BMW B48-motorn är en turboladdad fyrradig bensinmotor som ersatte den exceptionella BMW N20-motorn. Den här motorn har varit i produktion från 2014 till idag. Den första bilen med denna motor var F56 Mini Hatch som har monterats i BMW-applikationer sedan 2015.
Till skillnad från BMW N20-motorn är BMW B48 något mer tillförlitlig och hållbar. Men den kommer också med flera problem som intresserade användare bör känna till. Men vilka är de vanligaste problemen med BMW B48-motorerna?
Vanliga problem med BMW B48-motorerna är kylvätskeförlust, problem med ventilkåpor, felande tändstift, problem med kylsystemet, felande VANOS-solenoider, problem med oljepannans packning och hög oljeförbrukning. Men eftersom BMW B48-motorn inte har funnits på marknaden länge har den inte många problem som äldre motorer.
Vilka är de vanligaste problemen med BMW B48-motorer?
Förlust av kylvätska
Detta är det första problemet som BMW-förare med B48-motor bör vara beredda på att uppleva. Några av de saker som orsakar kylvätskeförlust är en skadad kylare, ett svagt kylarlock och en dålig huvudpackning. Så om du har kylvätskeförlust bör du låta mekanikern kontrollera dessa delar och åtgärda dem för att avvärja problemet.
Några av tecknen på kylmedelsläckage är läckage av kylmedel under bilen, dålig bensinprestanda, kylmedel som läcker ut i motoroljan, överhettning av motorn och en söt doft som kommer från din BMW:s motorhuv.
Problem med ventilkåpor
Detta är ett annat problem som uppstår när din motor åldras. Det mest ökända problemet med ventilkåpor är läckage. När ventilkåpan slits ut eller spricker börjar den läcka. Tecken på ett sprucket eller läckande ventilkåpa är olja som rinner ner i motorblocket och en brinnande lukt som kommer från under huven.
Om din bil har problem med ventilkåpan bör du få mekanikern att ta hand om det snabbt. Om du inte gör det kan det leda till stora problem.
Problem med kylsystemet
Bilens kylsystem hjälper motorn att fungera vid en optimal temperatur. Om en av kylsystemets delar går sönder kommer motorn därför inte att fungera vid sin ideala temperatur. Några av de saker som gör att kylsystemet får problem är en felande termostat, naturliga ansamlingar eller skräp.
Symtom på ett sviktande kylsystem är överhettning av motorn, vit avgasrök, dålig kvalitet på kylvätskan, kylvätskeläckage, varningslampor, hög avläsning på temperaturmätaren och minskad bensinprestanda. Lös det primära problemet för att lösa problemet med kylsystemet.
Problem med oljepannans packning
Den främsta orsaken till fel på oljepannans packning är att oljan från pannan faller på avgasröret. Om du inte rättar till det här problemet snabbt kan det sluta med att det påverkar andra delar, till exempel syrgassensorerna. Be mekanikern åtgärda detta problem så snabbt som möjligt.
Tändstift som inte fungerar
Fel på tändstift och tändspole är vanligt förekommande i BMW-modeller. Om din BMW B48-motor har gått över 30 000 mil bör du hålla ett vaksamt öga på tändstiften. Dessa byts vanligtvis ut mellan 30 000 och 60 000 mil. Tändspolarna bör däremot kontrolleras mellan 40 000 och 90 000 mil.
Felaktiga VANOS-solenoider
Om din BMW har gått över 50 000 mil bör du hålla ett vakande öga på VANOS-solenoiderna. Solenoiderna blir igensatta mellan 50 000 och 70 000 mil. Den främsta orsaken till VANOS Solenoidproblem i BMW är sviktande O-ringar. Eftersom O-ringarna är gjorda av gummi kan de slitas ut och gå sönder.
Hög oljeförbrukning
BMW-motorer använder inte bara olja av hög kvalitet, utan de förbrukar också mycket olja jämfört med vanliga bilar. BMW B48-motorn är inget undantag. Därför bör du vara beredd att spendera lite mer på olja jämfört med standardbilar.
FAQ
Är BMW B48-motorn tillförlitlig?
Ja, BMW B48-motorn är mycket tillförlitlig jämfört med liknande BMW-motorer. Hittills har den registrerat färre problem än sin föregångare, ”BMW N20”-motorn. Men i takt med att motorn körs fler mil kan användarna fortsätta att upptäcka fler problem och rapportera dem. På det hela taget är det en tillförlitlig motor med en låg underhållskostnad.
Efter hur många mil börjar BMW b48-motorn få problem?
BMW B48-motorn börjar få problem redan vid 30 000 mil. Därför är det viktigt att följa BMW:s rekommenderade underhållsservice för att se till att din bil inte får problem redan vid 50 000 mil. Några av de saker som du ska hålla ett öga på är slitna tändstift och tändspolar.
Hur länge håller BMW b48-motorn?
BMW B48-motorn är en av de mest tillförlitliga BMW-motorerna på marknaden. Om den underhålls och sköts på rätt sätt kan den hålla i mer än 200 000 mil. De allvarligaste problemen uppstår dock när bilen når över 150 000 mil. Se till att byta olja, rotera däcken och byta ut uttjänta vätskor enligt BMW:s rekommendationer.
Hur mycket effekt producerar BMW b48-motorn?
BMW B48-motorerna producerar mellan 181 och 302 hästkrafter i standardutförande. BMW 20i-versionerna ger minst hästkrafter, medan 30i och 35i ger mest hästkrafter. Observera att B48-motorerna med 302 hästkrafter använder en starkare vevaxel, lager och kolvar med ett lägre kompressionsförhållande.
Däremot varierar vridmomentet hos BMW B48 mellan 214 och 332 lb-ft. På samma sätt har 20i-versionerna det minsta vridmomentet, medan 35i-versionen har det största vridmomentet.
Vilka BMW:er är utrustade med BMW B48-motorn?
BMW B48-motorn finns vanligtvis i BMW-modeller med slutbeteckningarna 20i, 25i, 28i och 30i. Icke desto mindre finns den högpresterande versionen av BMW B48-motorn i några få 2019+ 35i-modeller. Dessutom kan den här motorn också hittas i vissa Mini-modeller och Toyota Supra.
Slutsats
BMW B48-motorerna är några av de mest tillförlitliga på marknaden. Även om de har sina problem är dessa motorer mycket mer hållbara än sina föregångare, till exempel BMW N20-motorn. Om BMW B489-motorn underhålls väl kan den hålla över 200 000 mil.
Ett av de största problemen som BMW B48-användare bör vara beredda att hantera är kylvätskeförlust och problem med kylsystemet. På det hela taget är det en trevlig motor och något billigare att underhålla än de flesta BMW-motorer.