Bästa Mercedes V8-motor

Bästa Mercedes V8-motor

En V8-motor är en 8-cylindrig motor där kolvarna är placerade i en V-konfiguration. En V8-motor är mycket uppskattad för sitt låga vridmoment, sin imponerande effekt och sin generellt sett smidiga körupplevelse.
V8-motorer har alltid förknippats med Mercedes-modeller med högre trim, särskilt AMG-modellerna. En sådan motor är AMG 156/159 V8, och inte många andra Mercedes V8-motorer har någonsin dyrkats lika mycket som denna. Det är ganska säkert att säga att AMG 156/159 är den bästa Mercedes V8-motorn genom tiderna.

AMG 156/159 V8

AMG 156/159 V8 är en 6,2-liters V8-motor med naturlig aspiration som erbjöds i många Mercedes AMG-bilar mellan 2007-2014. Denna motor gav en hästkrafter på mellan 451 hk upp till 622 hk i SLS AMG Black Series, vilket på den tiden var den mest kraftfulla naturligt aspirerade motorn på planeten.
De tidiga versionerna av denna motor gick inte bra eftersom de hade många olika problem, brister och defekter som till och med resulterade i en grupptalan. Men efter att Mercedes lyckats reda ut alla problem var AMG 156/159 redo att stjäla showen, och ett par år senare gjorde den det verkligen.

Motorn i Black Series

År 2011 släppte Mercedes en av de bästa AMG-kreationerna genom tiderna, C63 Black Series. C63 BS var och är fortfarande en mycket eftertraktad bil, och många anser att just den här bilen är den bästa tyska prestandasedanen genom tiderna, och till och med slår de största BMW M-bilarna.
Resonemanget bakom ett sådant stort arv är utan tvekan motorn, och vilken motor det var. En 6,2-liters V8-motor med naturlig aspiration som producerade 510 hk och 620 Nm vridmoment, parat med en 7-växlad Mercedes-växellåda. Bilen kunde sprinta 0-60mph på cirka 4 sekunder, vilket var och fortfarande är en imponerande siffra för en familjebil.
AMG 156/159 V8:an användes också i många Mercedes tävlingsbilar, särskilt GT3-bilarna. Men den bästa tolkningen av den här motorn var det bultande hjärtat i den legendariska Mercedes SLS Black Series. Den här motorn är en sann hyllning till bilteknik, och på grund av downsizing och tvångsinduktion kommer motorer som dessa aldrig att tillverkas igen.

  Vilka Mercedes har MBUX?

Mercedes Benz M178 V8

Efter att AMG 159:an lades ned ställdes Mercedes inför en ganska krävande uppgift. Hur kan man förbättra en sådan legendarisk motor i en tid då ingenjörerna begränsas av de alltmer begränsande utsläppsreglerna för bilar? Men du kan vara säker på att Mercedes ingenjörer skulle hitta ett sätt.
Och det gjorde de verkligen med M178 V8-motorn. M178 V8-motorn erbjuds för närvarande i många AMG-modeller på samma sätt som AMG 159-motorn. Den här motorn är en mer kompakt 4,0-liters V8-motor med två turbos fastspända på den, också en klassisk V-konfiguration.
De första versionerna av dessa motorer kunde producera 456 hk i Mercedes AMG GT, en bil där denna motor debuterade. Efter ett tag hittade Mercedes ett sätt att öka motorns effekt till 630 hästkrafter i den mest kraftfulla Mercedes-sedanen genom tiderna, GT 63 S AMG 4-dörrars coupé.
Jämfört med AMG 159 kunde den här motorn producera mer vridmoment, mer kraft och en bättre bränsleekonomi. Av dessa skäl kan man tycka att M178 är den bästa Mercedes V8-motorn genom tiderna, och ur teknisk synvinkel kan den lika gärna vara det.
Men när det gäller den vanliga bilentusiasten är ingen Mercedes V8 någonsin lika bra som AMG 159:an.

M178 med flat plan vev

Den senaste succén från AMG-avdelningen är en helt omarbetad M178 som placeras i AMG GT Black Series. Skillnaden mellan den här motorn och de motorer som sitter i många andra aktuella AMG-erbjudanden är det faktum att den här motorn är en V8-motor med platt vev.
Fördelarna med den här motorlayouten är en mer kompakt, lättare, mer responsiv, högre varvtalsmotor som mer liknar en sugmotor. Motorer som dessa används i de mest exotiska superbilarna, till exempel många Ferrari V8:or.
AMG GT BS-motorn erbjuder häpnadsväckande 730 hästkrafter och 800 Nm vridmoment. Mercedes lyckades till och med slå Nürburgringrekordet för den snabbaste produktionsbilen som finns med just denna motor.

  Bästa Mercedes begagnade SUV

Motorer på väg framåt

Hur ser framtiden ut för V8-motorn?

V8-motorer är något av en utdöende ras på grund av allt mer restriktiva utsläppsregler. I dagens läge måste tillverkarna följa restriktionerna av miljöskäl. Även om detta är positivt för planeten är den tråkiga konsekvensen att V8-motorer snart kommer att upphöra.
Fordonsindustrins framtid ser med glädje fram emot nyare transportmedel, såsom el- och hybriddrivlinor. Och i denna situation verkar V8-motorn lite smutsig och ålderdomlig.

Vilka är fördelarna med en elmotor jämfört med en V8-motor och vice versa?

Först och främst producerar en elmotor inga skadliga utsläpp efter att den har placerats i en bil. Dessutom kan en elmotor producera 100 % av sin effekt från 0, medan en V8-motor måste spolieras till ett visst varvtal för att producera 100 % av effekten.
Detta översätts till att en elmotor erbjuder en bättre accelerationstid, men den saknar toppfart på topphastighetsavdelningen. En känslomässig koppling till en V8 är också något som en elmotor inte kan matcha, eftersom en elmotor inte erbjuder någon specifik motorkaraktär och inte heller kan producera något ljud som skulle kunna matcha en V8.

Vad är skillnaden mellan en V12- och en V8-motor?

En V12 är en 12-cylindrig motor som är placerad i en V-konfiguration. En V12 är något av en helig graal i segmentet för superbilar och lyxbilar i toppklass. V12-motorer är vanligtvis de smidigaste förbränningsmotorerna och effekten hos en V12 är helt enkelt häpnadsväckande.
V12-motorer är också en utdöende ras, eftersom många biltillverkare övergår från V12-motorer till mindre motorer. Mercedes brukade erbjuda en V12 i det största flaggskeppet i S-klassen, men de slutade erbjuda en V12 år 2020 genom att släppa S65 AMG Final Edition.
Många andra biltillverkare kommer snart att följa efter eftersom V12 endast erbjuds i de dyraste bilarna där ute, som Ferrari, Lamborghini och Rolls Royce.

  Vilken modell är den minsta Mercedes SUV?

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts