Vanliga problem med BMW M235I

BMW M235I - problem & fel

BMW M235I är rolig att köra eftersom den har en utmärkt styrning och hantering. Dess sportiga design är också tilltalande, vilket gör den till en trevlig bil att äga. Men som de flesta lyxbilar har M235I också flera problem. Men vilka är de vanligaste problemen med BMW M235I?

Vanliga problem med BMW M235I är motorfel, VANOS Solenoidfel, fel på vattenpumpen, dåliga bromsbelägg, transmissionsproblem, oljeläckage från ventilkåpan, elektriska problem och läckande oljefilterhuspackning. Observera att de flesta av dessa problem kan undvikas med rätt skötsel och underhåll.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW M235I?

Motorfel

BMW M235I är utrustad med N55-motorn, som är en av de mest tillförlitliga motorerna på marknaden. Användare har rapporterat att deras motorer har gått sönder av olika anledningar. En av de främsta orsakerna till motorfel är smutsiga, skadade eller gamla tändstift. Detta leder också till att motorn inte fungerar.

Ett annat stort problem som gör att N55-motorn går sönder är lagerfel. Lagren går vanligtvis sönder på grund av bristande smörjning eller oljebyte. Att laga lager är dessutom något kostsamt eftersom du kan behöva spendera minst 8 000 dollar. Dessutom kan du behöva byta ut de dåliga tändstiften för att åtgärda motorfelet.

Fel på vattenpumpen

En vattenpump är en viktig del av motorn. Den ansvarar för att cirkulera kylvätska i hela kylsystemet för att kyla motortemperaturerna. En vattenpump går dock också sönder efter att ha använts under en tid. Dessutom kan en vattenpump gå sönder på grund av en dålig termostat. Några av tecknen på en dålig vattenpump är att motorn överhettas och att fläkten går på full hastighet.

  Bästa oljan för BMW X3 och BMW X5

För att åtgärda detta problem måste du byta ut både vattenpumpen och termostaten. Det är viktigt att installera en vattenpump av hög kvalitet om du vill att den ska hålla över 40 000 mil.

VANOS Solenoidfel

VANOS eller systemet för variabel kamaxelstyrning hjälper till att förbättra tomgångskörning och jämn effekt. Trots detta misslyckas denna del på grund av slitage efter att ha kört flera mil. Några av tecknen på VANOS Solenoidfel är grov tomgång, halt läge och förlust av effekt och vridmoment. Du kan åtgärda problemet på rätt sätt genom att byta ut den trasiga VANOS-motorn och inte bara rengöra den.

Transmissionsproblem

Det är lätt för transmissionen i BMW M235I att förstöra eller misslyckas. Detta beror på att det finns flera saker som bidrar till att transmissionen går sönder, bland annat överhettning av motorn, slirning, brist på vätskor på grund av läckor och symtomgivande ljud. Tecken på en dålig växellåda är gnällande, klunkande och brummande ljud.

För att åtgärda transmissionsproblem måste du lokalisera problemet och byta ut den eller de berörda delarna.

Ventilkåpa/ventilkåpa packning oljeläckage

Detta är ett av de vanligaste problemen som användare av BMW M235I har klagat på. Ventilkåpens gummipackning och plastventilkåpan är bland BMW-delarna som försämras snabbare. Så när dessa delar spricker kommer de att börja läcka olja. De kan dock åtgärdas genom att byta ut det dåliga ventilkåpan och ventilkåpanpackningen.

  Är BMW bra bilar?

Läckande oljefilterhuspackning

Även om det här problemet är vanligt i BMW M235I-modellen är det inte särskilt allvarligt eller dyrt att åtgärda. Den dåliga oljefilterhuspackningen bör dock bytas ut i tid för att undvika att andra motordelar skadas. Oljefilterhusets packning läcker på grund av slitage. Byt ut den dåliga oljefilterhuspackningen för att åtgärda problemet.

Dåliga bromsbelägg

Bromsbelägg är några av de första delarna som slits ut på NMW M235I. De måste inspekteras var 30 000:e mil för att säkerställa att de fungerar som de ska. Om bromsbeläggen är skadade eller slitna kommer de att glida och ge vika, vilket är farligt för föraren och passagerarna. Byt ut de dåliga bromsbeläggen mot nya.

Elektriska problem

Det vanligaste elektriska problemet som BMW M235I-ägare upplever är trådbränning. Detta händer eftersom jordkabeln inte klarar av strömmen och slutar brinna vid stiftkontakten, vilket gör att varningslampor på bromsen slår på backljus. Observera att detta sker i den högra bakljuskabeln.

För att åtgärda detta problem måste du fästa en andra jordledning. Ta bilen till mekanikern om din bil har detta problem.

FAQ

Är det dyrt att underhålla BMW M235I?

Ja, BMW M235I är ganska dyrare att underhålla än en genomsnittlig bil. Detta beror på att den rapporterar fler problem än en genomsnittlig bil och kostnaden för reparations- och underhållstjänster är också hög. Dessutom är BMW:s reservdelar dyrare än de flesta av dess konkurrenter, vilket också ökar underhållskostnaden.

Efter hur många mil börjar BMW M235I utveckla problem?

BMW M235Ii har en av de mest tillförlitliga motorerna på marknaden. Om bilen är väl underhållen får den kanske inga större problem innan den når över 100 000 mil. Användaren kan dock börja uppleva mindre problem redan vid 30 000 mil.

  BMW 116i - Allt du behöver veta

Vad är hög körsträcka för BMW M235I?

Alla begagnade BMW M235I med över 100 000 mil har hög körsträcka. Detta beror på att M235I-modeller börjar utveckla allvarliga problem efter att ha nått 100 000 miles. Vissa bilar underhålls och körs dock på rätt sätt och håller därför längre och har färre problem, även på lång sikt.

Om du ändå köper en begagnad BMW M235I bil är det viktigt att du köper en med mindre än 100 000 miles så att du inte stöter på en massa allvarliga problem efter några års ägande.

Är N55-motorn hållbar?

Trots att de flesta BMW-motorer inte är särskilt tillförlitliga är BMW N55 en av de mest tillförlitliga motorerna i sin klass. Om du underhåller motorn väl håller den över 150 000 mil. Trots detta har vissa användare rapporterat att deras motorer klarar över 250 000 mil.

Slutsats

BMW M235I må vara en fantastisk och elegant coupé att köra, men den har flera problem som köpare bör vara medvetna om innan de investerar. Oavsett detta kan de flesta av BMW M235I-problemen undvikas genom att ta väl hand om bilen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts