Peugeot e-208 vs Nissan Leaf – Vilken är bäst?

2023 Peugeot e-208

Subkompakta elbilar har blivit ganska populära under de senaste åren eftersom de utgör en perfekt metod för att transportera sig genom livliga stadsgator utan att förorena miljön. Bilar som dessa är avsedda för hemmaladdning över natten, vilket innebär att de fungerar bäst när de lämnas inpluggade över natten.

I Europa är Peugeot e-208 en av de mest populära subkompakta elbilarna medan Nissan Leaf är en av de mest populära elbilarna i USA. Med sådana överlägsna referenser är det helt logiskt att jämföra de här två i en direkt matchup. Så om du är intresserad av att veta hur Peugeot e-208 vs Nissan Leaf slutar, se till att läsa den här artikeln!

Peugeot e-208 introducerades först 2020 och är baserad på en välkänd elbilsplattform med Stellantis som ursprung som också återfinns i dussintals andra Stellantis-bilar. Nissan Leaf kom ursprungligen ut 2010 medan den andra generationen av Nissan Leaf kom ut 2017.

Verkligheten är att Nissan Leaf är den allra första massproducerade elbilen vilket delvis är anledningen till att den blev så berömd. Hur elbilen, eftersom branschen har utvecklats snabbt under de senaste åren, förtjänar Nissan Leaf fortfarande sin heta plats, eller tillhör den heta platsen e-208?

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen från Peugeot

Peugeot e-208 börjar på 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederländerna och 35 350 euro i Tyskland. Detta gör den till ett ganska prisvärt alternativ, särskilt med alla tillgängliga statliga elbilsincitament. För det här priset får du antingen en två- eller femdörrars subkompakt hatchback med 139 hk, ett 45 kWh-batteri och en maximal räckvidd på mellan 125 och 265 mil beroende på hur du kör den.

  Allt om 2023 Peugeot 3008

Detta batteri är kopplat till en enda elmotor som driver framhjulen och gör att e-208 når 60 miles per timme från stillastående på cirka 8 sekunder. Batteriet kan laddas från 10 % till 80 % på cirka 25 minuter med hjälp av en 150 kW DC-snabbladdare, medan en långsam AC-laddning på 7,4 kW tar cirka 7 timmar och 15 minuter.

Designmässigt ser e-208 riktigt modern och futuristisk ut, både på insidan och utsidan. Utrymmet som erbjuds är ganska bra för segmentet, men på det hela taget skulle de flesta människor hålla med om att e-208 inte är lämplig för att transportera fyra vuxna. Körupplevelsen är smidig och kvick vilket gör den perfekt för trånga städer och smala gator. Tillförlitligheten är lite av ett mysterium eftersom e-208 fortfarande är en ganska ny bil.

Nissan Leaf – Den kompakta elbilen Pionjär

Den nuvarande Nissan Leaf kostar mellan 28 995 och 34 945 pund i Storbritannien, 33 400 till 41 100 euro i Tyskland och 35 090 till 41 890 euro i Nederländerna. Den jämförelsevis billigare modellen är den vanliga Nissan Leaf som har ett användbart batteri på 39 kWh, en räckvidd i verkligheten på cirka 150 mil, en elmotor på 148 hk och permanent framhjulsdrift.

Snabbladdning med maximalt 46 kW laddar batteriet från 10 % till 80 % på cirka 43 minuter medan långsam AC-laddning på 3,6 kW tar nästan 13 timmar. Den jämförelsevis dyrare Nissan Leaf+ är den du vill ha eftersom den har ett 59 kWh-batteri och en räckvidd på mellan 150 och 315 mil beroende på dina körvanor.

  Nissan Versa Tillförlitlighet

215hk och 251lb-ft vridmoment genom framhjulen är mer än tillräckligt medan 0-60mph tider är under 7 sekunder. Snabb DC-laddning vid 46 kW tar en timme medan långsam laddning tar nästan 11 timmar. Designmässigt är Nissan Leaf inte en särskilt attraktiv bil, men interiören är lite mer livlig.

Leaf+ är också en överraskande rymlig bil med tillräckligt med utrymme både fram och bak. Körupplevelsen är ganska ordinär medan komforten lelectric carels är tillräcklig.

Slutsats – Peugeot e-208 är bättre

Vid en första anblick kan det se ut som att Nissan Leaf är mycket bättre än e-208, särskilt när man betänker att Leaf erbjuder ett större batteri, mer utrymme och bättre räckvidd. Howelectric carer, alla batteri- och räckviddsfördelar som Nissan Leaf har faller bort jämfört med e-208 eftersom dess laddningshastigheter är otroligt långsamma. Detta innebär att electric caren om e-208 har ett mindre batteri kommer du att kunna göra mer körtid i e-208 eftersom du kan ladda den mycket snabbare.

Designmässigt ser e-208 helt enkelt mer målinriktad ut både på insidan och utsidan. Den är mycket attraktivare och har mycket mer karaktär från bakom ratten. Leaf, elbilen även om den är en fantastisk bil, känns egentligen inte särskilt underhållande att leva med.

E-208 är bättre utrustad, erbjuder mycket snabbare laddningshastigheter, erbjuder bättre värde, bättre utseende och mycket mer karaktär.

FAQ-avsnitt

Varför ska jag köpa Nissan Leaf framför Peugeot e-208?

Nissan Leaf är den bekvämare bilen för flera vuxna eftersom den erbjuder mycket mer utrymme både i bilen och i bagageluckan. Om du inte behöver mer än 150-310 mils räckvidd dagligen och du kan ladda den över natten kan du dra nytta av Leafs batterifördelar jämfört med e-208.

  Vanliga problem med Peugeot 106

Howelectric carer, om du vill ha en elbil som också kan göra långdistansresor skulle jag välja e-208 eftersom snabbare laddningshastigheter är mycket viktigare i den verkliga världen jämfört med ren batteristorlek. Detta beror på att du kan ändra dina körvanor för att öka/minskas din räckvidd medan laddningshastigheterna inte kan ändras, åtminstone inte av konsumenten.

Är Nissan Leaf bättre än Leaf+?

Nissan Leaf+ är bättre än den vanliga Leaf eftersom den erbjuder ytterligare trim lelectric carels, mer kraft och större räckvidd tack vare ett större batteri. Dessa skillnader spelar en stor roll eftersom laddningshastigheterna för Nissan Leaf är ganska pinsamma för tillståndet i den nuvarande bilindustrin.

Med detta sagt kommer Nissan att uppgradera laddningshastigheterna i den kommande Nissan Leaf+ vilket innebär att du kommer att kunna ladda den med 100 kW vilket kommer att minska laddningshastigheterna med mer än hälften och göra Leaf+ mycket mer konkurrenskraftig.

Är Nissan Leaf den första elbilen?

Nissan Leaf kallas ofta för den allra 100 % första massproducerade elbilen, vilket är sant. Det är inte den allra första elbilen eftersom elbilar faktiskt debuterade redan på 1800-talet, men ingen lyckades göra en riktig konsumentklassad elbil för massorna före Nissan.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts