Polestar vs Audi tillförlitlighet – vilken är bäst?

Både Polestar och Audi är inriktade på att designa och tillverka lyxbilar, men skillnaden är att Polestar bara har börjat sin satsning på lyxbilar medan Audi har varit med i spelet i över 100 år. Polestar är faktiskt starkt uppbackat av Volvo och vi måste fokusera på den kopplingen om vi vill jämföra dessa två.

Detta innebär att Polestar-lägena är konstruerade av Volvos reservdelsbehållare, vilket innebär att de bör ge liknande tillförlitlighetsresultat med specifika skillnader när det gäller främst drivlinan. Det är dock ännu inte möjligt att fullt ut jämföra dessa två tillverkare.

Med detta sagt verkar Audi vara medelmåttig i bästa fall när det gäller tillförlitlighet, vilket är samma sak för alla tyska premiummärken förutom Porsche. Detta beror både på att Audi-bilar är extremt komplexa och har många funktioner och på att Audi inte nödvändigtvis prioriterar tillförlitlighet.

Polestar å andra sidan är ett nytillkommet märke så vi kan inte med säkerhet säga hur bra det går när det gäller tillförlitlighet, men med tanke på att Volvo gör bättre ifrån sig än Audi i tillförlitlighetsavdelningen är det säkert att anta att Polestar-modellerna också kommer att göra det.

Audi tillförlitlighet – i bästa fall medelmåttig

Det tyska premiumsegmentet består av BMW, Mercedes och Audi, och alla tre är lika tillförlitliga, både för att de är komplexa och för att dessa märken inte prioriterar tillförlitlighet som till exempel Toyota.

Det beror på att dessa märken fokuserar på innovation och att erbjuda futuristiskt utseende och presterande bilar som är packade med alla möjliga typer av aldrig tidigare skådad teknik. Eftersom de flesta Audis köps med garanti påverkas inte nybilsförsäljningen så mycket av tillförlitligheten eftersom ingen vanligtvis behöver betala för några reparationer från början.

  Bästa elbilen för korta förare

Det mest jämförbara märket som Audi tillverkar med Polestar är den kompakta SUV:n Audi e-Tron som är en direkt konkurrent till den kommande Polestar 3. e-Tron verkar vara en ganska pålitlig elbil, så pass mycket att den potentiellt sett lätt skulle kunna vara på samma nivå som Polestar 3, men vi bör vänta på Polestar 3 för att veta säkert.

Slutligen kommer nya Audi-modeller med en fabriksgaranti på 4 år eller 50 000 mil som kan förlängas upp till 10 år och 120 000 mil, vilket är bättre än BMW:s förlängda garanti.

Polestars tillförlitlighet – troligen bättre än Audis.

Som tidigare nämnts är Polestar ett ganska nytt varumärke och det innebär att vi inte helt kan bedöma hur tillförlitliga Polestar-modellerna är. Den enda aktuella modellen på marknaden är Polestar 1 som inte precis är en vanlig bil eftersom den kostar 150 000 dollar, erbjuder 600 hk från tre olika motorer och är begränsad i produktion.

Polestar 2 kommer dock långsamt ut på marknaden och den verkar ha ingått i en återkallelse redan vilket inte nödvändigtvis är ett gott tecken. Problemen har dock lösts snabbt vilket innebär att Polestar 2 kommer att fungera utan många problem.

Eftersom de flesta Polestar-modeller delar många av sina delar med dagens Volvo-modeller kan vi förutspå att Polestar-modellerna borde vara mer tillförlitliga än Audi-modellerna. Detta är dock bara en rimlig uppskattning och kan inte betraktas som det verkliga läget.

  Behöver Tesla värma upp?

Hur som helst kommer Polestar-modellerna med en fyraårig lång eller 50 000 mils garanti som också kan förlängas, vilket är fallet med de flesta premiumbilar där ute.

Underhåll – en viktig del av tillförlitligheten

Även om ett visst märke eller en viss modell kan ha överlägsna förutspådda tillförlitlighetsresultat är dessa, som ordet kanske antyder, bara förutsägelser. Detta innebär att de inte alltid återspeglar alla ägare eftersom otaliga faktorer påverkar tillförlitligheten och dessa kan inte beaktas i de flesta tillförlitlighetstabeller.

Tvärtemot vad många tror är Audi-modeller mindre kostsamma när det gäller underhåll jämfört med Volvo-modeller. Det beror på att Audi delar många av sina delar med resten av VAG medan Volvo tenderar att använda de mest komplexa motorkonfigurationerna på marknaden.

Detta gäller även för Polestar en som använder en 4-cylindrig motor som är både turboladdad och komprimerad samtidigt som den också får en boost av två elmodeller. En sådan komplexitet kräver ett komplext underhåll och därför kan vi lätt säga att Polestar-modellerna också borde vara dyrare att underhålla än Audi elbilar.

FAQ-avsnittet

Är Audi lyxigare än Polestar?

Om du längtar efter sofistikering och lyx är det bättre med en Audi eftersom Audi erbjuder mycket fler alternativ när det gäller lyx. Även om både Polestar 1 och Polestar 2 verkligen är lyxbilar kan de inte mäta sig med de flesta Audis när det gäller komfort, lyx och teknik.

Den lyxigaste bilen som Audi erbjuder är A8 som är en fullstor lyxsedan som helt enkelt överträffar allt Volvo/Polestar gör när det gäller lyx.

  Är Volvo eller Audi bättre?

Är Audi mer eftertraktad än Polestar?

Audi e-Tron GT är en av de mest åtråvärda och snyggaste elbilar som man kan köpa för pengar i dag, så man kan lugnt säga att e-Tron GT delar en liknande marknadsfilosofi som Polestar 1. Toppmodellen GT RS kostar ungefär lika mycket som Polestar 1 och den erbjuder liknande effekt och körupplevelse.

Men om man jämför dessa två när det gäller önskvärdhet är det lätt att säga att e-Tron GT RS är den mer önskvärda modellen mellan de två. Om vi tar hänsyn till resten av Audis nuvarande utbud kan vi lätt säga att Audi för närvarande tillverkar mer åtråvärda bilar än Polestar.

Kommer Polestar att släppa fler modeller snart?

Fram till 2025 planerar Polestar att släppa fem nya modeller i allmänhet, inklusive Polestar 2. Nästa Polestar som kommer ut är den kompakta sportiga SUV:n Polestar 3 som ska konkurrera med Audi e-Tron och som troligen kommer att avslöjas någon gång under 2022.

Förutom dessa två planerar Polestar också att släppa en elektrisk sedan som direkt ska konkurrera med e-Tron GT också. En större SUV bör följa och förmodligen även en mindre elbil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts