Vanliga problem med Peugeot Bipper

Peugeot Bipper

Peugeot Bipper är en liten familje-/lastbil som tillverkades av Peugeot mellan 2008 och 2017. Bipper delar sin plattform med Citroen Nemo och Fiat Fiorino. Bipper är utformad för att rymmas under den större Peugeot Partner och är främst avsedd för innerstadsbruk, men den kan klara sig utan problem på en motorväg.

I den här artikeln kommer vi att nämna alla vanliga problem med Peugeot Bipper och berätta vad du behöver se upp för om du är på marknaden för ett begagnat exemplar. Bipper verkar ha problem med styrkedjan, vilket faktiskt är riktigt allvarligt och kan leda till att hela motorn går sönder.

Andra problem är bland annat problem med turboladdaren, problem med växellådan, fjädringen och att bilen tappar kraft vid acceleration. Verkligheten är att de flesta av dessa har använts för kommersiella ändamål och det finns en stor chans att de inte underhållits så ordentligt.

Men om du lyckas hitta ett välskött exemplar med inte alltför många mil på klockan kommer du troligen att trivas med den. Det kanske inte är den mest pålitliga Peugeot skåpbilen någonsin, men den kan stå emot tidens tand och är ordentligt skött.

Problem med styrkedjan

Timingkedjeproblem är några av de värsta problem som en motor kan råka ut för eftersom de oftast börjar smått och ofta är svåra att märka. Om de inte märks tillräckligt snabbt kan de mycket lätt leda till allvarliga problem med hela motorn. Alla motorer är inte lika när det gäller timingproblem eftersom 1,6L Prince-motorn är överlägset värst.

  Är Peugeot 308 en bra bil?

Själva tidningskedjan bör inspekteras ungefär var 50 000:e mil. Om du känner av knackande eller skramlande ljud som kommer från motorrummet, se till att inspektera spänningskedjan för att se om den har några tecken på spel. Se alltid till att byta ut kedjan/spännaren när du stöter på något av dessa.

Problem med växellådan

Bipper finns antingen med manuell eller automatisk växellåda, som båda har några olika problem som är värda att uppmärksamma. Den automatiska växellådan är känd för att drabbas av växelglidning och potentiella problem med slipning. Det förstnämnda orsakas av överdriven belastning och brist på smörjning medan det förstnämnda också orsakas av brist på smörjning eller potentiell fullständig brist på transmissionsolja.

Den manuella växellådan kan drabbas av kopplingsrelaterade problem. Det sägs att dessa problem nästan alltid leder till en fransig kopplingskabel som gör att kopplingspedalen blir riktigt tung att koppla in. I de flesta fall kan detta lösas helt enkelt genom att byta ut kabeln.

Problem med fjädringen

Eftersom dessa bilar ofta används för att transportera olika typer av last, tenderar upphängningen som de sitter på att vara utformad för att klara av all den extra påfrestningen. Fjädringskomponenterna är dock förbrukningsbara, vilket innebär att de sannolikt kommer att gå sönder så småningom. Den mest problematiska upphängningsaspekten av Peugeot Bipper är relaterad till upphängningslagren framtill.

Det enda sättet att lösa detta problem helt och hållet är att bara byta ut lagret när det behövs. De vanligaste lagerrelaterade symptomen är överdrivet knackande ljud som kommer framifrån, särskilt när man kör över vägböljor och/eller hastighetsbucklor.

  Är Peugeot 3008 Hybrid4 en bra bil?

Bilen förlorar kraft vid acceleration

Det sista Peugeot Bipper-problemet som vi kommer att nämna idag är ett problem som är relaterat till undermålig acceleration under en mängd olika omständigheter. Om detta händer under kallt väder, särskilt med en HDI-dieselmotor, är det troligt att du har problem med insprutarna som måste rengöras. Att lägga till några ordentliga bränsletillsatser bör också bidra till att proaktivt lösa dessa problem.

Andra problem kan vara relaterade till bilens bränslepump vilket är en öm punkt för vissa Peugeot-motorer som används med Bipper. Om bilen stannar, går på tomgång eller inte vill starta, se till att kontrollera bränslepumpen. Slutligen kan EGR-ventilen också gå sönder på ett stort antal Peugeot-modeller 2010-2015, så om du känner av överdriven rökning, dålig MPG, brist på kraft och grov tomgång kontrollerar du avgasåterföringsventilen.

FAQ-avsnittet

Är Peugeot Bipper en bra bil?

Med cirka 2,5 kubikmeter utrymme i lastutrymmet är Bipper en riktigt praktisk och barbent Peugeot skåpbil som passar många människors behov perfekt. Du kan ofta se dessa rulla ut på stadens gator eftersom de är ett relativt populärt transportmedel för små och medelstora företag. På det hela taget är Bipper en bra bil om den underhålls tillräckligt bra.

Om du stöter på ett exemplar med misstänkta servicejournaler eller många mil på klockan, variera dig även om priset är riktigt bra. Eftersom de här bilarna oftast används för kommersiella ändamål får de ofta inte samma underhållsbehandling som bilar som används för att transportera både familjer och privatpersoner.

  Vanliga problem med Peugeot 308

Hur många mil kan en Peugeot Bipper hålla?

Om du följer serviceriktlinjerna och inte missbrukar dem bör Bipper lätt kunna hålla 150 000 till 200 000 mil utan att behöva större mekaniska översyner. Bipper är konstruerad för stadsmiljö och dess mekanik är utformad för att tåla mycket stress, men det betyder inte att Bipper kan lämnas att ta hand om sig själv.

De tidigare nämnda timingproblemen är ett utmärkt exempel eftersom de kan förstöra motorn och därmed leda till att bilen inte håller så länge. Men om du fångar upp alla dessa problem i rätt tid och gör det allra minsta bör du kunna nå höga miltal.

Kan man bogsera med en Peugeot Bipper?

Peugeot Bipper var aldrig avsedd för någon seriös bogsering, men den kan dra upp till 1300 kg/2 900lbs. Alla Bipper-modeller har dock inte samma klassificering, vilket innebär att du bör inspektera dragkrokens undersida för att se den maximala dragkapaciteten för en specifik Bipper.

Om du bestämmer dig för att bogsera med Bipper är det en bra idé att använda släpvagnsbromsar för allt som är tyngre än 500 kg/1 100lbs.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts