Vilken BMW-motor är bäst?

Vilken BMW-motor är bäst?

Under åren har BMW utvecklat många fyrcylindriga motorer som har gjort skillnad på marknaden. De är dock mest kända för sina sexcylindriga motorer i rad som gjort varumärket till vad det är idag. BMW:s S54-motor är känd bland experter som deras magnum opus av motorer.

Varför är BMW S54-motorn så speciell?

När vi letar efter den bästa BMW-motorn letar vi efter kraft, snabbhet och tillförlitlighet på samma gång. S54-motorn är den högre nivån när det gäller effekt bredvid BMW M54-motorn, som vanligtvis används i E46 M3- och Z3M-modellerna. S54 är ett sexcylindriskt 3,25 liter stort odjur med dubbla vanos och högre kompressionsförhållande jämfört med tidigare modeller.
S54 är en M3 l6-motor med naturlig insugning, med 320 hk, som användes i sport-BMW:s i början av 2000-talet. Nackdelen med en motor med naturlig insugning är att det är ganska dyrt att öka dess effekt.
Det är möjligt att turboladda motorn, men det kostar ganska mycket. Om modifieringar görs kan S54 nå hela vägen upp till 600 whp. Hästkraftsrekordet innehas av en motor som är uppladdad till 902 whp med ett vridmoment på 664 lb-ft.

BMW-bilar med S54-motor

Den sexcylindriga S54-motorn används i ett stort antal BMW-bilar från 2000 – 2011. Modellerna som använde denna fantastiska motor är följande:
● 2000 – 2002: E36, 37, 38 Z3M
● 2000 – 2006: E46 M3
● 2002 – 2011: MF3 Roadster Wiesmann
● 2003 – 2004: M3 CSL E46
● 2006 – 2008: E86 och E85 Z4M

  Den mest kraftfulla BMW-motorn

BMW:s S54-motor tillförlitlighet

På tal om tillförlitlighet så är S54-motorn utan tvekan den mest tillförlitliga BMW M-seriemotorn som någonsin producerats. När man talar om tillförlitlighet bör man naturligtvis ta hänsyn till underhåll och service, eftersom de spelar en stor roll för att hålla en motor igång utan problem.
Alla motorer åldras, även S54. Vi har dock sett den här motorn hålla i många år, med endast några få vanliga underhållsingrepp som behövs.

Hur länge håller en S54-motor?

S54-motorn har begränsade konstruktionsfel och de är sällan ödesdigra. De flesta av dessa sportmotorer håller hela vägen upp till 100 000 – 125 000 mil. Vissa S54-motorer har hållit mer än 250 000 mil.
När du har passerat mer än 80 000 mil på en BMW kommer du troligen att vilja byta stävlager, styrkedja och spännare i din motor.

Vanliga S54-problem

Naturligtvis finns det en del motorproblem. Som med alla motorer som finns där ute måste du vara förberedd på underhållet och veta vilka problem som kan uppstå. De vanligaste problemen med S54-motorn är problem med vanos-oljepumpenheten och fel. Det kommer att kosta dig mellan 1 000 och 2 000 dollar att reparera den.
Vattenpumpen är ett annat vanligt element som går sönder i de flesta BMW:er och den måste bytas ut var 100 000:e mil. Dessa varierar mellan 400 och 800 dollar och det finns även några DIY-alternativ under 300 dollar.
Om din bil tillverkades mellan 2000 och 2003 och har en S54-motor kan du också ha problem med stavlager. Den här delen har åtgärdats för motorer som tillverkats under andra år.

  Den sämsta BMW:n att köpa begagnad

Hur du underhåller din BMW S54-motor på rätt sätt

Som de flesta BMW-motorer måste du byta vattenpumparna var 80 000 eller 100 000 mil. Byt ut dina kugellager vid samma körsträcka som vattenpumparna. Oljebyte rekommenderas i allmänhet var 5 000:e mil, men byt dem senast var 7 500:e mil.
Dina tändspolar och tändstift måste bytas ut minst en gång per 50 000 mil. Och sist men inte minst bör remskivor och remmar i din S54-motor bytas ut minst en gång var 100 000:e mil.

Andra anmärkningsvärda BMW-motorer

S62-motor

Denna nästan femliters V8-monstrositet gör BMW E39 M5 till den bestialiska sportbil den är känd för att vara. Det är en sugmotor som tillverkades mellan 1995 och 2005. Den finns i 8 olika alternativ som sträcker sig från 3 498 cc till 4 941 cc i S62SB50. S62-motorn användes i stor utsträckning i BMW 5-serien (E39) 1996-1998 samt BMW 7-serien (E38). Dessa motorer har sedan dess vunnit i popularitet och har blivit stämplade som skottsäkra.

N55-motor

N55 ersattes av den nyare och kraftfullare B58-motorn i senare modeller. N55 var det som gav ett bra argument för att använda direktinsprutade, turboladdade raka sexcylindriga motorer i BMW. Den här motorn drabbades av många fel men visade sig ha en hög prestanda.

S65-motor

Detta är en annan V8-motor med naturlig insugning som var ganska innovativ genom att ta V10-tekniken från Formel 1 och göra den till sin egen sak, som fungerade i en sportbil. Det är en mindre och lättare motor som passade till M3 BMW:erna på den tiden. Med en högsta varvtalsgräns på 8 400 varv per minut är ljudet som den här motorn ger upphov till häpnadsväckande.

  Vilken BMW har en V12-motor?

BMW-motor FAQ

Var tillverkas motorerna till BMW?

Motorerna till BMW-bilar tillverkas och monteras i allmänhet i München i Tyskland. BMW 3-serien blev så småningom så populär att BMW inte kunde hålla jämna steg med efterfrågan och var tvungna att utöka sin produktion i Regensburg, Bayern.

Är BMW:s motorer bra?

Trots många åsikter om BMW:s tillförlitlighet har BMW-motorerna gjort sig ett namn för sig själva. Bra prestanda och snabbhet är allt de bryr sig om. Från raka sexcylindriga motorer till vansinnigt kraftfulla V8- och V12-motorer har BMW gjort allt genom att i åratal ge allmänheten vad den vill ha – körglädje när den är som bäst. Ja, BMW-motorer är bra.

Är BMW:s raka sexmotor bra?

V6-motorer är bra för mindre sportbilar, som de BMW gillar att tillverka. Den speciella form som den sexcylindriga V6-motorn har öppnar utrymme under huven för modifieringar och turbos. Inte bara det, V6-motorerna är monterade mycket lägre, vilket ytterligare sänker fordonets tyngdpunkt.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts