Problem med Peugeot 1.2 PureTech 130

Peugeot 1.2 PureTech 130

Den trecylindriga Peugeot PureTech-motorn 1.2L med 130 hk används i ett stort antal Peugeot-, Open-, Citroën- och DS-bilar. När den först kom ut blev folk verkligen förvånade över hur Peugeot lyckades få en så liten motor som denna att erbjuda 130 hk utan att gå sönder. Detta är lite logiskt eftersom motorn började användas redan 2016 då den faktiskt vann några ”Engine of the year awards”.

Men med åren började problemen hopas och många anser nu att 1.2L PureTech är ganska opålitlig. Det värsta 1.2L PureTech-problemet är relaterat till tandremmen som kan gå sönder och orsaka ett antal andra problem. 1.2L-bilen lider också av att cylinderhuvudet täpps till vilket kan leda till att bilen får ”motorlampor”.

1.2L är också benägen att förbruka lite för mycket motorolja, vilket till slut leder till att du måste tillsätta mer olja oftare. Slutligen måste vi också nämna några problem med motorstyrningsmodulen som kommer att föranleda några välkända varningslampor och få bilen att tappa kraft eller föranleda att kontrollampan för motorn tänds.

Allt som allt behöver 1,2L PureTech ett lämpligt underhåll i rätt tid, annars kommer den att få en massa problem. Om du gör allt du bör göra är motorn mer än tillräckligt bra för en större del av 200 000 miles.

Problem med tandremmen

Först och främst måste vi prata om problem med tandremmen som kan leda till att remmen går sönder. Problemet här är att remmen på 1,2L kan bli ganska oljig och försämras i snabbare takt än normalt. Detta innebär att de rekommenderade bytesintervallen inte kommer att gälla och att det är mer än troligt att remmen kommer att knäppa.

  Peugeot Boxer 2.2 HDi Problem

Om detta sker kan det uppstå en mängd andra problem med motorn och dess närliggande system, varav vissa blir extremt dyra att åtgärda. Även om detta är sant måste vi nämna att Peugeot anser att detta beror på felaktig oljetyp/underhållsschema. Med andra ord, om du kan visa upp ett register över underhåll i rätt tid och korrekt oljeanvändning kommer de att åtgärda problemet åt dig.

Cylinderhuvudet är igensatt

1,2L PureTech-motorn är känd för att uppleva lite ”ryckighet” här och där, vilket antingen kan bero på inkonsekventa förarinstruktioner eller potentiellt på förfjädrad tändning. Om dessa ryckningar åtföljs av en kontrollampa för motorn är det troligt att din 1.2L PureTech lider av ett problem som kallas för pre-spark-tillstånd, vilket vanligtvis är relaterat till cylinderhuvudstoppning.

För att lösa problemet måste du först inspektera oljenivåerna, cylindertätheten, eventuella oljerester i grenröret eller intagsventilen som läcker. Om alla dessa är påverkade måste du rengöra cylinderhuvudet genom att injicera små pärlor i cylinderhuvudet.

Hög oljeförbrukning

Det förmodligen mest omtalade problemet med 1,2L är ett problem som har att göra med att bilen dricker för mycket olja. Det här problemet är faktiskt tvåfaldigt. Det första beror på en felaktig oljenivåseparator som kan föranleda att motoroljevarningslampan tänds redan innan det behövs. Det andra är relaterat till läckor som inte är särskilt vanliga men som faktiskt kan inträffa.

För att veta vad som behöver göras måste du provköra bilen i stor omfattning efter att ha fyllt på oljenivån på rätt sätt. Om du stöter på en läcka ska du byta ut den skadade delen och allt ska bli bra. Om det inte finns några läckor och trycket verkar vara okej beror problemet troligen på den tidigare nämnda oljenivåseparatorn som måste bytas ut.

  Är Peugeot 107 en bra bil?

Problem med motorstyrningsmodulen

1,2L PureTech kan drabbas av några anmärkningsvärda mjukvaruproblem, varav de flesta är knutna till bilens motorstyrningsmodul. Koden P1137 leder vanligtvis till problem med tändspolarna medan P1338 leder till en felaktig kamaxelpositionssensor. Slutligen är P1339 relaterad till glödstiftsmodulen.

Verkligheten tycks peka mot att ECU är den verkliga boven i dramat här eftersom alla ovannämnda komponenter faktiskt kan vara okej, men bilen kommer ändå att fortsätta att lista alla möjliga koder. Om detta verkligen sker, se till att återställa motorstyrmodulen vilket brukar lösa allt ovanstående och mer.

FAQ-avsnittet

Är Peugeot 1.2L PureTech en bra motor?

Peugeot 1.2L PureTech-motorn är precis vad miljöaktivister vill ha av en modern bensinmotor. Eftersom det bara är en liten 3-cylindrig motor med 1,2L liter slagvolym är den mer än kapabel att tråka ut dig till döds på specifikationsbladet, men i dagliga förartillämpningar är 1,2L PureTech faktiskt en riktigt bra motor.

Verkligheten är att den erbjuder en anständig mängd kraft samtidigt som den är riktigt effektiv. 1,2L kommer knappast någonsin att dricka för mycket bränsle, oavsett hur du kör den. Slutligen är det billigt att underhålla den eftersom de flesta reservdelar är lätta att få tag på.

Använder Peugeot PureTech-motorn på 1,2 liter en turboladdare?

Ja, det gör den. Det skulle vara ganska svårt för en motor att kunna erbjuda 130 hästkrafter utan någon form av tvångsinduktion. 1,2L-motorn fanns i några varianter som inte hade någon turboladdare, men dessa har sedan länge glömts bort eftersom de är mycket mindre kraftfulla och därför mycket mindre intressanta för både Peugeot och dess köpare.

  Vanliga problem med Peugeot Bipper

Med 130 hk får du verkligen ingen världsklassupplevelse kraftmässigt, men effektivitetsmässigt är det verkligen svårt att slå 1,2L PureTech-motorn.

Är PureTech 1.2L för svag för stora bilar?

Allt beror på hur du frågar. Om du frågar en familjefar som är van vid att köra familjebilar med små motorer och små försäkringspremier är 1,2L PureTech inte understyrd. Om du däremot frågar en bilentusiast eller någon som föredrar stora lyxbilar kommer de att säga att 1,2L PureTech verkligen är underdrivet för stora bilar.

Peugeot med 1.2 PureTech 130

  1. Peugeot 208 Hatchback 1.2 PureTech 130 Allure
  2. Peugeot 308 Hatchback 1.2 PureTech 130 GT Line
  3. Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure
  4. Peugeot 3008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure
  5. Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure
  6. Peugeot 508 SW 1.2 PureTech 130 Allure
  7. Peugeot Rifter MPV 1.2 PureTech 130 Allure
  8. Peugeot Traveller MPV 1.2 PureTech 130 Allure

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts