Vad är Distronic på Mercedes-Benz?

Mercedes Benz Distronic är en term som Mercedes har myntat för sina egna adaptiva farthållare. Mercedes Distronic introducerades redan 1999 för W220 S-klass och var ett av de allra första radarassisterade adaptiva farthållarna i historien.

Numera kan du få Distronic i nästan alla nya modeller, inklusive A-Klass i instegsmodellen. Det finns ett par olika Distronic-paket som du kan få. Det mest grundläggande Distronic-systemet fungerar som en mer traditionell farthållare som inte är utformad för att stoppa dig helt.

Mercedes Distronic Plus-systemet är lite mer avancerat eftersom det även kan få bilen att stanna helt. Om du vill ha Distronic Plus-systemet måste du dock också köpa förarassistanspaketet.

Mercedes Distronic Plus-systemet med styrassistans i topputbudet erbjuder den högsta nivån av autonomi eftersom bilen kan styra genom att hålla dig mellan linjerna. Det finns dock några mer avancerade Mercedes autonoma körsystem, till exempel det som finns i nya S-klassen.

Mercedes Distronic-system – grunderna

Det grundläggande moderna Mercedes Distronic-systemet är utformat som ett mer traditionellt farthållarsystem med efterföljande avstånd, det saktar ner dig, men inte helt och hållet. Om du vill ha riktiga adaptiva farthållaregenskaper måste du ta steget upp till Distronic PLUS-systemet.

Detta system använder sofistikerade sensorer och kameror upp till 120 mph. När du aktiverar systemet kommer du att se en grön ratt-symbol visas i ditt instrumentkluster, vilket betyder att systemet har aktiverats framgångsrikt.

Systemet övervakar ständigt allt som händer runt omkring dig samtidigt som det lägger stor vikt vid att hålla dig mellan körfälten. Systemet kan också göra mindre rattkorrigeringar om du håller händerna på ratten hela tiden.

  Passar Audi-fälgar till Mercedes?

Detta är det högsta systemet Distronic Plus som också inkluderar styrassistans. Systemet fungerar perfekt när man färdas i konstant motorvägshastighet, men det är också ett användbart system att ha när man färdas i stop-and-go-trafik.

Mercedes Distronic-system – Tekniken

Mercedes Benz Distronic PLUS är en ganska avancerad utrustning som erbjuder ytterligare ett lager av bekvämlighet och säkerhet. Systemet drar nytta av tre huvudradarer, den långdistansradaren är placerad bakom grillen och de andra två kortdistansradarerna är placerade i den främre stötfångaren.

Kortdistansradarn kan skanna allt framför bilen upp till 30 meter samtidigt som den utnyttjar en 80-graders skanningsvinkel medan långdistansradarn kan skanna upp till 300 meter i en 18-graders vinkel.

Dessa radarer övervakar ständigt din omgivning, och när bilen framför rör sig följer din Mercedes med. När systemet anser att det behöver bromsa kraftigt kommer det att meddela dig med en akustisk signal och en varningslampa i instrumentgruppen.

Mercedes erbjuder också ett mer sofistikerat system för autonom körning i den nya S-klassen som kallas Automated Valet Parking och som virtuellt kan parkera bilen utan någon förarassistans. Det är ännu inte säkert om detta system kommer att bli tillgängligt i nyare mer lättillgängliga Mercedes-modeller.

Mercedes Distronic-system – Fördelar och nackdelar

Den största fördelen med detta system är bekvämligheten eftersom det förnekar behovet av att hela tiden behöva använda både gas- och bromspedalen. Systemet fungerar bra vilket innebär att det borde göra din resa lite bekvämare och mindre stressig, både i stopp- och gångtrafik och på motorvägen.

  Vad betyder 4Matic på en Mercedes?

Systemet ökar också din allmänna säkerhet på vägen genom att det övervakar allt som händer runt omkring dig och anpassar din körning efter miljön. Systemet är dock inte perfekt och det finns några nackdelar som du bör vara medveten om.

Den första och mest uppenbara nackdelen är den kostnad som är förknippad med att skaffa systemet. Om du vill ha det högsta systemet måste du också köpa ytterligare funktioner som till exempel förarassistanspaketet. Dessutom kan systemet ibland kännas lite för påstridigt, vilket inte är något du vill ha om du inte är medveten om det.

Slutligen kan systemet inte hålla dig säker helt och hållet, och du måste därför alltid hålla ett vaksamt öga på allt som händer runt omkring dig. Det är också värt att nämna att Mercedes-modeller utrustade med Distronic klarar sig mycket bättre när det gäller begagnatmarknaden.

FAQ-avdelning

Är Mercedes Distronic värt det?

Om du tillbringar mycket tid bakom ratten både på motorvägen och i staden och vill ha högsta möjliga bekvämlighet och användarvänlighet är Distronic-systemet definitivt värt det. Om du ser systemet som något av en ersättning för din egen uppmärksamhet kommer du att bli besviken eftersom det bara är ett extra lager ovanpå din rumsliga medvetenhet.

Som sådan kan vissa tycka att systemet är grundläggande eller ålderdomligt, men verkligheten är att biltillverkarna inte kan erbjuda något mer eftersom den nuvarande regleringen inte tillåter det. Systemet är verkligen användbart, särskilt när det gäller långdistanskörning på motorväg.

  Är Mercedes hybrider bra?

Är Mercedes Distronic bättre än Tesla Autopilot?

Båda dessa system kallas ofta för branschledande av många experter, men Teslas Autopilot erbjuder verkligen en mer sofistikerad och sammanhängande farthållarupplevelse. Tesla är ett tekniskt programvaruföretag som råkar designa och bygga bilar också.

Detta är ganska uppenbart eftersom AutoPilot är något bättre kalibrerat och mer självsäkert. Därmed inte sagt att Mercedes system är dåligt, men det är inte lika sammanhållet som Auto Pilot är.

Är Mercedes Distronic säkert?

Som tidigare nämnts är Distronic inte till för att ersätta din medvetenhet, utan snarare för att komplettera den. Som sådan är Distronic-systemet verkligen säkert om du håller dig vid gott mod och är uppmärksam på allt som händer runt omkring dig.

Systemet förhindrar att du krockar med andra bilar genom att bromsa bilen, men om du inte håller händerna på ratten kommer systemet att uppmana dig att ta kontrollen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts