Vilka Mercedes har paddle shifters?

Paddle shifters, flappy pedal växellåda eller F1 växellåda är alla termer som beskriver en utrustning som gör det möjligt för dig att växla med hjälp av de särskilda paddlar som är monterade på baksidan av ratten.

Paddelväxlar har införts i Mercedes sortiment för nästan 15 år sedan, och de tidigaste modellerna som erbjöd denna funktion var CL-klassen och S-klassen. Dessa modeller kom med särskilda knappar snarare än paddle shifters.

Numera kan i stort sett alla Mercedes-modeller fås med paddle shifters. Men de flesta bilar, och ägare använder den aldrig, de håller hellre bara bilen i automatläge. Vissa sportigare AMG-modeller har sportigare och större växelspakar.

Detta är för att betona bilens sportighet, och AMG-kunder är mer benägna att använda paddle shifters jämfört med vanliga Mercedes-ägare.

Syftet med paddle shifters

Paddle shifters är faktiskt F1-teknik som görs tillgänglig för vanliga bilar. Så paddle shifters motorsportstamning är ganska uppenbar i sportiga Mercedes AMG-modeller. Paddle shifters fungerar på samma sätt som din vanliga centrala växelspak.

Det betyder att du kan växla upp med höger paddelspak och ned med vänster paddelspak. Vissa biltillverkare som McLaren erbjuder paddle shifters som fungerar i båda riktningarna, vilket innebär att du kan växla upp eller ner med bara en paddel.

De flesta paddle shifters är fast monterade på ratten, vilket innebär att de rör sig när du rör ratten. Andra biltillverkare, som Ferrari till exempel, har sina paddle shifters monterade på kolonnen, vilket innebär att de inte rör sig när du rör ratten.

  Vilken bil är bättre än en Mercedes-Benz?

Det finns en pågående diskussion mellan bilentusiaster om vilken inställning de föredrar, men fasta växelspakar måste vara större eftersom du måste kunna nå dem hela tiden. Detta innebär att dessa typer av paddlar tar upp alldeles för mycket utrymme, och de kan ibland hindra dina blinkers- eller ljusstänger.

Nyare DCT-växellådor med paddelväxlar

DCT eller dubbelkopplingsväxel är den växeluppsättning som föredras för paddle shifters. Detta beror på att moderna dubbelkopplingslådor är blixtsnabba jämfört med en vanlig automatlåda. Med detta sagt har även moderna automatiska växellådor med momentomvandlare blivit lika kapabla som vissa DCT-växlar.

Mercedes erbjuder en 7-växlad DCT-växellåda i den mest extrema versionen av AMG GT, kallad AMG GT Black Series. En bil med 720 hästkrafter som är helt inställd på bankörning, och i sådana fall används nästan alltid en växellåda med paddle shifter eftersom den gör det möjligt för föraren att styra växlarna manuellt.

Detta är förmodligen det enda fallet där du alltid hellre vill växla själv, och ett vanligt automatläge är inget alternativ om du vill ha de snabbaste varvtiderna. Detta beror på att moderna växellådor har blivit otroligt avancerade när det gäller att veta vad de ska göra.

Detta syns särskilt tydligt när du jämför de äldre växellådorna med paddelväxel med de helt nya växellådorna med paddelväxel med dubbelkoppling/momentomvandlare.

Äldre växellådor med paddelskift och enkelkoppling

På 15-20 år har bilindustrin gjort enorma framsteg, och växellådstekniken har utvecklats så mycket att de äldre växellådorna med paddelväxling med enkelkoppling nu verkar helt ålderdomliga och på gränsen till oanvändbara i vissa bilar.

  Bästa gamla Mercedes att köpa

Vissa Mercedes-modeller som SLR McLaren använder en tidig version av en växellåda med paddelväxling, och många tror att detta är den främsta anledningen till att SLR inte kostar mycket mer pengar än vad den verkligen gör.

Och det är sant över hela linjen. En manuell Lamborghini Murcielago eller en manuell Ferrari 430 kostar mycket mycket mer jämfört med en F1-modell med paddelväxellåda. Dessa äldre system var alldeles för dyra, opålitliga och klumpiga i alla hastigheter.
Vissa nyare modeller som Lamborghini Aventador är de absoluta plakat superbilsikonerna. Men när det gäller dynamiska förmågor blir Aventador hämmad av sin enkelkopplade växellåda. Enkelkopplingsenheten gör bilen lite för klumpig, obekväm och den får dessutom bilen att kännas som en SUV.

FAQ-avsnitt

Är paddle shifters värda det?

Det är de helt enkelt inte. Jo i de flesta fall eftersom ingen faktiskt använder dem så mycket. Vi kör våra bilar från punkt A till punkt B för det mesta. De allra flesta upplevelser i bilen sker vanligtvis antingen i staden eller på motorvägen, och folk föredrar helt enkelt att sätta bilen i körning och låta den automatiska växellådan göra sin sak.

Men för vissa bilentusiaster och AMG-ägare är paddle shifters oumbärliga eftersom de ger en större känsla av kontakt mellan bilen och föraren. Paddelväxlar ger mer kontroll över effektbandet, vilket också är viktigt för att sätta snabba varvtider och om du vill hålla motorn i ett visst varvtalsområde.

  Varför är äldre Mercedes så billiga?

Varför har vissa elbilar paddle shifters?

Om du tittar noga på vissa elbilar, inklusive Mercedes EQC, kommer du att upptäcka paddle shifters. Detta är märkligt eftersom elbilar inte har någon traditionell växellåda, så det finns absolut inget behov av paddle shifters. Men Audi, Mercedes och några andra tillverkare har tänkt ut en funktion som de kan bygga in i paddle shifters.

På vissa elbilar styr paddle shifters mängden bromsregenerering, eller hur mycket motorn bromsar när du släpper gaspedalen för att fånga upp all återstående energi och lagra den i batteriet.

Detta innebär att paddle shifters fortfarande kommer att finnas kvar i den oundvikliga framtiden för elektriska transporter, utan denna funktion skulle paddle shifters annars vara föråldrade.

Har vissa elbilar växlar?

Jo, det har de inte, förrän nyligen när Porsche och Audi släppte Taycan och e-Tron GT. Dessa två modeller erbjuder två växlar, en för lansering och en för stadig kraftöverföring i högre hastigheter.

Du kan faktiskt höra när dessa bilar växlar, vilket är märkligt eftersom man förväntar sig att elbilar är växellösa. Det är värt att nämna att växelspakarna i dessa bilar också styr den regenerativa bromsningen, och du kan inte manuellt styra dessa två växlar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts