Peugeot e-208 vs Opel Corsa-e – Vilken är den bästa elbilen?

2023 Peugeot e-208

Peugeot och Opel/Vauxhall ägs båda av Stellantis som är ett av världens största bilkonglomerat som även äger Citroen, Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia och Maserati. I den här artikeln ska vi jämföra Peugeot e-208 vs Open Corsa-e och berätta vilken av dessa två som är bäst.

Peugeot e-208 är en subkompakt stadselbil som drivs av ett litet deplaceringsbatteri. Detta innebär att e-208 är utformad för stadsbruk och inte är särskilt bra för långväga motorvägsresor. e-208 ser ut som i stort sett alla nya Peugeot-modeller gör, både invändigt och utvändigt.

Opel/Vauxhall Corsa-e bygger på samma plattform som e-208 vilket innebär att det inte finns så många skillnader mellan dessa två. Corsa-e ser dock lite mer strömlinjeformad ut och dess interiör är inte lika flashig eller skarp som i e-208.

På det hela taget kan vi säga att detta är en riktigt jämn tävling eftersom det inte är många aspekter som skiljer sig åt mellan dessa två. Howelectric carer ska vi nu gå in på en mer djupgående titt vilket innebär att vi ska jämföra dessa när det gäller design, effekt, räckvidd, komfort, praktiska egenskaper, tillförlitlighet och prissättning.

Peugeot e-208 – den minsta Peugeot elbilen

Med ett utgångspris på 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederländerna och 35 350 euro i Tyskland sätter Peugeot e-208 verkligen scenen i den nedre delen av prisspektrumet för elbilar. Även om bensinmodellerna kostar så mycket som 40 % mindre är e-208 den bättre bilen för det den är avsedd för. Den drivs av ett 45 kWh-batteri med 139 hästkrafter och ett vridmoment på 192 lb-ft.

  Är Peugeot 2008 en bra bil?

Detta räcker för att ge den en räckvidd på mellan 125 och 265 mil beroende på hur du kör och utomhustemperaturen. 150kW DC-snabbladdning av e-208 från 15 % till 80 % tar 25 minuter medan långsam DC-laddning på 7,4kW tar drygt 7 timmar.

Designen på e-208 är det som skiljer den från de flesta i segmentet eftersom e-208 ser riktigt vass och sportig ut. Interiören är också en bit över resten eftersom designen mer liknar något som en Audi än en ekonomisk elbil. Med antingen två eller fyra dörrar är e-208 inte den mest rymliga bilen där ute medan tillförlitligheten fortfarande är lite av ett mysterium eftersom bilen är för färsk för att man ska kunna säga något.

Opel Corsa-e – den minsta elbilen från Opel

Med ett pris på 31 130 pund i Storbritannien är Corsa-e bokstavligen identisk med e-208, men priset i Nederländerna är noterat till 33 999 euro medan priset i Tyskland är satt till 33 895 euro vilket gör Corsa-e billigare än e-208 i Tyskland men märkbart dyrare i Nederländerna. På det hela taget är prissättningen i stort sett densamma.

Drivlinan i Corsa-e är identisk med den i e-208, vilket innebär att Corsa-e använder samma batteri, samma motor och samma övergripande laddningsinfrastruktur. Räckvidden uppskattas till mellan 125 och 265 mil, vilket också är identiskt med e-208.

Den yttre designen på Corsa-e är mer strömlinjeformad och enklare, vilket även gäller invändigt. Opel är lite stramare på insidan, men den känns lite mer balanserad på vägen. Tillförlitligheten är också ett mysterium eftersom Corsa-e också är en ganska ny bil.

  Allt om 2023 Peugeot 2008

Slutsats – Peugeot e-208 är den bättre bilen

Först och främst ligger priserna på de här två så nära varandra att vi kan kalla det för oavgjort. För det andra är drivmedelsdelen av ekvationen identisk, vilket också kan ses som ett oavgjort resultat. Designen är förvisso subjektiv, men de flesta kommer troligen att föredra e-208 eftersom den ser vassare och mer futuristisk ut både på insidan och utsidan.

Peugeot har ett bagageutrymme på 311 liter medan Corsa-e har 267 liter bagageutrymme. Peugeot e-208 är också lite lättare men Corsa-e känns lite mer balanserad på vägen. e-208 är en mycket mer populär bil och den tenderar att skrivas av långsammare jämfört med Corsa-e.

På grund av det kan vi säga att e-208 är den bättre bilen totalt sett eftersom de flesta ändå väljer e-208. Corsa-e ligger egentligen inte så långt efter, men den känns inte på samma nivå som e-208 när det gäller praktiska egenskaper, design och värde.

FAQ-avsnitt

Är Peugeot e-208 värd det?

Om du är på marknaden för en subkompakt och prisvärd elbil som är perfekt för daglig pendling i trånga stadsmiljöer är e-208 faktiskt en riktigt bra bil och är verkligen värd priset. Dessa bilar är utformade för innerstadsbruk, vilket innebär att de är riktigt lätta att manövrera, parkera och navigera genom trånga stadsgator.

e-208 är inte en särskilt praktisk bil vilket innebär att den inte klarar sig så bra när det gäller flera passagerare. Den känns också som en särskilt liten bil vilket innebär att den inte är så isolerad eller bekväm som något lite större.

  Vanliga problem med Peugeot Bipper

Är Opel Corsa-e värd det?

Opel Corsa-e är verkligen värd det om du vill ha en riktigt liten bil för innerstadsbruk. Den kanske inte är överdrivet spännande, attraktiv eller populär, men Corsa-e är perfekt för dagliga sysslor i livliga stadskärnor. Den brister också när det gäller innerutrymmet, vilket innebär att fyra vuxna kommer att få det lite trångt.

Bagageutrymmet är också minst sagt begränsat vilket innebär att detta är långt ifrån en idealisk långväga cruiser.

Är små elbilar vettiga?

Ja, det gör de. Elbilar är mest vettiga när det gäller stadsanvändning eftersom den totala räckvidden och användbarheten inte är den bästa för långväga resor. Många länder runt om i världen har inte tillräcklig laddningsinfrastruktur, vilket innebär att motorvägsresor med ELECTRIC CARs som denna inte är något du vill uppleva.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts