Vanliga problem med BMW i4

BMW i4 Problem

BMW i4 är en av de bästa helelektriska mellanstora sedans. Den är bättre än Polestar 2 men konkurrerar gynnsamt med Tesla Model 3. Trots detta är den ganska större än sina konkurrenter, men den har en mindre räckvidd jämfört med Tesla Model 3. Men vad är några av de vanligaste problemen med BMW i4?

Precis som de flesta BMW:er har även BMW i4 en del problem. Problemen är dock inte lika många som deras ICE-motsvarigheter. Och eftersom BMW i4 fortfarande är ny på marknaden har många användare inte upptäckt de flesta av problemen. Oavsett detta kommer den med flera problem som har pekats ut.

De vanligaste BMW i4-problemen är bristen på batterikrashplattor, bristen på laddningsinfrastruktur och ett alltför komplext infotainmentsystem. Observera att bristen på batterikrockkuddar finns på vissa bilar och inte på alla. De andra två problemen är dock något som alla BMW i4-ägare ställs inför.

Vilka är några av de vanligaste problemen med BMW i4?

Brist på batterikrockkuddar

BMW i4 må vara en ny bil på marknaden, men den har redan ett stort problem som intresserade köpare bör vara oroliga för. Vissa BMW i4:or saknar batterikrockkuddar, vilket är mycket viktigt. Om din i4 saknar en batterikrash pad kan det orsaka ett verkligt hot för dem som befinner sig i den elektriska sedanen i händelse av en olycka.

Om din i4 är inblandad i en olycka ökar därför risken för kortslutning kraftigt. Detta kan också leda till att bilen fattar eld och skadar personerna i bilen. Hur många BMW i4 som saknar batterikrockkuddar är dock inte känt.

  Bästa BMW för en bilresa

Men enligt Europeiska kommissionens Safety Gate uppges det att flera BMW i4 i olika länder saknar batterikrockkuddar. Några av de bilar som upptäcktes fanns i Tyskland, Polen, Danmark och Sverige. De flesta av de drabbade bilarna beräknas ha byggts mellan den 15 september och den 30 november 2021.

Observera att arbetet med batteriets krockkuddar på en elbil är att skydda passagerarsätena, i händelse av en kollision till följd av en olycka. Krockkuddarna används normalt som en inredningsmaterialuppsättning framför förar- och passagerarsätena.

Brist på laddningsinfrastruktur

Bortsett från att vissa BMW i4:or saknar krockkuddar för batterier har BMW inte heller någon bra laddningsinfrastruktur som Tesla. Även om detta problem inte påverkar bilen direkt, påverkar det hur bilen används. Så om du tänker resa långt bort kan du få slut på strömmen och bristen på väl utspridda laddningsstationer kan påverka din resa.

Dessutom finns det inte många offentliga CCS-laddningsstationer i Europa och resten av världen som kan leverera mycket ström till BMW i4. Därför är Tesla Model 3 mycket bättre för personer som vill resa långa sträckor och ladda sina bilar längs motorvägarna.

Det alltför komplexa infotainmentsystemet

Ett annat problem som BMW i4-användare bör vara beredda att möta är det alltför komplexa infotainmentsystemet. Infotainmentsystemen används av förarna för att visa och ställa in olika bilparametrar, navigera klimatkontrollen, hantera sina smartphones och till och med spela upp media.

Men om infotainmentsystemet är alltför avancerat eller komplicerat, som det i BMW i4, kan det vara mycket farligt för föraren och passageraren. Detta beror på att de flesta förare tar ögonen från vägen under längre perioder när de använder ett komplicerat infotainmentsystem. Enligt AAA har flera förare varit inblandade i en olycka på grund av detta.

  BMW ix3 VS Mercedes EQC - vilken är bäst?

FAQ

Är BMW i4 en pålitlig bil?

Ja, BMW i4 är mer tillförlitlig än de flesta bensindrivna BMW:s och vissa av dess konkurrenter. Med det sagt har BMW i4 inte funnits på marknaden så länge att man kan veta hur pålitlig den är över en period på 5 år, 10 år eller till och med 15 år.

Är det dyrt att underhålla en BMW i4?

Nej, det är billigare att underhålla en BMW i4. Men när du jämför underhållskostnaden för en BMW i4 med kostnaden för dess konkurrenter, till exempel Polestar 2, kommer du att upptäcka att den fortfarande är ganska dyr att underhålla. Detta beror på att kostnaden för att skaffa reservdelar och service är mycket dyrare än för konkurrenterna.

Hur många hästkrafter producerar BMW i4?

BMW i4 har två trimalternativ med olika hästkrafter. Basutrustningen, som är BMW i4 eDrive40-modellen, kommer med en enda bakmonterad elmotor som ger 335 hästkrafter. Å andra sidan kommer BMW i4 M50-trimningen med en extra motor framtill som hjälper till att generera minst 536 hästkrafter.

Så om du vill ha mer kraft är BMW i4 M50 Gran Coupe det bättre alternativet. Men den använder också mer kraft, vilket innebär att den kommer att ha en kortare räckvidd än basmodellen.

Är BMW:s elbilar tillförlitliga?

Ja, BMW:s elbilar är tillförlitliga. Till skillnad från sin motsvarighet med ICE har BMW elbilar färre rörliga delar, vilket innebär att några få saker kan gå fel. Dessutom är BMW:s elbilar tillverkade med kvalitetsdelar till skillnad från de flesta ICE-bilar som har många plastdelar. Med rätt skötsel och underhåll kan BMW i4 hålla i flera år.

  Vanliga fel & problem med BMW 523i

Är BMW i4 självkörande?

Nej, det är den inte. Men BMW i4 levereras med en uppsättning av BMW:s avancerade förarassistanssystem, som innehåller en tillvalsmöjlighet Driving Assistant Professional som kombinerar en avancerad filhållningsassistent med en aktiv farthållare med Stop and Go. Så i stället för att ha en självkörande funktion har BMW i4 ett förarassistanssystem på SAE-nivå 2.

Sammanfattning

BMW i4 är en elegant, kraftfull, bekväm och högpresterande elektrisk mellanstor sedan med många avancerade funktioner. Men som de flesta BMW har den också några brister som intresserade köpare bör känna till. Några av de problem som BMW i4 har är ett komplicerat infotainmentsystem och en brist på batterikrashkuddar på vissa enheter.

På det hela taget är BMW i4 mer tillförlitlig än den traditionella BMW 4-serien. Detta beror på att den har få rörliga delar jämfört med sitt gasdrivna syskon. Dessutom är den också billigare att underhålla men den initiala kostnaden är ganska hög.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts