Vanliga problem med BMW V8-motorer

BMW V8-motorn ger bättre effekt och acceleration. Det är därför de vanligtvis monteras i några av de mest kraftfulla BMW-modellerna på marknaden. Men som alla BMW-motorer har BMW V8 flera problem som intresserade användare bör vara beredda att hantera. Vad är ändå de vanligaste problemen med BMW V8-motorn?

Vanliga problem med BMW V8-motorn är fel på styrkedjan, snabb batteridränering, läckande ventilstamstätningar, överdriven oljeförbrukning, fel på bränsleinsprutare samt dåliga tändstift och tändspolar. Att känna till dessa BMW V8-problem kan hjälpa användaren att upptäcka dem i förväg och ta hand om dem innan de går överstyr.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW V8-motorn?

Överdriven oljeförbrukning

Detta är ett vanligt problem bland BMW-modeller. Detta problem kan till största delen tillskrivas motorns utformning med turbon i mitten av motorens ”V” eller dal. Dessutom är just detta område mycket varmt, vilket gör att motorn förbränner mer olja och till och med torkar ut packningar, vilket orsakar läckage.

De flesta användare av BMW V8-motorer har rapporterat att de bytt olja tidigare än den rekommenderade perioden. Medan BMW rekommenderar sina användare att byta olja efter var 15 000:e mil eller vartannat år, har de flesta användare rapporterat att de byter olja mellan 1 500 och 2 000 mil. Vissa användare har till och med rapporterat att de bytt olja redan vid 1 000 mil.

Detta är ett problem som användare av BMW:s V8-motor bör vara beredda att hantera. Men med rätt vård och underhåll kan de förbättra bilens prestanda. Dessutom bör användarna vara beredda att byta olja var 4 000 miles.

  BMW 318d - Allt du behöver veta

Fel på styrkedjan

Ett annat vanligt problem i BMW-motorer är fel på styrkedjan. Detta problem är vanligare i 2008 till 2014 års N63:s V8-motor. Tidningskedjan går sönder på grund av slitage på ventilsystemet och kan påverka bilens prestanda. I de flesta fall kan remmen sträcka sig så mycket att de hoppar över en tand och böjer cylinderventilerna.

Några av tecknen på en felande kugghjulskedja är att bilen går på grov tomgång och att kontrollampan för motorn tänds. Om problemet inte åtgärdas i tid kan det leda till böjda ventiler eller till och med orsaka att motorn går sönder.

Snabb batteridränering

Även om batteriet inte är en del av BMW V8-motorn är det en viktig del av motorn eftersom det bidrar till effektivitetsdynamiken. N63 V8-motorns system är till exempel beroende av att bilen går i gång för att ladda batterierna i stället för att ladda från vridningarna av remmarna.

Denna metod har dock inte varit särskilt effektiv. Dessutom förblir de flesta elektroniska system på efter att bilen stängts av för att hålla igång kylsystemet för att kyla turbon som installerats mitt i ”V:et” i motorn. För att se till att din bil går smidigt kan du behöva byta batteri varje gång du byter olja.

Dåliga tändstift och tändspolar

Detta är ett mycket vanligt problem i BMW-modeller. BMW V8-motorn kommer också att drabbas av samma problem eftersom dessa är vanligtvis de första delarna som utvecklar problem eller går sönder. BMW rekommenderar att man byter tändstift var 30 000:e mil och tändspolar var 40 000:e mil.

  Är BMW en superbil?

Bränsleinsprutningsfel

Den främsta orsaken till fel på bränsleinsprutare är slitage. Därför är detta problem vanligt i BMW V8-motorer med många mil. Tecken på en dålig eller trasig bränsleinjektor är att kontrollampan för motorn tänds, grov tomgångskörning, motorfel, dålig acceleration och svarta rester från avgaserna.

Innan du byter ut bränsleinsprutaren bör du börja med att inspektera tändstift och tändspolar, eftersom de har samma symptom. Att byta ut bränsleinsprutare är ganska kostsamt eftersom de är dyra att skaffa.

Läckande ventilstamtätningar

Läckande ventilstamtätningar på BMW V8-motorn orsakas vanligen av hög värme som produceras av avgaserna och turbinerna i motorns dalgång. Några av tecknen på läckande ventilskafttätningar är vit rök som kommer från avgasrören och överdriven oljeförbrukning.

Du måste åtgärda problemet genom att byta ut de läckande ventilstamstätningarna. Trots att ventilstamtätningarna är billigare är det ganska besvärligt att byta ut dem eftersom du måste ta bort motorn.

FAQ

Är BMW V8-motorer tillförlitliga?

Ja, BMW V8-motorer är mer tillförlitliga än sina motsvarigheter. De första BMW V8-motorerna hade många problem, men de rättades till och är mycket tillförlitliga. De mest tillförlitliga BMW V8-motorerna finns i M-bilarna. Oavsett detta är kostnaderna för underhåll och reparationer fortfarande ganska kostsamma.

Vilken BMW V8-motor är den bästa?

Den finaste BMW V8-motorn är S65-motorn med en 4,4-liters motor med dubbla turboladdare. Den här motorn byggdes in i BMW M5, men den finns även i M3. Förutom att den här motorn är kraftfull och effektiv är den också pålitlig.

Hur länge håller V8-motorer?

Livslängden på en bils motor beror på hur väl ägaren tar hand om den. Om BMW V8-motorn underhålls och servas väl kan den hålla över 200 000 mil. Icke desto mindre börjar allvarliga problem med BMW V8-motorn när bilen har gått över 150 000 mil.

  Har BMW:s reservdäck?

För att förlänga livslängden på din BMW V8-motor bör du följa BMW:s rekommenderade underhållsservice.

Vad är det vanligaste problemet med BMW:s motor?

Trots att BMW-motorer är kraftfulla och exceptionella i prestanda har de också flera problem som användarna bör vara beredda att hantera. Det vanligaste BMW-motorproblemet är dock fel på styrkedjan. Andra vanliga problem är termostatfel, felaktigt kylsystem, fel på vattenpumpen, fel på ventilkåpspackningen och fel på bränslepumpen.

Tillverkar BMW en bra V8-motor?

Ja, BMW tillverkar några av de bästa V8-motorerna på marknaden. Sedan introduktionen av BMW:s V8-motorer 1954 har dessa motorer presterat överväldigande och finns främst i de mest kraftfulla BMW-modellerna. BMW V8-motorer erbjuder också en bättre balans mellan effekt och effektivitet.

Sammanfattning

Nu när du känner till några av de vanligaste problemen som BMW V8-motorer genomgår kan du ta väl hand om din bil och undvika de flesta av dem. Dessutom bör du följa BMW:s schemalagda underhållsservice för att se till att din bil fungerar smidigt.

Med rätt skötsel och underhåll kan din BMW V8-motor hålla under mycket lång tid. Men du bör också vara beredd på att ådra dig en hög underhållskostnad.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts