Peugeot e-208 vs VW ID.3 – Vilken är bäst?

2023 Peugeot e-208

Världen av kompakta elbilar är konkurrenskraftig som den elbil var med nästan elbil framstående tillverkare som kommer ut med sin egen iteration. Peugeot har ganska många elbilar i sin nuvarande arsenal, men e-208 är utan tvekan den mest populära eftersom den kombinerar överkomlighet med hyfsad batteristorlek, bra laddningshastigheter och ett allmänt välutrustat paket.

VW investerar också stora summor pengar i sitt elbilssortiment ID. och den mest populära ID. VW-modellen är den minsta ID.3. I den här artikeln ska vi jämföra Peugeot e-208 vs VW ID.3 och berätta vilken av dessa två som är den bättre bilen. Vi kommer att jämföra dem i ett verkligt scenario och ge dig en bred bedömning av hur dessa två står sig mot varandra.

Peugeot e-208 kom ut för ungefär 2-3 år sedan och verkar sälja riktigt bra i Europa. Detta beror delvis på hur prisvärd den är jämfört med de flesta elbilar som finns och på att dess vikt, storlek och utrustning är perfekt för dem som vill ha en elbil för stadstransporter från A till B som inte förorenar eller kostar mycket pengar att köra.

VW ID.3 är jämförelsevis en större och dyrare bil och är bättre när det gäller flera passagerare och längre resor. Att välja mellan dessa två kräver att du samlar all information relelectric carant information om var och en och förstår vad det innebär att äga en elbil i allmänhet.

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen från Peugeot

Med ett utgångspris på 31 345 pund i Storbritannien, 35 350 euro i Tyskland och 32 250 euro i Nederländerna ligger Peugeot e-208 på elbilens ingångsnivå, vilket gör den extremt konkurrenskraftig. Den är också utrustad med ett användbart 45 kWh-batteri med en verklig räckvidd på mellan 125 och 265 mil beroende på hur du kör bilen och temperaturen utomhus.

  Är Peugeot Traveller en bra bil?

Med 139 hk och permanent framhjulsdrift klarar e-208 sprinten 0-60 mph på cirka 8 sekunder, vilket verkligen är tillräckligt för sin storlek. Den finns tillgänglig i antingen 2- eller 5-dörrars konfigurationer beroende på vad du behöver. Designen på e-208 är verkligen futuristisk och väl genomtänkt både på insidan och utsidan.

Att ladda e-208 från 10 % till 80 % med en snabb 150 kW DC-laddare tar cirka 25 minuter medan långsam AC-laddning på 7,4 kW tar drygt 7 timmar. Körupplevelsen är ganska dynamisk och smidig, vilket gör att e-208 är utmärkt för att navigera i trånga stadskärnor och parkeringsprovet är också riktigt enkelt.
Vi kan inte uttala oss om e-208:s tillförlitlighet på lång sikt eftersom det fortfarande är en ganska färsk bil, men vi kan säga att den verkar klara sig bra för tillfället.

VW ID.3 – Den elektriska instegsbilen VW ID. Modell

VW ID.3 finns i tre olika batterikonfigurationer med början i det minsta 45 kWh-batteriet, ett 58 kWh-batteri och det toppspecificerade 77 kWh-batteriet. Den förstnämnda kommer att kosta dig omkring 37 990 euro medan den sistnämnda kan gå så högt som 56 500 euro. 58kWh-modellen är sannolikt den mest populära och den kostar 43 995 euro i Tyskland, 39 990 euro i Nederländerna och 36 990 pund i Storbritannien.

ID.3-modellen med 45 kWh har en räckvidd på mellan 120 och 250 mil, 58 kWh-modellen har en räckvidd på mellan 155 och 320 mil medan toppmodellen med 77 kWh har en räckvidd på mellan 200 och 410 mil. 45kWh-modellen har en enkelmotor med 150 hk, den kan laddas från 10 % till 80 % med en snabb 118kW DC-laddare på 28 minuter medan den långsamma 7,2kW AC-laddningen tar 7,5 timmar.

  Är Peugeot Rifter en bra bil?

Modellen med 58 kWh har en enda elmotor med 201 hk, DC-snabbladdning är begränsad till 124 kW och tar 31 minuter medan långsam AC-laddning på 11 kW tar 6 timmar och 15 minuter. Toppmodellen 77kWh har också 201 hk, men laddar på maximalt 133kW DC-snabbladdning som tar 33 minuter/långsam AC 11kW-laddning tar 8 timmar och 15 minuter.

På det hela taget är ID.3-sortimentet mycket mer utbrett och det finns mycket att välja mellan. Designen är verkligen futuristisk, elbilen mer än e-208. Interiören omnämns ofta som lite för plastig, men den övergripande funktionaliteten och designen håller måttet. Både utrymmet som erbjuds och dess tillförlitlighet verkar göra bra ifrån sig.

Slutsats – VW ID.3 är en bättre bil

Volkswagen ID.3 är en mycket bättre bil eftersom den erbjuder fler drivmedelsalternativ med mer effekt, räckvidd och bättre laddningstider. Designen är ganska subjektiv, men ID.3 ser mer elbilslik ut, vilket är något som många elbilsägare vill ha från en bil.

VW är också mycket rymligare, bättre utrustad, bekvämare och mer avancerad. Detta är ganska förståeligt eftersom ID.3 är en dyrare bil. Faktum är att ID.3 inte är en direkt konkurrent till e-208 eftersom den är inrymd i ett högre marknadssegment jämfört med e-208.

FAQ-avsnittet

Vilken Volkswagen ID. modell är bäst?

Även om ID.3 erbjuder ett bra värde och är den mest sålda ID-bilen som VW erbjuder, är dess storebror ID.4 troligen den bästa ID-modellen som VW erbjuder för närvarande. För det första är ID.4 inte mycket dyrare än ID.3 samtidigt som den är större, mycket snyggare, bättre utrustad, erbjuder mer effekt, fler trims och en bättre räckviddssituation.

  Vilken VW Golf är bäst

Laddningshastigheten och laddningshastigheterna är desamma, vilket inte är någon dålig sak eftersom de nuvarande laddningshastigheterna som båda dessa erbjuder är mer än tillräckliga.

Gör Volkswagen bra elbilar?

Volkswagen gör några av de mest konkurrenskraftiga elbilarna på marknaden vilket är ganska förståeligt eftersom ID. VW-sortimentet säljer bra. VW ID.3 och ID.4 är de överlägset mest sålda ID-modellerna eftersom de verkligen erbjuder ett riktigt väl avrundat paket.

VW kommer att erbjuda den nya elbilen Passat ersättaren kallad ID.7 som kommer att driva VW till elbilar större höjder i elbilssegmentet.

Är Volkswagen bättre än Tesla?

Volkswagen kan inte bara konkurrera med, utan slår faktiskt Tesla i Europa medan försäljningen i USA fortfarande tippar till Teslas fördel. Vi kan säga att båda dessa märken ligger i framkant av elbilsrelectric carolution, men Tesla är fortfarande kungen över allt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts