Polestar vs BMW:s tillförlitlighet – vilken är bäst?

Både Polestar och BMW anses vara lyxbilsmärken, vilket innebär att de fokuserar på innovation och ett överflöd av teknik- och komfortfunktioner. Bilar som dessa är till sin natur komplexa i sin konstruktion vilket innebär att fler saker potentiellt kan gå fel någon gång.

BMW tenderar dock att inta en genomsnittlig position i de flesta tillförlitlighetslistor, vilket innebär att det inte är ett av de mest tillförlitliga märkena där ute. Trots det, om du tar väl hand om din BMW och underhåller den på rätt sätt och i rätt tid, ska du inte oroa dig för att din BMW ska lämna dig vid sidan av vägen.

Polestar å andra sidan är ett nytillkommet märke med endast en enda bil till salu för närvarande, och det är Polestar 1 som inte precis är vanlig eller vanlig. Polestar backas dock upp av Volvo som verkar klara sig bättre än BMW i de flesta tillförlitlighetslistor.

Som sådan är den förutspådda tillförlitligheten för Polestar-modellerna en smula bättre jämfört med de flesta BMW:er. Med tanke på att Polestar fokuserar på att finslipa en enda modell innan de släpper den till allmänheten, är chansen stor att tillförlitligheten inte kommer att vara ett problem.

BMW:s tillförlitlighet – medelmåttig

BMW är fast inrangerad i historien om lyxbilar med en sportig kant, vilket innebär att den varumärkesattraktion som BMW bär med sig säkert är över genomsnittet, även jämfört med sina fruktade tyska rivaler. Men för att en bil ska vara så fullspäckad med ett överflöd av funktioner måste den vara betydligt mer tillförlitlig jämfört med en ekonomibil.

Detta innebär att BMW måste göra mer för att deras bilar ska vara jämförelsevis tillförlitliga eftersom de är så komplexa och fyllda med alla möjliga prylar som potentiellt skulle kunna orsaka problem i slutändan. På senare tid verkar det dock som om BMW lyckas fortsätta att förbättra sin tillförlitlighet, men bara om man underhåller bilarna på rätt sätt.

  Kan du ta en Tesla till en mekaniker?

BMW 3-serien verkar vara den mest pålitliga BMW:n där ute medan äldre X5-modeller verkar vara de mest problematiska. Hur som helst kommer nyare BMW:er med fyraåriga långa garantier från fabriken som täcker alla dina reparationskostnader tills du passerar 50 000 milsgränsen.

Om detta inte är tillräckligt för att du ska köpa en BMW bekvämt kan du förlänga denna fabriksgaranti i upp till 7 år eller 100k miles vilket borde hålla dig problemfri under lång tid.

Polestars tillförlitlighet – troligen bättre än BMW:s.

Polestar är fortfarande ett nytt varumärke med endast 2 bilar för närvarande, Polestar 1 och den kommande Polestar 2. Polestar 1 är den enda bilen på marknaden, men det är inte precis en vanlig bil med tanke på att den kostar 150 000 dollar och är begränsad till endast 750 modeller.

Detta innebär att vi fortfarande inte kan bedöma hur tillförlitliga eller opålitliga Polestar-modellerna är eftersom det inte finns tillräckligt många modeller där ute. Vi vet dock att Polestar har ett starkt stöd från Volvo, vilket är ganska uppenbart så fort du lägger ögonen på någon Polestar-modell.

Det är sant att Polestar och Volvo delar många delar mellan varandra vilket innebär att de sannolikt kommer att vara likartade när det gäller tillförlitlighet. Volvobilar är mer tillförlitliga än BMW:s trots att de utan tvekan är ännu mer komplexa så det är säkert att Polestar också är ett mer tillförlitligt märke.

  Är en begagnad BMW i3 ett bra köp?

Hur som helst erbjuder Polestars också en fyra år lång garanti på 50 000 mil som också kan förlängas under en liknande period.

Underhåll – en viktig tillförlitlighetsaspekt

Alla förutspådda tillförlitlighetstabeller på nätet är bara meningsfulla om du underhåller din bil på rätt sätt, vilket innebär att även de mest tillförlitliga bilarna på marknaden knappast kommer att kunna mäta sig med de mest opålitliga om de inte underhålls och de senare gör det.

Det är här som tillförlitlighetsdiagrammen slutar att vara meningsfulla eftersom korrekt underhåll är en förutsättning för de flesta tillförlitlighetsdiagrammen. Dessutom visar dessa tabeller endast den övergripande bilden utan att ta hänsyn till enskilda fall där vissa förment tillförlitliga bilar hade fler problem än vissa opålitliga bilar.

Detta innebär att du aldrig bör betrakta dessa diagram som 100 % tillförlitliga eftersom de endast är till för att användas som referenspunkt när det gäller biljämförelser. Otaliga individuella aspekter påverkar hur bra en bil klarar sig och de kan helt enkelt inte beaktas i dessa diagram.

FAQ-avsnittet

Hur dyrt är det att underhålla en BMW?

BMW är kända för att kosta mer per år när det gäller underhåll, men det är att vänta eftersom BMW är mer komplexa än de flesta bilar där ute. Detta betyder inte nödvändigtvis att BMW:er behöver mer arbete för att komponenterna är av sämre kvalitet utan för att det finns fler komponenter i allmänhet.

Trots detta kan du räkna med att betala 150-400 dollar för service var 10 000 miles eller så. Större service kan lätt kosta mer än 2 000 dollar vilket ger oss ett genomsnitt på 1 000-1 700 dollar per år för underhållskostnader.

  Den bästa BMW-modellen för pengarna

Hur dyrt är det att underhålla Polestar-bilar?

Polestar 1 är den enda aktuella Polestar som finns tillgänglig för tillfället och det verkar som om den kostar mycket pengar att underhålla vilket inte är någon överraskning eftersom det är en high-end GT-coupe i begränsad upplaga som är både turboladdad och superladdad och drivs av två elmotorer.

En sådan komplexitet kräver grundligt underhåll och det är också en verklighet i segmentet. Polestar 2 är inte ute ännu men det är lätt att antyda att den kommer att vara jämförbar med de flesta Volvomodeller där ute.

Är elbilar mer tillförlitliga än bilar med motor med elmotor?

Det finns inte många elbilar på marknaden just nu, vilket innebär att vi inte kan göra en exakt bedömning eftersom de mönster vi studerar är oproportionerliga. Elbilar har dock färre rörliga delar vilket borde innebära att det är färre saker som kan gå fel.

Elbilar är dock besvärliga på grund av sina batterier som fortfarande kostar obscena summor att byta ut. Slutligen har elbilar också nytta av regenerativ bromsning, vilket innebär att bromsförslitning inte är ett lika stort problem som för bilar med elektrisk drivning.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts