Peugeot e-208 vs e-2008 – Det här vill du veta!

2023 Peugeot e-208

Peugeot är ett av de märken som noggrant balanserar mellan att vara ett prisvärt märke med låg kostnad och att ha många funktioner som bara kan hittas i premiumsegmentet. Långt borta är de dagar då Peugeot kämpade för att göra en bra bil eftersom i stort sett alla nuvarande Peugeot-modeller tenderar att ligga i toppen av sina segment.

Peugeot e-208 är en liten eldriven stadsbil som bygger på den välkända Peugeot 208. e-208 är Peugeots minsta, billigaste och vanligaste elbil. Den finns med antingen två eller fyra dörrar och den använder det välbekanta 45 kWh-batteriet med 136 hk. Designmässigt är den snygg, sportig och snygg och kan konkurrera med många dyrare bilar i detta avseende.

Peugeot e-2008 kan ses som en något mer praktisk, större och rymligare version av e-208, men den kostar också mer pengar än e-208. Dess crossover SUV-design är mer tilltalande för de flesta köpare nuförtiden, medan drivmedelsaspekten i e-2008 är identisk med den i e-208.

I den här artikeln ska vi jämföra Peugeot e-208 vs e-2008 och berätta vilken av dessa två som är ett bättre köp. Vi kommer att jämföra dem med avseende på design, prestanda, komfort, känsla och effektivitet. Detta innebär att du kommer att ha all nödvändig information om vilken av dessa två du ska köpa efter att ha läst den här artikeln!

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen från Peugeot

Med ett utgångspris på 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederländerna och 35 350 euro i Tyskland utgör e-208 Peugeots ingång till elbilsägande. e-208 bygger på ett välbekant 45 kWh-batteri från Stellantis med 136 hk och 192 lb-pund vridmoment. Kraften levereras via en enda motor och går endast till de två främre hjulen.

  Är Peugeot 307 en bra bil?

Den verkliga räckvidden du kan förvänta dig av e-208 är mellan 125 och 265 mil beroende på hur du kör bilen och hur kallt det är ute. Den maximala laddningshastigheten som e-208 erbjuder är 150 kW på en likströmsladdare, vilket innebär att det tar cirka 26 minuter att ladda den från 10 % till 80 % medan en långsam 7,4 kW växelströmsladdning tar drygt 7 timmar.

Designmässigt ger e-208 en sportig och urban image, särskilt tack vare en skarp interiör och frontstrålkastare. Praktiskt är det område där e-208 brister eftersom den inte är särskilt väl utformad för fyra vuxna. Tillförlitligheten är lite av ett mysterium i dagsläget eftersom e-208 har funnits sedan slutet av 2021/början av 2022.

Peugeot e-2008 – Den minsta Peugeot elbilen Crossover/SUV

Peugeot e-2008 kostar 35 150 pund i Storbritannien, 37 530 euro i Nederländerna och 37 900 euro i Tyskland. Den använder också det välkända 45 kWh-batteriet och hela drivlinans specifikation är identisk med den i e-208. Howelectric carer, tack vare sin större storlek och vikt, kan e-2008 göra mellan 110 miles och 235 miles maximal räckvidd.

Snabbladdningstiderna är identiska medan den långsamma AC-laddningen på 7,4 kW också är identisk. Där e-2008 skiljer sig mest åt är designen eftersom den är en jämförelsevis större crossover-SUV med högre tyngdpunkt. Detta innebär att e-2008 är lättare att komma in och ut ur och har bättre sikt.

  Allt om nya Peugeot-modeller 2023

Den erbjuder vidöppna dörrar med tillräckligt med plats för fyra vuxna, elbilar för längre resor. Interiören är identisk med den i e-208, vilket är bra eftersom det absolut inte är något fel på e-208s interiör. Tillförlitligheten är också lite av ett mysterium eftersom e-2008 är lika ny som e-208.

Slutsats – e-2008 är den bättre bilen

Peugeot e-2008 kostar nästan 4 000 pund mer än e-208 i Storbritannien medan e-2008 kostar nästan 5 000 euro mer i Nederländerna och 2 500 euro mer i Tyskland. Det är verkligen stora prisskillnader som kan vara en brytningsfaktor för många, men de är rimliga eftersom e-2008 känns som en särskilt märkbar uppgradering när det gäller stil, utrymme, praktiska egenskaper och känsla i allmänhet.

Skillnaderna i maximal räckvidd är inte alltför märkbara och kan lätt negeras genom att köra lite mer förnuftigt. Inredningsutrymmet är mycket bättre med e-2008 medan e-208 är bättre om du ofta kör själv. På det hela taget är e-2008 den bättre bilen eftersom den erbjuder bättre utseende, mer utrymme, tystare körning, bättre sikt och bättre återförsäljningsvärde.

FAQ-avsnitt

Varför är Peugeot e-208 bättre än e-2008?

Peugeot e-208 är bättre än e-2008 när det gäller pris och kortare dagliga pendlingssträckor. Om du ofta kör bilen själv och behöver en transport delectric carice från punkt A till punkt B och du har en annan bil för långväga familjeanvändning, spara lite pengar och välj e-208.

Vissa europeiska städer är ökända för sina trånga gator, stora folkmassor och brist på parkeringsplatser, och det är där du verkligen känner fördelarna med e-208 jämfört med e-2008.

  Allt om 2023 Peugeot e-308

Är Peugeots elbilar bra?

Peugeot strävar efter att snabbt utöka sitt elbilsutbud genom att kontinuerligt introducera nya och bättre versioner av förelektriska hybrid- och bensin/dieselmodeller. År 2024 hoppas Peugeot att helt eliminera rena förbränningsmotorer, vilket troligen kommer att ledas av nästa generations Peugeot-elbilar som kommer att få en ny plattform som är eldriven och som kommer att upphöra med det nuvarande 45 kWh stora Stellantis-batteriet.

På tal om batteriet har Stellantis gjort stora steg nyligen genom att planera att investera 2,5 miljarder dollar i FoU-pengar tillsammans med Samsung för nya batterifabriker i USA, vilket säkerligen kommer att driva på varumärkets förmåga att göra bättre och mer avancerad batteriteknik i framtiden.

Ska jag köpa en Peugeot ELECTRIC CAR?

Det är ganska uppenbart att Peugeot inte är den bästa tillverkaren av elbilar och att det finns många mer lockande alternativ där ute. Howelectric carer, där Peugeot gör en hel del nytta är den lägre delen av spektrumet som också kan gynnas av olika statliga bidrag för billigare elbilar.

Detta innebär att du kan köpa en Peugeot elbil till ett riktigt överkomligt pris, så mycket att det inte är meningsfullt att satsa på en lyxig elbil elbil elbil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts