Vad är dåligt med elbilar?

Elbilar håller sakta men säkert på att ta över, och därför är det helt rätt av oss att kritisera dem för att förbättra tekniken ytterligare. Att ställa frågor är trots allt ett smart drag, och det borde hjälpa oss att få rätt svar så småningom.

Med detta sagt är elbilar dyra, och det finns bara ett par relativt prisvärda elbilar på marknaden. För det andra lider elbilar av långa laddningstider och många regioner runt om i världen har fortfarande en undermålig laddningsinfrastruktur.

En annan stor nackdel är räckviddsångest eftersom man aldrig kan vara alltför säker på hur länge man kan köra innan batteriet tar slut. Vissa städer kan inte stödja en elbilsrevolution på grund av en allvarlig brist på el. Detta innebär att hela elnätet måste bli mycket mer avancerat för att vi ska kunna ställa om helt och hållet.

Slutligen, även om prestandanivåerna kan vara helt vansinniga, är elbilar alldeles för robotiserade och sensoriskt berövade att det liksom inte är meningsfullt att köpa en ”prestanda” elbil. Visst, du kommer att kunna nå 60mph från stillastående på mindre än 2 sekunder, men det är i stort sett allt.

Elbilar kostar fortfarande alldeles för mycket pengar

Många länder runt om i världen erbjuder statliga bidrag till dem som vill investera i en elbil. Dessa bidrag är dock ytterst begränsade och kommer förmodligen att försvinna när folk börjar köpa elbilar i större skala. Dessutom brukade länder erbjuda skattesänkningar till dem som köper elbilar, men många länder gör det inte längre.

  De bästa hybridbilarna för pendling

Hur som helst kostar elbilar fortfarande alldeles för mycket pengar, och många människor anser att vissa märken som Tesla inte ens uppfyller de allra minsta kraven på kvalitetskontroll. Begagnade elbilar är också extremt begränsade i kvantitet. Om du bara vill ha en relativt prisvärd begagnad bil är du fortfarande tvungen att välja bilar med en traditionell förbränningsmotor eller en hybrid.

Undermåliga laddningstider och laddningsinfrastruktur.

Den tveklöst värsta aspekten av att äga en elbil är att du ibland måste ladda några gånger innan du kommer fram till din destination ett par hundra mil bort. Ja, du borde göra samma sak med en vanlig bil med förbränningsmotor, men ett kort bensinstopp tar några minuter om allt går enligt planerna.

Å andra sidan kan det ibland ta upp till tre timmar att ladda en elbil. Dessutom är el-laddare inte alls lika allmänt tillgängliga som vanliga bensinstationer. En genomsnittlig bensinstation har omkring 4-8 pumpar, och en vanlig laddningsstation erbjuder högst 4 platser.

Brist på elnät

Många stora städer och tätorter runt om i världen står inför allvarliga elbrister, så pass mycket att de ibland måste förlita sig på att importera energi från närliggande länder som också kan drabbas av elbrist. Om vi övergår till elfordon för tidigt kan vi drabbas av alarmerande elbrist.

Det är fortfarande oklart hur många regeringar runt om i världen planerar att hantera denna fråga, men det är säkert att säga att en massiv revolution av elfordon kräver en lika massiv förändring av infrastrukturen för elkraft. Chansen är stor att vi sannolikt går mot kärnkraft i större skala, vilket är både bra och dåligt på samma gång.

  Vilken är den fulaste bilen?

Elbilar är snabba men livlösa

Rimac Nevera och Tesla Model S Plaid är de två snabbaste serietillverkade bilarna i mänsklighetens historia. 0-60mph på cirka eller till och med mindre än 2 sekunder, kvartsmilstider på 8,5 för Nevera eller 9 sekunder för Tesla är helt galna.

Det krävs dock bara några få sinnesbrytande accelerationer för att inse att elbilar inte är lika spännande som vanliga prestandabilar är. Även om Nevera absolut kan förstöra Ferrari LaFerrari i nästan alla avseenden tar jag hellre Ferrari vid nästan alla tillfällen.

FAQ-avsnitt

Är elbilar värda att överväga?

Svaret på den här frågan beror i hög grad på var du bor och vad du använder din bil till. Om du kan utnyttja elbilsplattformen fullt ut och har många avancerade laddningsstationer i närheten ska du överväga en elbil. Om du inte heller regelbundet åker på längre resor är en elbil ett steg i rätt riktning.

Men om du inte kan dra nytta av ett avancerat nät av laddstationer är det bättre att hoppa över att köpa en EV för tillfället. Du bör hyra en EV under en kortare period bara för att se hur det känns att äga en EV eftersom det aldrig är en bra idé att skynda på något.

Varför är elbilar så tunga?

Elbilar är tunga eftersom de har batterier som i genomsnitt väger så mycket som 1 000 pund. Det positiva med denna vikt är att den alltid är placerad längst ner i bilen vilket i sin tur sänker tyngdpunkten och får bilen att kännas lättare än vad den faktiskt är.

  Är Tesla-bilar bra för bilresor?

Den ökade vikten medför dock några nämnvärda invändningar. Tunga bilar har vanligtvis bättre dragkraft och är säkrare vid en eventuell olycka. Å andra sidan tenderar dessa bilar att bromsa långsammare och är ibland svårare att kontrollera om de bryter greppet.

Ska jag köpa en hybridbil eller en elbil?

Elbilar har många fördelar jämfört med hybridbilar, t.ex. ökad miljömedvetenhet, de förbrukar inget bränsle alls, de ska vara mer tillförlitliga och de drar nytta av massor av nästa generations teknik som fortfarande inte är tillgänglig för vanliga bilar med förbränningsmotor och hybrider.

Om du vill maximera din räckvidd bör du dock välja en hybrid eftersom en hybrid är beroende av elmotorn och förbränningsmotorn. Det är alltid värt att nämna att det finns ett begränsat antal hybridbilar på marknaden eftersom intresset för dem inte är lika stort som för elbilar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts