5-serie-modeller, men den är fortfarande dyr att underhålla. Och eftersom de flesta av dessa modeller är gamla med över 150 000 mil, kan du räkna med dyrt underhåll och kostsamma reparationer. Med rätt underhåll och skötsel kan du dock minska reparationskostnaderna.

Efter hur många mil börjar BMW E39 få problem?

BMW E39 är en av de mest BMW 5-serien på marknaden. Om den är väl underhållen kan den här bilen börja få mindre problem efter 80 000 mil. Icke desto mindre bör användarna vara beredda på att hantera allvarliga problem när bilen når över 150 000 mil.

Vilken motor finns i BMW E39?

BMW e39 är utrustad med en M52-motor. M52 är en rak-6 DOHC bensinmotor som tillverkades mellan 1994 och 2000. BMW S52-motorn är den högpresterande varianten av M52-motorn. Eftersom de flesta interna delar av BMW M52-motorn är skottsäkra är det en stark och hållbar motor som klarar över 200 000 mil.

Slutsats

Nu när du känner till några av de vanligaste problemen som BMW e39-användare möter kan du planera när du förbereder dig för att förvärva en begagnad BMW e39, som sakta har förvandlats till en klassisk bil. Med rätt skötsel och underhåll kan BMW e39 köra över 150 000 mil utan större reparationer.

För att se till att din bil håller längre och körs smidigt ska du följa BMW:s rekommenderade serviceunderhållsschema.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts