Vanliga problem med BMW M4

BMW M4 problem

BMW M4 bildades när BMW bestämde sig för att sätta BMW 3-serien coupe och cabriolet i en egen serie för att underlätta identifiering. BMW M4 är högpresterande med utmärkt hantering och kraft. Ändå kommer den också med flera problem. Men vilka är de vanligaste problemen med BMW M4?

Vanliga problem med BMW M4 är läckor i ventilkåpor och packningar för ventilkåpor, problem med vevnav, fel på termostat, läckor i packningar för oljefilterhus, fel på slutstegsfläktmotstånd, problem med fordonets struktur, problem med drivlinan, problem med bromsarna och läckor i oljepannans packning.

Till skillnad från de flesta BMW-modeller har BMW M4 haft ett fåtal återkallelser tidigare. Dessutom kan de flesta av de problem som vi har nämnt ovan undvikas genom rätt skötsel och underhåll. Dessutom finns de flesta problemen i specifika årsmodeller och inte i alla BMW M4.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW M4?

Ventilkåpan och ventilkåpanpackningen läcker.

Liksom BMW-motorerna N54 och N55 är S55-motorns ventilkåpa och ventilkåpapackning benägna att spricka och läcka olja. Detta beror på att dessa delar slits snabbare och måste bytas mellan 20 000 och 50 000 mil. Gummipackningarna på ventilkåpan utsätts för höga temperaturer som försämrar dem snabbare.

Tecken på ett slitet ventilkåpa och en sliten ventilkåpapackning är oljeläckage, brännlukt, rök som kommer från motorrummet och låg oljenivå. Byt ut de skadade eller slitna delarna.

Problem med drivlinan

Ett annat stort problem som BMW M4-ägare möter är problem med drivlinan. Några av de vanligaste problemen med drivlinan är lösa anslutningar och knackande ljud som kommer från bilen vid inbromsning och parkering. De flesta av problemen med drivlinan är kopplade till tillverkarens fel.

  Är BMW:s bakhjulsdrivna bilar bra i snö?

Termostatfel

En termostat är en av de mest hållbara delarna i en bil. Efter att ha kört över 100 000 mil kan dock en termostat gå sönder i din BMW. Tecken på en dålig termostat är läckande kylvätska, höga temperaturvärden, konstiga ljud, oregelbundna temperaturförändringar och ökad bränsleförbrukning. Byt ut den defekta termostaten för att åtgärda problemet.

Oljepannans packning läcker

I likhet med ventillockspackningen spricker eller slits oljepannans packning i BMW M4 också och börjar läcka olja. Medan detta problem uppstår på BMW M4 innan den når över 100 000 miles, upplever de flesta BMW-modeller detta problem efter att ha nått över 100 000 miles. Åtgärda problemet genom att byta ut den slitna eller skadade oljepannpackningen.

Slutstegsfläktmotstånd som inte fungerar

Slutstegsfläktmotståndet går normalt sönder på grund av överhettning i BMW. Men i vissa fall kan den här delen gå sönder på grund av korrosion. Om fläkten misslyckas kommer den inte att blåsa någon forcerad luft. Därför måste du åtgärda det här problemet på din BMW M4 genom att byta ut den mot ett nytt slutstegsfläktmotstånd.

Problem med vevnav

Det här problemet drabbar normalt BMW S55-motorer mer än någon annan typ av BMW-motor. Trots detta är det inte särskilt vanligt. Problem med vevnavet kan leda till interna motorproblem. Att åtgärda den här delen är enkelt eftersom du måste korrigera tidpunkten och byta ut vevnavet.

Problem med fordonets struktur

Fordonsstrukturen har varit ett problem med BMW M4. Flera användare har klagat på vindbrus från fönster på grund av fordonets struktur. Tvärtom har andra användare också klagat på framsätesbälten med felaktiga låsmekanismer, vilket är farligt vid en olycka eftersom de kanske inte ger det välbehövliga skyddet.

  BMW ix3 VS Volvo XC40 - Vilken är bäst?

Oljefilterhusets packning läcker

Förutom att ventilkåpornas och oljepannans packningar spricker och läcker olja, spricker och läcker även oljefilterhusets packning. Så när du inspekterar ventilkåps- och oljepannans packning, kontrollera oljefiltret och se till att det är i gott skick. Om inte, byt ut det för att förhindra oljeläckage. Oljefilterhusets packning bör inspekteras var 80 000:e mil.

Problem med bromsarna

Även om bromsarna fungerar perfekt och inte borde vara ett problem, ger de upphov till ett störande ljud som kan orsaka panik hos vissa M4-förare. Flera användare har noterat att de kändes som slipning efter att ha kört flera mil. Detta är ett resultat av att stenar och främmande material fastnar mellan bromsskyddsplattan och bromsskivan.

FAQ

Är BMW M4 tillförlitlig?

BMW 3-serien och 4-serien producerar några av de mest tillförlitliga BMW-modellerna på marknaden. De flesta tillförlitlighetsorgan har rankat BMW M4 som något över genomsnittet. Dessutom är BMW M4 utrustad med S55 twin-turbo inline-6-motorn, som är tillförlitlig.

Är det dyrt att underhålla BMW M4?

Ja, det är ganska dyrt att underhålla BMW M4 jämfört med de flesta bilar i sin klass. Den genomsnittliga årliga underhållskostnaden för BMW M4 är cirka 642 dollar, medan den årliga kostnaden för att underhålla en vanlig bil är cirka 600 dollar. Dessutom är BMW:s reservdelar dyra, vilket ökar den totala underhållskostnaden.

Vad är den höga körsträckan för BMW M4?

Även om BMW M4 har funnits på marknaden i mindre än 10 år är det lätt att förutsäga hur länge den kommer att hålla eftersom den har stora likheter med BMW 3-serien. Med rätt skötsel och underhåll kan den här bilen hålla i mer än 250 000 mil.

  Vilka är skillnaderna mellan BMW-serierna?

Är en begagnad BMW M4 värd att köpa?

Det beror på bilens skick. Om bilen är väl underhållen med mindre än 100 000 mil är den värd att köpa. Men om bilen är över 100 000 mil och dåligt underhållen bör du inte lägga en krona på en sådan bil eftersom den kommer att bli besvärlig och kostsam att reparera i framtiden.

Sluttankar

Oavsett om du vill köpa en ny eller begagnad BMW M4 är det viktigt att känna till de problem som du kan stöta på längs vägen. Observera att vissa BMW M4-modellår är mer tillförlitliga än andra. Dessutom har inte alla årsmodeller samma problem. Så innan du köper en begagnad BMW M4 är det viktigt att veta vilka problem som ditt modellår sannolikt har.

På det hela taget är BMW M4 en högpresterande, kraftfull, snabb, bekväm och lyxig coupé. Den är också okomplicerad att hantera och avancerad. Den har dock ett högt utgångspris och att underhålla den är ganska dyrt. Så om du köper en begagnad modell, se till att du får en begagnad bil av hög kvalitet.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts