Vilken inkomstklass köper BMW respektive Mercedes?

Vilken inkomstklass köper BMW respektive Mercedes?

I USA kör en person från medelklassen oftast bilar av märken som Honda, Toyota eller Ford. Och vissa forskare har visat att så många som 61 % av de superrika personerna också kör Honda, Toyota eller Ford.
Enligt IRS är ett ”rikt” hushåll i USA ett hushåll som tjänar 250 000 dollar per år eller mer. Detta utgör 2 % av befolkningen i allmänhet. Även om det inte är många av dem som köper BMW och Mercedes-bilar, verkar Mercedes vara en mer populär bil för personer med stora pengar.
BMW och Mercedes köps båda av en liknande inkomstklass, och det är den övre medelklassen och de rika individerna. Den genomsnittliga ägaren av en BMW 7-serie har en hushållsinkomst på 184 000 dollar, men en genomsnittlig ägare av en Mercedes S-klass har en genomsnittlig hushållsinkomst på 250 000 dollar.

Inkomstklasser som köper lyxbilar

I kategorin hushåll under 100 000 dollar per år äger endast 8 % av personerna lyxbilar i allmänhet, utan att ens nämna BMW eller Mercedes specifikt. Det är ganska uppenbart att denna inkomstklass vanligtvis inte köper dessa märken, med undantag för några modiga individer som förmodligen är överdrivet entusiastiska över märkena i fråga.
Mer än 50 % av den allmänna befolkningen i USA anses tillhöra medelklassen. Och de som ligger närmare den rika inkomstgränsen på 250 000 dollar är de som är mest intresserade av att köpa lyxbilar. Många forskare tror att detta oftast är en äldre individ som har bestämt sig för att unna sig själv och sin familj ett premiumfordon.
Varumärken som Mercedes, BMW och Audi är mest populära bland förare i övre medelklassen som har hushållsinkomster på mellan 130 000 och 250 000 dollar.
I inkomstklassen 250 000 dollar per år är lyxbilar ganska vanliga, särskilt om det är någon som kör mycket bil. Men många av fordonen i den här klassen slår också långt över en Mercedes eller BMW. Och märken som Bentley, Rolls Royce, Porsche, Ferrari eller Lamborghini är mycket populära bland entusiaster och yngre personer.

  Vilken är BMW:s minsta bil?

Demografi för Mercedes-köpare

Mercedes-köpare är vanligtvis män, 45+ och tjänar en lön på över 150 000 dollar per år. Dessa siffror är bara en allmän vägvisare men de verkar stämma i de flesta fall. Mercedes är mycket populärare bland medelålders män än vad BMW är.
Många bilmärken tenderar att erbjuda billigare modeller för dem med lägre inkomster, men Mercedes gör inte det. Mercedes modeller är vanligtvis dyrare än resten av segmentet där den säljs.
Lexus är till exempel också ett premiummärke med en högre prislapp, men Lexus är ett undermärke till Toyota, och i vissa fall blir Lexus attraktionskraft fördärvad på grund av det. Samma sak gäller för Audi eftersom många av inredningsdelarna i en Audi delas med resten av Volkswagenkoncernen.
Så om du är en person som gillar att undersöka varje del av din inredning kan du kanske hitta samma ratt i en Audi och en Bentley, eller samma ljusbrytare i en Audi och en Volkswagen Golf. Mercedes gör inte det, eftersom Mercedes tillverkar varje del exklusivt för en Mercedes.

BMW-köparnas demografi

BMW:s demografi är lite mer ”rimlig”, eftersom många BMW-modeller köps av entusiaster som sträcker ut sin budget för att ha råd med en BMW. Vilket i sin tur sänker den genomsnittliga inkomstklassen för BMW till cirka 130 000 dollar per hushåll.
BMW köps främst av manliga köpare i åldern 25-54 år (40 % av kundbasen). Så mycket som 75 % av BMW-köparna har inga barn, och så mycket som 90 % av de nya BMW-köparna äger sitt eget hem. Denna statistik presenteras med en felmarginal på +/- 2,5 % vid en konfidensnivå på 95 %.
BMW-priserna är också mycket olika för olika utrustningsnivåer. En 2020 BMW 740i på instegsnivå kostar runt 86 000 dollar, och toppmodellerna, som 2020 Alpina B7 BMW eller 760li, kostar så mycket som 180 000- 200 000 dollar.

  Vilka Mercedes är supercharged?

Ytterligare FAQ om lyxbilar

Vilken inkomstklass köper Rolls Royce eller Bugatti?

Typiska Rolls Royce-ägare har en årsinkomst norr om 1 miljon dollar, och 52 % av dem har en årsinkomst norr om 5 miljoner dollar. En procent av RR-ägarna har en årsinkomst på mindre än 500 000 dollar och en genomsnittlig RR-ägare är 55 år gammal. De flesta Rolls Royce-ägare kör sin bil, och endast 3 procent av dem har chaufför.
Men hur är det med en Bugatti-ägare? En typisk Bugatti-ägare är den överlägset rikaste av dem alla. Enligt vissa rapporter från några år sedan äger en typisk Bugatti Veyron-ägare 84 bilar, tre privatjetflygplan och en yacht. För att ge en liten bild av sammanhanget: en Bentley-ägare äger vanligtvis ”bara” 8 bilar.

Säljer och kostar Mercedes mer än BMW?

I genomsnitt kostar en Mercedes Benz mer än en genomsnittlig BMW, och i USA:s bilförsäljningsstatistik för 2020 lyckades Mercedes slå BMW med ett överskott på 18 000 bilar. Det beror på att Mercedes har ett bredare tilltal, eftersom de flesta BMW-ägare kommer att överväga en Mercedes som ett alternativ, men en vanlig Mercedes-ägare överväger inte BMW som sådant.
Dessutom lyckas Mercedes också ge bättre tillförlitlighetsresultat också, och Mercedes-bilar tenderar också att kosta mindre i händelse av ett haveri.

Vilken är den mest populära bilen bland rika människor?

Den mest populära bilen hos de rika människorna är också den mest populära bilen i allmänhet, och det är Ford F150. Ford har lyckats behålla titeln som nummer 1 bland de mest populära bilarna i så mycket som 4 decennier, och alla vill ha en F150, oavsett inkomst.
F150 finns i många olika utföranden och paket som börjar på omkring 20 000 dollar, och vissa rapporter har föreslagit att så mycket som 22 000 sålda F150:or köps av personer som tjänar mer än 200 000 dollar. Vissa modeller som Jeep Grand Cherokee är också populära bland dem som tjänar över 200 000 dollar.
Jeep lyckades sälja nästan 14 000 av dessa till klubben för över 200 000 dollar. Honda har också lyckats sälja 13 460 Honda Pilots till klubben för över 200 000 dollar under 2016. Det är alltså ganska uppenbart att rika människor inte nödvändigtvis vill ha dyra bilar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts