Vilka bilar har en roterande motor?

Roterande motorer (Wankelmotorer) var tidigare standard för många motordrivna fordon, men tack vare betydande effektivitetsförbättringar och kostnadseffektivitet har den kolvdrivna motorn segrat. Roterande motorer är inte lika ekonomiska eftersom de har ett lägre kompressionsförhållande och lägre termodynamisk effektivitet.

Å andra sidan är de mycket mjukare och tystare eftersom det finns färre rörliga delar i en roterande motor och dessa delar rör sig långsammare. Kompressionsförhållandet i en roterande motor är lägre, de inre motorkomponenterna rör sig också långsammare, vilket i teorin gör dem mer tillförlitliga på lång sikt.

Mazda är ett märke som är känt för att tillverka fantastiska rotationsmotorer, och Mazda RX-7 och RX-8 är de två mest populära Mazda-bilarna med rotationsmotor. Citroen GS Birotor fanns också med en roterande motor, men GS Birotor misslyckades med att vara tillförlitlig och effektiv vilket gjorde att endast några hundra av dessa någonsin byggdes.

NSU var ett tyskt bilmärke från det kalla krigets tid, NSU Wankel Spider och NSU Ro80 var de två bästa bilarna de någonsin byggt, båda med roterande motorer. Den mest fantastiska bilen med en roterande motor är LeMans-bilen Mazda 787B, den enda bilen med roterande motor som någonsin vunnit 24 timmars LeMans.

Mazda RX-7 – JDM Royalty

Om du är en bilentusiast är chansen stor att du redan är överväldigad av RX-7 eftersom denna Mazda-sportbil med roterande motor är en av de mest kända JDM-tuners som någonsin funnits. RX-7 finns med en 12A Turbo eller icke-turbo motor, 13B motor i antingen icke-turbo, enkel turbo eller sekventiell twin-turbo konfiguration.

Vissa säger att RX-7 är den allra bästa driftbilen som någonsin har funnits, men det fina med RX-7 är att den kan leverera ganska mycket i alla aspekter av livlig körning. De man bör skaffa är RX-7 av andra generationen eller den överlägsna tredje generationen. 2500-3000 dollar är det lägsta du måste betala för andra generationen medan RX-7 av tredje generationen kostar mer än dubbelt så mycket i genomsnitt.

  Hur lång livslängd har en hybridbil?

Mazda RX-8 – Värdig efterföljare till RX-7

Det är omöjligt att prata om roterande motorer utan att nämna Mazda, och RX-8 ligger också högst upp på listan över de bästa bilarna med roterande motorer. RX-8 var den sista riktiga rotarymotorn på marknaden, och RX-8 upphörde att tillverkas 2012. RX-8 hade en hel del hype att leva upp till med tanke på att den var RX-7s efterföljare.

Allt som allt levde RX-8 upp till hypen eftersom 13B-motorn hade alla de fantastiska egenskaper som en rotarymotor bör ha – jämn kraftöverföring, högt varvtal, galet ljud. Men den hade också alla de inneboende nackdelarna med en roterande motor, och det är bränsleineffektivitet och dålig tillförlitlighet.

Citroen GS Birotor – Snyggt försök Citroen

Citroen GS är förmodligen en av de största succéerna som Citroen någonsin har gjort, men GS Birotor faller verkligen inte in i den bilden. Det officiella namnet var Citroen GZ, men de flesta kallade den för Birotor GS. Ändå erbjöd BS Birotor en otroligt smidig kraftöverföring och den hydropneumatiska fjädringen var fantastisk.

Oljekrisen 1970 började dock och den signalerade en nedåtgående spiral för GZ Birotor eftersom det var en otroligt ineffektiv bil vilket inte kommer som någon överraskning. När allt kommer omkring är roterande motorer i sig ineffektiva. Mindre än 900 av dessa byggdes någonsin och Citroën ville ta avstånd från modellen helt och hållet men misslyckades med att göra det.

  Bilar med minst värdeminskning

NSU Spider/NSU Ro80 – farfäder till den moderna Audi

NSU låg i före detta Västtyskland och var det allra första västerländska märket som utvecklade en roterande motor. De två mest populära modellerna var Wankel Spider och Ro80, som båda erbjöd en 995 cc roterande motor med cirka 105 hk.

Båda dessa modeller har framhjulsdrift, men tillförlitligheten var ett stort problem. Det är värt att nämna att dagens Audi hade sina rötter i bilföretaget NSU.

MAZDA 787B – En ikon inom motorsporten

Mazda 787B är den enda bil utrustad med en roterande motor som någonsin har vunnit i den mest prestigefyllda motorsportens jämnaste av dem alla – The 24hrs of LeMans. Därför är det ingen överraskning att värdet på Mazda 787B-racerbilar bokstavligen har stigit till över 2 miljoner dollar.

787B är utrustad med en 4-rotormotor med 700 hk och 9000 rpm, och det kombinerade effekt-viktförhållandet för 787B är 843 hk per ton. 787B kännetecknas av ett skrikande motorljud som är så högt att 787B inte ens kan användas på de flesta moderna racerbanor.

FAQ-avsnitt

Gör roterande motorer en comeback?

Under ganska många år har ingen varit intresserad av att tillverka roterande motorer eftersom de kostar mycket pengar att utveckla och de kostar mycket pengar att driva. Mazda har dock bekräftat att de kommer att tillverka en bil med en roterande motor för modellåret 2022.

Bilen i fråga kommer dock inte att konkurrera med sådana som RX Mazda-familjen eftersom motorn är avsedd för Mazda MX-30, den kommande Mazda EV/Hybrid. Hur som helst innebär utformningen av en roterande motor för vilket ändamål som helst säkerligen att den roterande motorn fortfarande har något att erbjuda, även år 2022.

  Vilka är de bästa kompakta bilarna när det gäller säkerhet och tillförlitlighet?

Är roterande motorer mer tillförlitliga och billigare att underhålla?

I teorin borde de vara det, i praktiken inte så mycket. Som tidigare nämnts består roterande motorer av färre rörliga delar, vilket innebär att det finns färre problem med en roterande motor.

Historien har dock visat att roterande motorer egentligen inte är mer tillförlitliga än sina kolvdrivna motsvarigheter. När det gäller underhåll är de billigare att underhålla, men bara om man vet vad man gör, för att underhålla en roterande motor är en helt annan historia.

Vilken bil med roterande motor är bäst att köpa?

Den bästa rotarymotorn att köpa just nu är förmodligen en tidigare Mazda RX-8-modell eftersom den kan fås för mindre än 10 000 dollar för ett hyggligt exemplar. Naturligtvis är RX-8 inte så pålitlig, men den är inte hemsk. Detta är särskilt klokt om du vet ett och annat om att själv underhålla rotarymotorer.
RX-8 är en språngbräda mellan en svunnen era av Mazda-rotarmotorer och moderna konsumenters vardagsbilar. Detta innebär att RX-8 kan köras dagligen, men den kan också trimmas för att producera löjliga hästkrafter och den kan också driva av efterfrågan.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts