De bästa bilarna med paddle shifters

Växellådor med paddelväxel introducerades på 1990-talet av den numera ikoniska Ferrari F355 Berlinetta. Om du går 30 år framåt kan du köpa alla typer av bilar som är utrustade med paddle shifters, t.ex. hatchbacks, sedans, crossovers, SUV:er, kombibilar, superbilar och till och med EV:s, men EV-paddle shifters har en helt annan funktion.

Paddle shifters introducerades dock för prestandabilar och det är de som har störst nytta av paddle shifters. Därför kommer vi att lista några sportbilar som är utformade med paddle shifters i åtanke.

Alfa Romeo 4C är en kompakt sportbil tillverkad av ett ikoniskt legendariskt märke vilket gör 4C till ett bra köp oavsett hur stor eller liten din budget är. Förutom 4C är den nya BMW M3 också byggd med paddle shifters i åtanke eftersom den trots allt är prestandasedanens riktmärke i årtionden och i löpande band.

Om du vill ha en sportbil med marknadens bästa automatiska växellåda ska du se till att kolla in Porsche 911 utrustad med en PDK-växellåda. Om du föredrar muskelbilar, men ändå vill använda paddle shifters, ska du se till att kolla in Camaro ZL1. Om superbilar är din kopp te är det Huracan RWD du ska köpa.

Alfa Romeo 4C – En överlägsen kompakt sportbil

Alfa Romeo 4C introducerades redan 2016, och sedan dess har den här underbara lilla sportbilen fångat fantasin hos många prestandaentusiaster världen över. 4C är utformad för att både se fantastisk ut och leverera både på vägen och på banan.

4C kommer med en härlig 1,75L inline-4-cylindrig motor som ger 240 hk och en 6-växlad automat med paddelväxlar. Den största fördelen som 4C har jämfört med de flesta kompakta sportbilar är dess mittmotorlayout som vanligtvis förknippas med superbilar i toppklass.

  Är snabbladdning dåligt för elbilar?

BMW M3 – En prestandasedan som är ett riktmärke

BMW M3 är och kommer förmodligen alltid att vara en ikonisk sportbil eftersom den erbjuder den bästa kompromissen mellan komfort och prestanda av alla kompakta sedans på marknaden. Även om C63 också är en fantastisk sportsedan kommer den nya att få en fyrcylindrig motor som inte alls är lika spännande som den inline-6:a som finns i nya M3.

M3 finns tillgänglig med antingen en 6-växlad manuell växellåda eller en momentomvandlarautomatik med paddle shifters. Om du värdesätter snabba varvtider och en enkel daglig körupplevelse ska du välja vridmomentomvandlarautomatiken. Vridmomentomvandlaren är dock endast tillgänglig med topputrustningen Competition.

Porsche 911 – Den bästa DCT-växellådan på planeten

Porsche 911 är en helt annan historia jämfört med 4C och M3 eftersom 911 erbjuder en bakmonterad flat-6-motor vilket inte är något du hittar i någon annan bil där ute. Förutom den härliga flat-6-motorn har 911 Porsches otroligt sofistikerade PDK-växellåda som är den bästa DCT-enheten som finns.

Porsche PDK kombinerar både komfort och prestanda bättre än någon annan bil där ute, vilket gör den både till en fantastisk vardagsförare och en banfokuserad sportbil. 911 finns också i många olika varianter, bland annat en cabriolet, en Targe eller de mest fokuserade varianterna GT3, GT3RS och GT2RS.

Chevrolet Camaro ZL1 – En toppmodern muskelbil

Camaro ZL1 är en riktig muskelbil eftersom den har en brutal 6,2 liters V8 som ger 640 hästkrafter. ZL1 är både fantastisk på väg och på bana, vilket inte är något man kan säga om de flesta muskelbilar som finns där ute.

  Finns det en cabriolet för fem passagerare?

ZL1 kommer också med en 10-växlad automat som är utrustad med paddle shifters som gör ZL1 så fokuserad som möjligt. Bilar som dessa är en utdöende ras eftersom vi inte kommer att kunna njuta av stora V8-motorer snart, så se till att kolla in ZL1 medan du fortfarande kan.

Lamborghini Huracan RWD – Den bästa superbilen på marknaden

Lamborgini Huracan RWD är också en utdöende ras eftersom den erbjuder en V10-motor med naturlig insugning även år 2021. RWD-versionen erbjuds endast som bakhjulsdriven bil vilket gör Huracan RWD ännu smidigare än sin AWD Huracan Evo storebror.

Huracan levereras med en 7-växlad DCT-växellåda som gör dunderljud vid nedväxling vilket gör Huracan extremt spännande att köra både på bana och på väg. Alla andra superbilar nuförtiden är otroligt datoriserade och tråkiga, men denna raging bull erbjuder fortfarande ett äkta superbilsrecept.

FAQ avsnitt

Varför ska jag använda paddle shifters?

Om du kör en prestandabil kan du med hjälp av paddle shifters ta kontroll över bilens växellåda utan att ta händerna från ratten. Detta gör körupplevelsen exponentiellt mer engagerande och gör det också möjligt för dig att perfekt tajma dina växlingar samtidigt som du fokuserar på dina styrintag.

Du kan lämna bilen i rent automatiskt läge och aldrig använda paddle shifters, men det är bättre att göra det eftersom paddle shifters gör bilen mycket mer engagerande att köra. När du väl börjar växla ner med paddle shifters i bilar som Huracan RWD kommer du aldrig att gå tillbaka till rent automatläge.

  Vad är skillnaden mellan takskenor och takräcken?

Varför erbjuder så många bilar paddle shifters numera?

Det är ganska enkelt och billigt att lägga till paddle shifters i en bil eftersom de flesta biltillverkare redan har bilar som är gjorda med paddle shifters i åtanke. Det innebär att det inte krävs några stora FoU-kostnader för att lägga till paddle shifters till andra modeller, men det ökar definitivt de flesta bilars attraktionskraft.

Du kan hitta paddle shifters i alla typer av bilar nuförtiden, men de flesta människor tenderar att hoppa över att använda dem på bilar som inte är utformade för livlig körning.

Är manuella bilar bättre än bilar med växelspak?

Det beror på vad du värdesätter mest och vad du vill åstadkomma. Om du vill ha den snabbaste 0-60mph-bilen med startkontroll och överlägsna bantider samtidigt som den är bekväm och lätt att köra, ska du välja paddle shifters.

Om du å andra sidan vill ha en ren sportbilsupplevelse och älskar en mer engagerande körning, ska du välja manuellt, men var medveten om att en manuell aldrig kommer att vara lika snabb som en automatisk.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts