Vanliga problem med BMW N63-motorer

BMW N63 problem & fel

BMW N63-motorn var världens första bilmotor i serieproduktion som använde sig av en ”hotvee”-layout, där turboladdarna är placerade i motorns ”V”. Dessutom är det BMW:s första turboladdade V8-motor. Denna motor ersatte den naturligt insugande BMW N62-motorn.

N63 må vara en kraftfull och högpresterande motor, men den kommer också med flera problem som intresserade köpare bör känna till. Men vilka är de vanligaste problemen med BMW N63-motorerna?

Vanliga problem med BMW N63 turboladdade V8-motor är fel på bränsleinsprutare, läckande ventilstamstätningar, överdriven oljeförbrukning, fel på styrkedjan, snabb batteridränering, dåliga tändstift och dåliga tändspolar. Den goda nyheten är att de flesta av dessa problem kan åtgärdas. Dessutom kan dessa problem också undvikas genom regelbundet underhåll och skötsel.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW N63-motorer?

Problem med styrkedjan

Problemet med styrkedjan är ett av BMW:s största problem. BMW N63-motorn är inget undantag eftersom den också har detta problem. Icke desto mindre är det här problemet vanligt i N63-motorer från 2008 till 2014. Användare noterade att tidningskedjan sträcker ut sig efter en tid, vilket leder till ytterligare slitage på ventilsystemet och påverkar bilens prestanda.

Tecken på en dålig eller felande styrkedja är bland annat grov tomgång och att motorlampan kommer. Om problemet med styrkedjan inte åtgärdas i tid kan ventilerna böjas och leda till kostsamma reparationer.

Bränsleinsprutningsfel

Ett av de första problemen som du bör vara beredd att hantera när du skaffar en bil med BMW N63-motor är fel på bränsleinsprutningen. Många användare har rapporterat att de fått detta problem redan vid 20 000 mil. Dessutom är det ganska dyrt att åtgärda detta problem eftersom du måste räkna in arbetskostnader.

  Bästa BMW för en kvinna

Några av tecknen på en dålig eller felande bränsleinjektor är dålig acceleration, motorfel, grov tomgång, kontrollampan tänds och svarta avgasrör. Byt ut de dåliga bränsleinsprutarna för att åtgärda problemet.

Överdriven oljeförbrukning

Ett annat vanligt problem för alla BMW-modeller är överdriven oljeförbrukning. Detta problem är kopplat till motorns utformning där turbon sitter i mitten av ”V” eller i motorns dal. Dessutom är detta område mycket varmt och gör att motorn förbrukar mer olja, och det kan till och med leda till att packningarna torkar ut och läcker olja.

I normala situationer bör 1 qt olja motsvara 1000 mil, men i det här fallet motsvarar 1 qt olja 600 mil. Trots detta älskar BMW-ägare fortfarande sina bilar och fyller på olja var 4 000-6 000 mil.

Läckande ventilstammar

På grund av den höga värmen som produceras av avgaserna och turbon i motorns dalgång försämras ventilskafttätningarna snabbare, vilket leder till läckor och enorma bitar av vit rök som kommer ut ur avgaserna. Några av tecknen på läckande ventilskaft är överdriven oljeförbrukning och vit rök från avgaserna.

För att åtgärda detta problem måste du byta ut de dåliga ventilstamtätningarna mot nya. Detta är en enkel lösning och den bör inte kosta särskilt mycket.

Snabbt batteridränage

I ett försök av BMW att uppnå effektivitet slutade det med att man strulade med andra delar av bilen. Ja, den här bilen har bättre bränsleekonomi än de flesta av sina konkurrenter, men den tömmer också batteriet snabbare än de flesta av sina konkurrenter. BMW gjorde N63-systemet för att ladda batterierna i stället för att ladda från vändningarna i banden. Därför är det inte särskilt effektivt att ladda batteriet med det här systemet.

  2022 BMW X5 VS Tesla Model Y - Vilken är bäst?

Dessutom töms batteriet snabbt eftersom bilens elektroniska system förblir igång efter att bilen stängts av för att hålla kylsystemet igång för att kyla turbon som var placerad mitt i V:et i motorn.

Dåliga tändstift

Precis som bränsleinsprutare håller inte heller tändstift på BMW:s tändstift länge. BMW rekommenderar att användarna byter ut tändstiftet var 30 000:e mil. Några av tecknen på slitna eller trasiga tändstift är motorfel, gamla starter och grov tomgångskörning.

Dåliga tändspolar

Tändspolar på BMW håller inte länge. Därför måste du byta ut tändspolarna på dina tändstift var 45 000:e mil. Tecken på dåliga tändspolar är motorfel, grov tomgångskörning och starter. Observera att tändspolar ska bytas ut tillsammans med tändstift.

FAQ

Är BMW N63 en pålitlig motor?

Nej, BMW N63-motorn är en av de minst tillförlitliga BMW-motorer som någonsin tillverkats. Detta beror på att användarna har rapporterat om frekventa tillförlitlighetsproblem som är oändliga. Dessutom är den här motorn på väg att bli en av de minst BMW-motorer som någonsin tillverkats. Med rätt skötsel och underhåll kommer den här motorn ändå att hålla länge.

Vilka BMW-modeller har N63-motorn?

Den turboladdade V8-motorn BMW N63 finns i modellerna BMW 550i, X5, X6, 650i och 750i. Dessa är några av de mest kraftfulla, bekväma och välpresterande BMW-modellerna på marknaden. Med rätt skötsel och underhåll kommer N63 att prestera exceptionellt bra och hålla länge.

Hur länge håller BMW N63-motorn?

Även om BMW N63-motorn kommer med flera problem kan den här motorn hålla länge om den underhålls väl. Den kan klockan mer än 250 000 mil om användaren följer BMW:s rekommenderade underhållsservice. Trots detta har vissa användare rapporterat att de klarar över 300 000 miles, vilket är imponerande.

  Vanliga problem med BMW i3

Hur mycket kraft producerar BMW N63-motorn?

Den turboladdade V8-motorn BMW N63 har en kapacitet på 4,4 liter. Denna kraftfulla motor producerar maximalt 408 hk och 40 lb-ft vridmoment. Dessutom kan den här motorn hantera mer än 25psi. I BMW 750i xDrive levererar den här motorn upp till 523 hk och 553 lb-ft vridmoment.

Vad är den största skillnaden mellan N63- och S63-motorerna?

Den största skillnaden mellan N63- och S63-motorerna är att S63 var BMW:s Motorsport-version av N63-motorn. Dessutom har S63, till skillnad från N63, dubbla skruvturbullers med ett pulstunat avgasrör som anslöt båda cylinderhuvudena.

Sammanfattning

På det hela taget är BMW N63 turboladdade V8-motor en trevlig motor eftersom den är kraftfull, pålitlig, hållbar och presterar enastående. Men som de flesta motorer kommer den också med några problem som ägarna måste ta itu med. Om den här motorn sköts väl kan dock de flesta av problemen undvikas och motorn kommer lätt att klockan över 250 000 miles.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts