Bästa BMW för terrängkörning

Bästa BMW för terrängkörning

BMW X5 G05 xDrive40i är en av de mest lämpliga BMW SUV:erna för terrängkörning eller för att köra högt upp i bergen. Den mellanstora SUV:n är en kombination av kraft, kontroll och stil. Allhjulsdriften tillsammans med en kraftfull bensinmotor gör att den passar bra för terrängkörning, liksom för körning i tuffa förhållanden som snö och regn.

BMW X5 G05 xDrive40i

G05 lanserades 2019 och är den fjärde generationen BMW X5. Vi rekommenderar versionen med F4-layout xDrive för terrängkörning eftersom sDrive och FCV bakhjulsdrift kanske inte är lämpliga för hala förhållanden. Dessutom har BMW X5 ett anpassningsbart körläge för terrängkörning som ändrar SUV-inställningarna beroende på vilket underlag du kör på.
BMW X5 är vår favorit-SUV eftersom BMW X7 är ganska stor och kanske inte är lika smidig att hantera i terräng som X5. Det finns många motoralternativ tillgängliga, allt från bensin, diesel och elbränslecellsdriven kombo.

X5 G05 – Motoralternativ

Med det stora utbudet av motoralternativ är de mest lämpliga för fordonet X5 xDrive40i och 4,4 L V8 i xDrive50i. Även om BMW X5 är bättre på vägen än utanför den, har den ändå vissa terrängkörningsegenskaper.
Tillgängliga bensinmotorer:
X5 xDrive40i, 2018, B58B30M1 3.0 L l6 turbo, 335 hästkrafter.
● X5 xDrive50i, 2018, N63B44M3 4,4 L V8 twin-turbo, 456 hästkrafter.
● X5 M50i, 2019, N63B44T3, 4,4 L V8 twin-turbo, 523 hästkrafter
● X5 xDrive45e, 2019, B58B30M1 3,0 L l6 turbo plus en synkron elmotor, 389 hästkrafter.
● X5 M, 2020, S63 4,4 L V8 twin-turbo, 597 hästkrafter.
● X5 M Competition, 2020, S63 4.4 L V8 twin-turbo, 617 hästkrafter.

  Bästa begagnade BMW 5-serien att köpa

Dieselmotoralternativ:
● X5 xDrive25d, 2018, B47B20 2.0 L i4 turbo, 231 hästkrafter.
● X5 xDrive30d, 2018, B57D30 3,0 L l6 turbo, 261 hästkrafter.
● X5 xDrive40d, 2018, B57D30A 3.0 L l6 turbo, 335 hästkrafter
● X5 M50d, 2018 – 2020, B57D30C 3.0 L l6 quad turbo, 394 hästkrafter
Det tar i genomsnitt 6,1 sekunder för en xDrive30d med dieselmotor att nå från 0 till 62 miles per timme, medan bensinbilen xDrive40i i instegsutförande når det på 5,7 sekunder.
Bensinversionen känns betydligt mer responsiv på gaspedalen än dieselversionen och känns också bättre på varvtalen. Om du är mer av en hastighetsfantast gör M50i-motorn det möjligt för BMW X5 att nå från 0 till 62 miles per timme på bara 4,3 sekunder, vilket är häpnadsväckande för en SUV.

BMW X5 G05 – Fjädring och körning

Alla BMW X5 förutom M50i har luftfjädring som standard. G05 behåller i allmänhet en jämn körning även på ojämnare underlag, vilket gör den till en ganska bra terrängbil. Undantaget i gänget är BMW xDrive45e, som känns grövre i kanterna vid körning på mindre underhållna vägar. Kanske är den främsta orsaken till det de stora 21-tumsfälgarna som den levereras med.
Om du letar efter en terrängbil rekommenderar vi inte BMW M50i, eftersom den levereras med en Adaptive M-fjädring, som är utformad för sportbilar. M50i-fjädringen är mycket smidig på vägen, men mycket hårdare och mindre absorberande på ojämnare underlag. Ännu mer, om du kör i Sport-läget kommer det att kännas som om du stöter på varenda sten längs vägen.
Alla BMW X5-modeller ger ett mycket seriöst och ganska stabilt grepp på vägen, oavsett väglag. BMW X5 gör vassare och säkrare svängar än Range Rover Sport, även i terräng.

  Bästa BMW att modifiera

Anpassningsbara körlägen för terrängkörning.

BMW X5:s standard fyrhjulsdrift gör att fordonet kan ha ett offroad-läge som anpassar körhöjden och inställningarna till de olika underlag du tar med dig fordonet till. Pekskärmen gör att du kan välja mellan flera olika underlag bara med ett klick på infotainmentsystemet. (Du kan välja mellan sand, grusbevuxen, stenig och snöig terräng).
X5 är en bra terrängbil och med det innovativa körläget rankas den nästan i närheten av de bästa. Den är fortfarande inte lika bra som SUV:erna Land Rover Discovery eller Defender. Oavsett kan de inte matcha X5 på vägen, och du kanske letar efter en kombination av båda.

Interiör och säkerhet

Körställningen är oklanderlig och den elektriska sätesjusteringen gör underverk, som man kan förvänta sig av en BMW. Utsikten från kupén är beordrande och vidsträckt, vilket fyller en stor funktion vid terrängkörning, så att du kan upptäcka ojämna ytor eller områden som du vill undvika.
Infotainmentens pekskärmsdisplay är en standardiserad 12,3 tum. Den är extremt intuitiv att använda, även för personer som inte har rört vid en sådan tidigare. Interiören känns inte som den i en strikt terrängbil, utan snarare som en lyxig SUV av hög klass.
BMW X5 får 5 av 5 i Euro NCAP:s säkerhetsbetyg med en imponerande säkerhet för vuxna passagerare på 89 % och en säkerhet för barnpassagerare på 86 %.

Mer om terrängkörning med din BMW

Är BMW xDrive-systemet en pålitlig heltids fyrhjulsdrift för terrängkörning?

BMW xDrive är en fyrhjulsdrift på heltid. Det är tillförlitligt för milda till måttliga terrängförhållanden. Vissa modeller som de nyare BMW X3, X5 och X7 har ett standardunderlagsval för olika terrängformer för terrängkörning. X5 och X7 är 10,3 tum över marken, vilket gör dem lämpliga för måttlig terrängkörning eller snöiga förhållanden.

  Är det värt att behandla underredet på en BMW

Varför är de flesta BMW:er dåliga att köra i snö?

Bakhjulsdrivna bilar tenderar att prestera sämre i snö än framhjulsdrivna bilar. Orsaken till fördomen att BMW är dåliga i snö är att de flesta äldre BMW-modeller var bakhjulsdrivna.
Nyare BMW SUV:er drivs däremot med xDrive, ett fyrhjulsdrivningssystem, vilket gör att de presterar bättre i snö eller regn. Däcken på ditt fordon är också lika viktiga som drivsystemet när du kör i snö.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts