Finns det en cabriolet för fem passagerare?

Femsitsiga cabrioleter är ytterst sällsynta eftersom cabrioleterna är konstruerade för att vara det på grund av karossen och chassit. Det bakre sittutrymmet är vanligtvis smalare i alla typer av cabrioleter eftersom det måste vara så för att taket ska kunna stängas ordentligt.

Dessutom har cabrioleter också förstärkta sidoväggar som också smalnar av den bakre passageraravdelningen för att nå en viss nivå av strukturell integritet. Förutom tjockare och starkare sidoväggar är cabrioleter ofta utrustade med en centralbalk som går mellan sätena och som också förstärker karossen.

Allt detta innebär att det krävs avsevärda anpassningar för att göra en femsitsig cabriolet vilket innebär att det inte finns några nya femsitsiga cabrioleter på marknaden förutom Jeep Wrangler. Om du är villig att köpa en begagnad 5-sitsig cabriolet kan du kolla in 2007 års Audi A4 cabriolet eller 2008 års Chrysler Sebring.

En annan anledning till att det inte finns några 5-sitsiga cabrioleter är att inte tillräckligt många är intresserade av att köpa dem. Om det inte finns en tillräckligt stor marknad för en viss vara brukar varan i sig själv förgås efter ett tag, och det var fallet med 5-sitsiga cabrioleter.

Strukturella kompromisser för en cabriolet

Det kan vid en första anblick verka enkelt att göra en cabriolet av en vanlig hardtopvariant, men det är betydligt mer komplicerat än att bara klippa av taket och få det att se snyggt ut. Många aspekter måste behandlas noggrant innan en viss cabriolet är redo för den öppnade vägen.

För att göra en cabriolet måste man först klippa av taket, vilket i sig inte verkar vara någon svår uppgift, men efter det måste man se till att bilens chassi är tillräckligt starkt för att tåla vardagens mikroböjningar. Detta är ganska svårt att göra utan att lägga till för mycket vikt eller minska den praktiska användbarheten för mycket.

  Vilken är den bästa SUV:n för en tjock person?

Eftersom det inte finns något tak är den strukturella integriteten kraftigt nedsatt och det innebär att det behövs många förstärkningar för att göra chassit styvare. De flesta tillverkare tenderar att göra detta genom att lägga till stål på dörrtätningarna och genom att göra bilens centrala del kraftigare än tidigare.

2/4/5-sitsiga cabrioleter – vilka man ska välja och varför

Mellan dessa tre typer av cabrioleter är en 2-sitsig cabriolet det mest populära alternativet, och det är därför det finns så många 2-sitsiga cabrioleter. 4-sitsiga cabrioleter är tillräckligt populära, men efterfrågan på marknaden för en 4-sitsig cabriolet är mycket mindre än för en 2-sitsig cabriolet.

Med detta sagt finns det nästan ingen efterfrågan på en femsitsig cabriolet, och det är dessutom svårare att tillverka en femsitsig cabriolet ändå. Till och med de flesta 4-sitsiga cabrioleter är extremt trånga i den bakre passageraravdelningen eftersom baksätet är mycket smalare än vad det brukar vara med en hardtop.

Med detta sagt är en 2-sitsig cabriolet vanligtvis ett sportigare alternativ som främst bör passa för förare som vill ha prestanda och hantering. En 4-sitsig cabriolet är vanligtvis utformad för att vara bekväm och avkopplande, vilket också skulle vara det primära målet för en 5-sitsig cabriolet om den fanns.

En annan anledning till att det inte finns 5-sitsiga cabrioleter är att det finns 4-sitsiga cabrioleter, och skillnaden mellan dessa två är alldeles för liten för att skapa en separat marknad för 5-sitsiga cabrioleter.

  Vem tillverkar det bästa systemet för fyrhjulsdrift?

5-sitsiga cabrioleter – en utdöende ras

För några årtionden sedan fanns det många 5-sitsiga cabrioleter på marknaden eftersom bilsäkerhetsreglerna var lite av ett skämt på den tiden. Bilar som Ford LTD cabriolet från 1972 var extremt kända, men de var också extremt massiva och osäkra jämfört med till och med bilar från 80- och 90-talet.

Med detta sagt är den enda relativt moderna cabrioletbilen som fortfarande erbjuder fem sittplatser Jeep Wrangler Unlimited eftersom den är byggd på ett separat chassi. Detta är extremt sällsynt nuförtiden eftersom de flesta bilar använder en så kallad monocoque-konstruktion där karossen och chassit integreras under produktionen.

Wrangler Convertible kan bekvämt ha 5 platser, men den är inte gjord för alla. Dessutom är det närmaste en riktig 5-sitsig cabriolet nuförtiden Audi A4 cabriolet från 2007 eller Chrysler Sebring Cabriolet från 2008, men båda dessa är alldeles för gamla för de flesta.

FAQ-avsnittet

Är cabrioleter värda det?

Det är en fråga om personligt perspektiv, men objektivt sett är de flesta cabrioleter alldeles för kompromisslösa för att passa alla. De är bristfälliga när det gäller invändigt fotutrymme för både de främre och de bakre passagerarna. Dessutom lider de av sämre nivåer av huvudutrymme också, så mycket att det ibland gör baksätena oanvändbara.

De är tyngre, vilket varken gynnar bränsleeffektiviteten eller aerodynamiken, och de berövar dig ofta lastutrymme när taket är nedfällt eftersom takmekanismen vanligtvis förvaras i bagageutrymmet. Dessutom är de inte lika strukturellt solida, vilket innebär att de inte är lika smidiga som sina motsvarigheter med fast tak.

  Är hybridbilar bättre än elbilar?

Är cabrioleter med mjukt tak bättre än hårda tak?

Det beror på bilen i fråga, men de flesta bilar är bättre med en hyfsad softtop eftersom det är mer logiskt. Å ena sidan använder supersportbilar som McLaren 720S Spyder en hardtop-mekanism som bättre isolerar föraren även om den väger mer.

720S Spyder lägger dock inte till mer vikt genom att förstärka chassit eftersom chassit är tillverkat av kolfiber som gör det mycket starkare än vanliga stålchassin och därmed motiverar beslutet. Å andra sidan går nästan alla ”vanliga” bilar numera över till mjuka toppar eftersom de är mer logiska på det hela taget.

Är kupéer bättre än cabrioleter?

Om du värdesätter prestanda, hantering och en spännande körning är det bättre att välja en coupévariant eftersom den vanligtvis är mycket smidigare, lättare och ser snyggare och mer aerodynamisk ut. Å andra sidan är en cabriolet oftast skräddarsydd för dem som njuter av att köra bil och inte har så stor brådska.

Med det sagt finns det ett par cabrioleter som lyckas kombinera spänningen hos en coupé och det speciella hos en cabriolet, men dessa är ganska sällsynta och dyra.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts