Fiat 500L & 500X 1.3 multijet 95 CV-problem

Fiat 500L

Fiat 500L och Fiat 500X är några av de bästa Fiat-modellerna på marknaden. De är också utrustade med en 1.3 Multijet 95 CV-motor som är en av de bästa små motorerna på marknaden. Som de flesta motorer har den här motorn flera problem. Men vilka är de vanligaste problemen med 1.3 Multijet 95 CV-motorn.

Vanliga problem med Fiat 500L & 500X 1.3 Multijet 95 CV är igensatta partikelfilter, bristande effekt, motorn startar inte, igensatt GR-ventil, blå eller vit rök, oljevarningslampa och svår att starta motorn. Med bra underhåll och skötsel kan de flesta av dessa motorproblem undvikas.

Vilka är de vanligaste problemen med Fiat 500L & 500X multijet 95 CV?

Tilltäppta partikelfilter

Ett dieselpartikelfilter är ett filter som fångar upp och håller kvar avgassot för att minska utsläppen från Fiat 500L eller 500X. Om DPF:n blir igensatt kommer det dock att orsaka problem och bringa en känslig balans i din motor genom att blockera den normala ventilationen av gaser. Några av tecknen på ett igensatt partikelfilter är dålig bränsleeffektivitet, minskad effekt och motorfel.

Observera att partikelfiltret är skyldigt att självrengöra, vilket det endast kan göra vid låga varvtal. Så om det inte självrengör sig ordentligt kan det bli igensatt och orsaka de problem som vi har nämnt ovan. För att undvika allvarliga motorfel och till och med motorfel måste du byta ut det dåliga partikelfiltret mot ett bra.

Motorn startar inte

Flera användare av Fiat 1.3 Multijet-motorn har också rapporterat att de har problem med att starta sin motor. Några av de saker som orsakar detta problem är en trasig säkring, trasiga ledningar, dåligt batteri, fel på tändningsbrytaren och fel på startmotorns relä. Det är viktigt att låta en mekaniker inspektera din bil innan du åtgärdar problemet.

  Vanliga problem med Fiat Scudo

Tilltäppt EGR-ventil

När du kör din Fiat 500L eller 500X under en längre tid kan den fastna ”öppen” eller ”stängd” på grund av en ansamling av sotpartiklar, smuts från bränsle och kolavlagringar. Dessutom uppstår detta problem för användare som vanligtvis kör korta resor i kyla. Detta leder till att motorn inte blir tillräckligt varm för att bränna kolavlagringarna.

För att åtgärda problemet bör användaren rengöra eller byta ut den igensatta EGR-ventilen. Dessutom bör de köra sin Fiat 500L eller 500X längre sträckor för att bränna kolavlagringar.

Blå eller vit rök

Om du märker att det kommer blå eller vit rök från din bil är detta ett tecken på att EGR-systemet är blockerat. Dessutom kan det också betyda att din bil har lågt bränsletryck, ett igensatt luftfilter, oljeläckage och smutsig olja eller oljefilter.

För att åtgärda problemet ska du ta bilen till en professionell mekaniker för att få den undersökt och åtgärdat.

Varningslampa för olja

Många användare av Fiat 500L och 500X har också klagat på att oljelampan har tänds. Detta problem orsakas vanligtvis av en felaktig ECU. Men i vissa fall kan det bero på låg oljehalt eller ett dåligt oljefilter. Så innan du utesluter det ena eller andra problemet bör du låta en professionell mekaniker inspektera din bil.

Om det är ECU:n som är boven måste den programmeras om. Om det däremot är oljan eller oljefiltret som är problemet måste du byta oljefilter och fylla motorn med ny olja. Se alltid till att fylla din bil med rätt olja för en smidig och optimal drift. Dessutom bör du alltid byta olja enligt tillverkarens rekommendationer.

  Är Fiat Toro en bra bil?

Bristande effekt

Ett annat vanligt problem med 1.3 Multijet-motorn är bristen på kraft. Detta problem orsakas vanligtvis av igensatta bränsleinjektorer. Och om bränsleinsprutorna är okej bör du också inspektera turbofiner, mellankylare och rör för att se om de läcker. I vissa fall kan det bero på stavlager, ett igensatt bränslefilter eller problem med bränslepumpsledningarna. Låt en professionell mekaniker inspektera och diagnostisera din bil.

FAQ

Är Fiat 1.3 Multijet-dieselmotorn tillförlitlig?

Ja, Fiat 1.3 Multijet-dieselmotorn är mycket tillförlitlig. Den anses vara en av de bästa små dieselmotorerna på marknaden. Dessutom registrerar den här motorn färre problem och den har en enastående bränsleeffektivitet.

Hur länge håller en 1.3 Multijet-motor?

Med rätt skötsel och underhåll bör Fiat 1.3 Multijet dieselmotor hålla i mer än 200 000 mil. Dessutom bör användaren ha goda körvanor för att bilen ska hålla länge. I genomsnitt bör den här motorn dock hålla i minst 150 000 mil.

Har Fiat 1.3 Multijet dieselmotor en turbo?

Ja, Fiat 1.3 Multijet dieselmotor har en turbo. Det är en fyrcylindrig motor med dubbla överliggande kammar, common rail, direktinsprutning och turboladdning. Så även om 1.3 Multijet-dieselmotorn är liten levererar den mer hästkrafter och vridmoment än vad den skulle göra utan turbo.

Vilka Fiat-modeller är utrustade med Fiat 1.3 Multijet-dieselmotorn?

Fiat 1.3 Multijet-motorn är en av de mest tillförlitliga och välpresterande dieselmotorer som Fiat tillhandahåller. På grund av sin tillförlitlighet och exceptionella prestanda monteras den här motorn på många Fiat-modeller. Några av dem är Fiat 500, Fiat 500L, Fiat 500X, Fiat Panda, Fiat Punto, Fiat Doblo, Fiat Qubo, Fiat Strada och Fiat Fiorino.

  Bilar som liknar Fiat 500X

Förutom i Fiat-modeller finns 1.3 Multijet-motorn även i Alfa Romeo Mito, Lancia Ypsilon, Swift, Indica Vista och många fler.

Vad är en Multijet-dieselmotor?

Multijet är en fras som används för andra generationens turboladdade dieselmotorer med ett system för direktinsprutning av bränsle via common rail. Dessutom har den en elektronisk styrning som delar upp hela bränsletillförseln i flera oberoende injektioner, vilket ger en tystare, miljövänligare och effektivare motordrift.

Slutsats

Fiat 500L och 500X är två exceptionella bilar med enastående prestanda. De är också pålitliga, rymliga, bränsleeffektiva och lätta att underhålla. Med 1,3 Multijet-dieselmotorn är dessa två bilar kraftfulla trots att de har en liten motor.

Även om Fiat 1.3 Multijet-motorn är pålitlig och kraftfull är det viktigt att känna till några av de vanligaste problemen som den här motorn har. Som ett resultat hjälper detta användarna att underhålla sin bil ordentligt och se till att den går smidigt och håller längre.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts