Vilken inkomstklass köper elbilar

Användningen av elbilar har blivit den största enskilda händelsen inom bilindustrin sedan förbränningsmotorns uppfinning. Elbilar har många fördelar, t.ex. statliga bidrag, alla typer av skattesänkningar, högre effektivitet och lägre utsläpp.

Allt detta gör dem allt mer önskvärda för många potentiella kunder runt om i världen, även om den användarvänlighet som elfordon tenderar att ha inte alls är i närheten av bilar med förbränningsmotor. Det är dock ganska svårt att få till stånd en massanvändning av elbilar eftersom elbilar fortfarande ligger utanför de flestas prisklass.

Detta borde förändras under de kommande åren när fler och fler tillverkare investerar i teknik och batterier för elbilar, vilket borde göra marknaden mer konkurrenskraftig och därmed sänka inträdespriset. Hur som helst är elbilar fortfarande reserverade för de rikaste hushållen.

De 10 % rikaste hushållen i USA köpte mer än 37 % av elfordonen under 2019, vilket motsvarar cirka 16 000 elfordon. De 10 % minst rikaste hushållen i USA köpte endast 304 elbilar under 2019. Den allmänna tumregeln var: Ju lägre inkomstklass, desto mindre antal köpta elbilar.

Elbilar köpta per specifik inkomstklass

Det kommer inte som någon överraskning att höginkomsthushåll köper fler bilar generellt sett jämfört med alla andra hushåll i inkomstklassen där ute. Skillnaden mellan de 10 % med högst inkomster och de 10 % därefter är nästan dubbelt så stor som antalet bilar med tanke på att de rikaste 10 % köpte omkring 16 000 elbilar under 2019, och de 10 % som kommer därefter köpte nästan hälften så många.

Dessa sifferförhållanden tenderar att följa samma bana ju lägre hushållsinkomst man har, vilket perfekt visar att elbilar fortfarande är reserverade för de mest lyckligt lottade. De 10 % med högst inkomster köpte 39 gånger så många elbilar jämfört med de 10 % med lägst inkomster som bara köpte några hundra.

  Vilken är den bästa lyxiga SUV:n för seniorer?

Det är värt att nämna att antalet bilar som ett hushåll vanligtvis har inte varierar så mycket för de 70 % av de rikaste hushållen där ute. Endast 30 % av de minst rika hushållen skapar en marginal som är tillräckligt stor för att nämnas.

Allt som allt är var femte bil i ett rikt hushåll en EV medan hushåll med lägre inkomster fortfarande köper bensin/dieselbilar i första hand, och att se en EV under sådana omständigheter är ganska sällsynt.

Elbilar som köpts i olika åldersgrupper

En annan viktig aspekt att beakta när man tittar på vem som tenderar att köpa elbilar är att titta på specifika åldersgrupper. Personer födda mellan 1960- och 1980-talen kallas ofta för ”gen x”, och det är de som köper de flesta elbilar, närmare bestämt nästan 40 % av alla elbilsköpare bor i denna åldersgrupp.

Millennials föddes efter generation X, närmare bestämt mellan 1980-talet och mitten av 1990-talet. De ligger nära efter generation x när det gäller inköp av elfordon, eftersom de köper omkring 35 % av alla elfordon.

Även om dessa demografiska uppgifter tenderar att skifta snabbt eftersom fler och fler människor använder elbilar är det ändå ett tecken på att även den äldre generationen är förtjust i elbilar, vilket inte var något som någon hade förväntat sig. Hur som helst förväntas det att nästa generation förare troligen kommer att vara den som köper den största mängden EV:s där ute.

  Vilka bilar har en roterande motor?

Elbilar som köpts i en viss stat

Olika regioner i USA har olika perspektiv när det gäller användningen av elbilar. Kalifornien är den mest EV-orienterade staten i USA med ganska stor marginal eftersom 45 % av alla 2018 års EV-bilar som registrerades i USA registrerades i soliga Kalifornien.

Florida och Washington är också alltmer förtjusta i elfordon, men de är inte i närheten av Kalifornien eftersom önskvärdheten för elfordon i Kalifornien verkar öka snabbast. En annan aspekt som måste beaktas är den allmänna tillgängligheten av elfordon i USA eftersom det inte finns så många av dem där ute, inte ens 2021.

Kalifornien fortsätter dock att dominera EV-segmentet eftersom mer än 45 % av Tesla Model S-modellerna är bosatta i Kalifornien. Detta beror främst på att Kalifornien verkar vara den mest miljömedvetna delstaten i USA och på att de människor som bor i Kalifornien har råd att skaffa en EV.

FAQ-avsnitt

Är det vettigt att köpa en EV år 2021?

Svaret på den frågan beror på var du bor och hur du brukar använda din bil. Om du bor i stater som Kalifornien eller länder som Norge som har en välutvecklad laddningsinfrastruktur är det mer meningsfullt att köpa en EV än att köpa en i Storbritannien där laddningsinfrastrukturen är ganska bristfällig jämfört med liknande länder.

Du måste också tänka på hur du brukar använda din bil, eftersom elbilar är bäst för urbana stadsmiljöer. Om du tillbringar majoriteten av din körtid på motorvägen är det bättre att välja en ICE-bil eftersom dessa fortfarande är överlägsna när det gäller bekvämlighet.

  Är Tesla bättre än Lexus?

Vilka är de bästa elbilarna på marknaden just nu?

Den bästa allround-elbilen på marknaden just nu är Tesla Model 3 eftersom den kombinerar relativt värde med en fantastisk elbilsplattform. Model 3 är tillräckligt stor för att vara en hygglig cruisers utan att vara överdrivet stor, vilket också gör den till en utmärkt stadsbil.

Om du vill ha en billig men kapabel EV ska du se till att kolla in antingen Hyundai Kona eller Chevy Bolt. Om du vill ha en högklassig elbil som är fullmatad med alla möjliga prylar och trollkonster ska du se till att kolla in Porsche Taycan.

Kommer elbilar att bli billigare i framtiden?

Det är troligt att elfordon kommer att sjunka i pris under de kommande åren eftersom priserna för att utveckla ett elfordon sannolikt också kommer att sjunka. Eftersom marknaden för elfordon fortfarande är i sin linda kan biltillverkarna inte leverera elfordon som är jämförbara med sina motsvarigheter med eldrivna motorer ur ett pris-och-vad-du-får-för-pris-perspektiv.

Fordonsbilar med elmotor har tillverkats under lång tid, vilket innebär att de flesta biltillverkare har hittat sätt att sänka produktionskostnaderna, och eftersom fordonsbilar med elmotor fortfarande säljer mycket mer än fordonsmodeller med stor marginal. Slutligen minskar också kostnaderna för batteriutveckling i snabb takt, vilket också borde sänka priset på nästa generations elbilar om allt går enligt planerna.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts