Vanliga problem med Peugeot 106

Peugeot 106

Peugeot 106 är en subkompakt hatchback som introducerades för första gången för modellåret 1991 och behölls fram till 2003 då den efterträddes av den jämförelsevis nyare Peugeot 107. 106 var ursprungligen tänkt som bara en tre-dörrars hatchback, men en femdörrars hatchback kom i produktion ett år senare.

I den här artikeln kommer vi att gå igenom alla vanliga problem med Peugeot 106 och berätta vad du måste se upp för om du är på marknaden för en sådan. Det handlar bland annat om problem med kopplingen eller olika andra manuella transmissionsrelaterade problem, olika motorproblem eller problem med fjädringssystemet.

Bilens utrustning är också benägen att gå sönder, särskilt soltaket. Slutligen måste vi också nämna en mängd olika elektriska problem, varav vissa är ganska svåra att leva med. På det hela taget är Peugeot 106 inte särskilt bra eller dålig när det gäller tillförlitlighet eftersom allt beror på hur väl du underhåller eller inte underhåller den.

Hur som helst är det en bra idé att göra en inspektion före köpet innan du köper någon bil eftersom detta ger dig en mycket bredare förståelse för hur välskött en specifik bil har varit. 106:an är inte världens mest populära begagnade bil eftersom den är så liten och ganska gammal.

Problem med växellådan

Peugeot 106 levereras med en bra gammal manuell växellåda, men en växellåda som verkar lida av några tydliga problem. För det första är det känt att växelkabelns kopplingar blir spröda, ur led eller skadade, vilket gör att växellådan växlar på ett mycket svårt och hårt sätt. Det enklaste sättet att åtgärda detta är att byta ut alla slitna kopplingar mot helt nya.

  Allt om nya Peugeot-modeller 2023

Kopplingspedalen är inte heller fri från fel vilket är anledningen till att den ofta kan fastna i marken och hindra dig från att växla helt och hållet. Kabeln som driver kopplingen är sannolikt trasig och bör bytas ut. Själva kopplingen är utsatt för accelererande slitage varför det ofta kan vara en bra idé att byta ut hela kopplingsenheten vid behov.

Motorproblem

Om din Peugeot 106 börjar avge blå rök vid acceleration är det troligt att cylinderborrningarna är slitna och behöver bytas ut. Huvudpackningen är också utsatt för överdrivet slitage och kan leda till att motorn överhettas och att mycket vit rök trycks ut. Katalysatorn kan avge knackande ljud och behöver bytas ut.

Slutligen, om din Peugeot 106 börjar uppleva oregelbunden tomgång vid låga varvtal beror det sannolikt på en problematisk tomgångsregleringsventil som också måste bytas ut. På det hela taget kan motorpaletten till Peugeot 106 hålla en hyfsad tid om den underhålls på rätt sätt.

Problem med fjädringen

En hel del Peugeot 106-ägare rapporterade att deras 106:or var kända för att ha bakhjulen vända utåt. Andra har också rapporterat problem som överdrivet knarrande från det bakre upphängningsområdet. Båda leder till problem med de bakre radiusarmarna som måste bytas ut för att lösa problemet helt och hållet.

Förutom dessa kan stötdämparna, stötdämparna och alla andra närliggande komponenter drabbas av många problem, varav vissa är relaterade till slitage medan andra är relaterade till korrosion.

  Är Peugeot Traveller en bra bil?

Utrustningsproblem

Peugeot 106 är nu en ganska gammal bil vilket innebär att den har många olika problem med många av sina egenskaper och funktioner. Soltaket är ett utmärkt exempel på detta då det är känt för att läcka. Anledningen till att detta sker beror på små skruvhål på soltakets handtag. Vissa har också spekulerat i att detta kan orsaka korrosion och leda till allvarligare problem.

Andra utrustningsrelaterade problem inkluderar en felaktig radio som antingen inte spelar på alla högtalare eller helt och hållet inte spelar. De automatiska dörrlåsen kan bli defekta och hindra dig från att låsa upp/låsa bilen via nyckeln. För att lösa detta måste du byta ut dörrställdonen.

Elektriska problem

Det vanligaste elektriska problemet med 106:an leder till att bilen inte vill starta. Det här problemet kan dock ha ett par skyldiga. Den första är knuten till bilens generator som slutar att leverera juice till batteriet och därmed så småningom leder till ett dött batteri. Den andra är kopplad till bränslepumpens säkring som kan gå sönder på grund av att pumpen överhettas.

FAQ-avsnitt

Är Peugeot 106 en pålitlig bil?

Peugeot 106 är en liten, men smidig och ganska pålitlig bil. Tro dock inte att den inte kommer att drabbas av en mängd olika problem, för det kommer den att göra. Dessa bilar har oftast försummats under sin livstid eftersom de är billiga att köpa, billiga att köra, billiga att försäkra och billiga att sälja.

  Vanliga problem med Peugeot 206

Det är inte många som har ansträngt sig för att hålla sin 106 i ett tillfredsställande skick på grund av att det är en bil med så lågt värde. Därför spelar det egentligen ingen roll hur tillförlitlig 106:an verkligen är om du inte kan hitta en som har underhållits på ett adekvat sätt, åtminstone inte till ett överkomligt pris.

Har Peugeot 106 servostyrning?

Äldre Peugeot 106-modeller kom utan servostyrning, vilket inte är något du vill ha från en daglig förare. På internet står det att det är tekniskt möjligt att lägga till servostyrning senare, men att detta kan kosta mer än vad bilen är värd.

Om du är intresserad av en begagnad bil, se till att leta efter en senare modell som är utrustad med servostyrning eftersom ingen servostyrning år 2023 är som att leva utan elektricitet.

Varför slutade Peugeot att tillverka 106:an?

Tekniskt sett upphörde Peugeot med 106:an, men dess efterföljare (107) är i princip samma som 106:an med ett modernare tillvägagångssätt. Detta innebär att 107 är mer eller mindre lika stor, har samma effekt och samma pris, men med all den nyare och mer avancerade tekniken från mitten och slutet av 2000-talet.

107 behölls fram till 2014 då den ersattes av Peugeot 108 som var den allra sista modellen i Peugeot 100-serien eftersom företaget satsade på 208 som den minsta bilen.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts