För modellåret 2023 har Peugeot officiellt sagt att man kommer att sluta erbjuda motorer med enbart diesel och bensin, vilket innebär att alla nästa generations Peugeot-bilar kommer att använda antingen enbart elektriska drivlinor eller en hybriddrivlina. 1.6L PureTech-motorn kommer att avskedas av samma anledning, men många hävdar att den fortfarande är för bra för att bli av med.
Tack och lov är begagnatmarknaden fylld av lockande 1.6L PureTech-modeller som inkluderar modeller inte bara från Peugeot, utan även från DS, Citroen, Opel/Vauxhall och till och med BMW och Mini. I den här artikeln ska vi gå igenom de vanligaste motorproblemen hos Peugeot 1.6 PureTech och berätta vad som kan gå fel med den.
Först och främst måste vi nämna problem med kugghjulskedjan, närmare bestämt att kugghjulsremmen knäcks och orsakar en massa andra problem. Andra problem är oljeläckage och problem med bränsleinsprutare, som båda också kan vara dyra och relativt svåra att lösa.
Slutligen måste vi också tala om kolavlagringar som faktiskt uppstår när motorn har använts under en längre tid. Om dessa inte rengörs kan de orsaka en uppsjö av problem som med största sannolikhet kommer att leda till att du måste köpa en helt ny motor.
Problem med styrkedjan
Timingkedjeproblem är några av de värsta problem som en motor kan drabbas av eftersom de kan orsaka terminal motorskada. Problemet med 1,6L-motorn är att dess kedja och kedjekontrollen är benägna att slitas i ganska snabb takt. Detta innebär att båda dessa kan gå sönder och kedjan kan leda hela motorn till dess överhängande undergång.
Vissa har sagt att detta beror på att kedjan inte är tillräckligt stark för att klara av det vridmoment som denna motor faktiskt kan erbjuda. Ett annat problem beror på en felaktig spännare som vägrar att upprätthålla rätt oljenivå. Om dessa problem inte åtgärdas i tid kommer de så småningom att leda till att kedjan går sönder och eventuellt till och med förstör motorn och några av dess närliggande komponenter.
Oljeläckage
Många ägare klagade på att 1,6L PureTech har problem med att upprätthålla ett korrekt oljetryck i motorn, vilket säkert leder till ett antal problem. Motorolja används både för att smörja motorns inre delar och för att hålla motorn kall. Om motorn inte kan fungera vid sin optimala temperatur kommer den inte att kunna rengöra sig själv eller bibehålla en anständig effekt.
Problemet här är att vissa av tätningarna runt oljeledningarna och deras tillhörande komponenter kan bli sköra och läcka olja. Peugeot säger att de korrekta intervallen för oljebyte är var 30 000:e kilometer (2 år), men många Peugeot-specialister anser att du bör göra det ovan nämnda var 15 000-20 000:e kilometer för säkerhets skull.
Bränsleinsprutningsproblem
Om du hör att din 1,6L PureTech väser eller avger kaveljud från toppen beror det sannolikt på en läcka. Om du inte åtgärdar problemet i tid kommer det att leda till föroreningar och skador på injektorerna. Om du verkligen missar målet kan din turboladdare också gå sönder eftersom oljan blir för förorenad för att ens nå turboladdaren.
Se därför till att vara noga med bränsleinsprutarna när du servar bilen. Vissa har också rapporterat att de känner stark bränslelukt i kupén, vilket ofta kan orsakas av läckande bränsleinjektorer. Att säga att dessa inte är något annat än en olägenhet är fel eftersom det också kan vara skadligt för din hälsa att utsättas för bränslelukt under en längre tid, särskilt om du inte ofta recirkulerar luften i kupén.
Kolavlagringar
När motorer med direktinsprutning kom ut på scenen blev folk förvånade över hur kraftfulla dessa motorer kan vara utan att det hämmar det totala effektivitetsavtrycket. Spridningsmönstret med direktinsprutning möjliggjorde större precision, vilket leder till mer kraft och ger utrymme för en mindre motor, vilket båda bidrar till bättre prestanda.
Nackdelen med direktinsprutning är dock kolavlagringar som kan uppstå när tjocka lager av kol börjar sätta sig på motorns inre delar. Dessa kommer att behöva rengöras med hjälp av tekniken ”Walnut Blasting” några gånger under en väl underhållen motors livslängd. Om du inte gör detta kommer det att förstöra motorn så småningom.
FAQ-avsnittet
Är Peugeot 1.6L PureTech en bra motor?
Peugeot 1.6L PureTech är verkligen en riktigt bra motor eftersom den kombinerar god effektivitet med mer än tillräckligt med kraft för alla dina dagliga behov. Visst, den kanske inte är överdrivet spännande eller känslomässig, men det är naturligt med dessa små motorer. Det är en motor som är utformad för att vara ett verktyg, och ett bra verktyg är det definitivt.
Det är ganska synd att dessa långsamt fasas ut till förmån för mindre hybridiserade enheter, men det är ett tecken på de tider vi lever i. Eftersom så många bilar använder dessa motorer kommer de dock att finnas i stort utbud på begagnatmarknaden under många år framöver.
Är PureTech-motorer bra?
PureTech-motorerna är några av de mest avancerade motorer som PSA-koncernen någonsin har tagit fram. Alla är små, kompakta, lätta, ekonomiska och har ett relativt litet koldioxidavtryck. Även om dessa är på väg ut är de några av de mest avancerade motorerna du kan hitta i detta segment.
Vi måste dock påpeka att det finns en del tillförlitlighetsproblem med dessa som kan göra dem lite oönskade utöver det faktum att de inte är spännande.
Är PureTech-motorer diesel eller bensin?
PureTech-motorer är vad Peugeot gillar att kalla sina bensinmotorer. Det finns inga PureTech-dieselmotorer eftersom jämförbara dieselmotorer från Peugeot kallas BlueHDi. Oavsett vilken av dessa två du föredrar är båda på väg ut till förmån för nyare, mindre och hybridiserade motorer som är de enda alternativen du kan välja för nästa generations Peugeot-modeller.