Bästa muskelbil för terrängkörning 2023

Jeep Grand Cherokee 2023

Offroad-muskelbilar existerar inte riktigt på samma sätt som de gjorde för länge sedan. Nu handlar det om att sätta en stor muskel-V8 i en SUV som kan göra allt. Detta är inte nödvändigtvis en dålig sak eftersom vissa av dessa SUV:er är rent av otroligt kapabla. I den här artikeln kommer vi att lista den bästa offroad-muskelbilen år 2023.

Till att börja med ska vi nämna Jeep Grand Cherokee Trackhawk, en 707 hk-maskin som främst är utformad för användning på väg, men som kan hävda sig även på en offroadbana. Dodge Durango SRT kan också erbjuda extrema krafter men kan också köra offroad.

Jeep Wrangler Rubicon med en V8 är också en muskelbil för terrängkörning eftersom den erbjuder tillräckligt med kraft för att riva ner terrängspår. Högst upp på den här listan kommer vi att nämna Mercedes-Benz G63 AMG. Ja, G63 är ingen muskelbil eftersom den inte ens är amerikansktillverkad, men ingen kan förneka hur muskulös den känns, särskilt med den halsbrytande V8-motorn.

På det hela taget kan du verkligen inte köpa en ”äkta” muskelbil för terrängkörning nuförtiden. Många människor har konverterat befintliga muskelbilar för att göra dem mer terrängvänliga, men det är inte precis något man kan gå rakt fram och köpa.

Jeep Grand Cherokee Trackhawk

Jeep Grand Cherokee Trackhawk är den mest kraftfulla Grand Cherokee genom tiderna. Den är utrustad med en 6,2 liter komprimerad V8-motor med 707 hk och ett vridmoment på 645 lb-ft. Trackhawk körs och låter som en riktig muskelbil, vilket innebär att den bokstavligen sliter öronen ur dig om du stöter på en sådan även med mindre justeringar av avgaserna.

  Vilken bil är Bumblebee?

Med AWD kan Trackhawk till och med åka offroad även om den inte nödvändigtvis var konstruerad för att utmärka sig i det avseendet. Även om Trackhawk aldrig var avsedd för eller testades på en riktig offroadbana har många ägare provat det med större och kraftigare däck. Låt oss bara säga att du inte kommer att ha svårt att fastna med så mycket kraft under foten hela tiden.

Dodge Durango SRT

Den 6,4L HEMI V8-motor som finns i Durango erbjuder 475 hk och 470 lb-ft vridmoment, vilket är mer än tillräckligt för att få dig i gång på en offroadspår. Visst, Hellcat Durango är ännu kraftfullare, men den är inte lika bra på en terrängbana som den ”vanliga” SRT-modellen. Det är en mycket mer kapabel överlandningsbil än det är en terrängbil, men om du gör små justeringar kan den vara det.

Dodge säger att SRT inte har det nödvändiga underredsskyddet som vissa andra V8 SUV:er har från fabriken, men när det gäller balans, chassi och kontroll är SRT helt perfekt. Hur som helst kommer du att höra om Durango SRT-ägare som åker offroad här och där, vilket inte är så ovanligt med tanke på att det här är en AWD-SUV med 475 hästkrafter som i sig är utformad för att åka vart som helst.

Jeep Wrangler Rubicon V8

En V8-utrustad Jeep Wrangler Rubicon är ett odjur när det gäller terrängkörning. Med 470 hästkrafter och ett vridmoment på 470 lb-ft har den samma motor som du hittar i SRT Durango. Jeep är dock mer av en terrängbil än Durango, vilket är vad du vill ha om du menar allvar med att åka offroad.

  Är hybridbilar bra för motorvägskörning?

Wrangler är utmärkt för Overlanding, rock-crawling, mud-trailing, dynkörning eller vad du än kastar på den. Den har utformats från grunden för att kunna åka vart som helst, vilket innebär att det finns lite som faktiskt kan stoppa den. På det hela taget är Wrangler Rubicon V8 troligen den mest kapabla terrängbilen på den här listan, kanske med undantag för AMG G63 AMG som vi nu ska diskutera i nästa stycke.

Mercedes-Benz AMG G63

Den mäktiga G-bilen är inte på något sätt en muskelbil eftersom den är så tysk som tyska bilar kan bli. Den har dock en V8 under huven som känns som om den hör hemma i en modern muskelbil. Med 577 hk och 627 lb-ft vridmoment kommer du inte att känna någon brist på kraft med G63, oavsett var du befinner dig.

Med tre låsbara differentialer kan G63 ta sig igenom terräng som bara Wrangler Rubicon kan utforska av alla bilar som nämns i den här artikeln. Förutom att vara så kraftfull och så kapabel är G63 fullpackad med den senaste Mercedes-tekniken och alla bekvämligheter du någonsin skulle vilja ha.

FAQ-avsnittet

Kan muskelbilar åka offroad?

Inte riktigt. Muskelbilar var främst konstruerade för kvarts-milslopp och lopp av ett stoppljus. Efteråt blev de mer vanliga och började vara lyxiga och teknikvänliga. Äkta muskelbilar var barbenta och hade en enorm throaty V8 som gjorde bilen extremt nosig vilket gav den den där signaturkörningsupplevelsen.

  Bästa framhjulsdrivna bilar

Dessa bilar har ofta svårt att köra rakt på perfekt asfalterade vägar, vilket är anledningen till att de inte hör hemma på någon terrängbana. Om du inte tror mig kan du bara googla hur många Ford Mustangs som har kraschat bara genom att lämna ett cars and coffee-evenemang.

Finns det muskelbilar som är SUV:er?

Nej, det byggdes aldrig någon ”riktig” muskel-SUV eftersom muskelbilar främst var tvådörrars stora kupéer med V8-motorer, skarpa utseenden, breda däck, kåpor och utställda kofångare. Även om SUV:er som Trackhawk passar in på den beskrivningen, är de inga riktiga muskelbilar eftersom riktiga muskelbilar inte existerar längre.

De hör hemma på 60-, 70- och 80-talen och finns inte att köpa idag. Visst, Hellcats och GT500 och ZL1 är fantastiska, men de är inte riktiga muskelbilar på samma sätt som de var förr i tiden.

Har Europa muskelbilar?

Namnet muskelbil var och är fortfarande förknippat med bilar tillverkade i USA, men om vi tittar på vad som gjorde en muskelbil kan vi se några europeiska modeller som passar in på den beskrivningen. Den gamla V8 Vantage från Aston Martin är en ren muskelbil, googla bara om du inte tror mig. Många AMG Mercedes-modeller som E55 eller C63 är också muskelbilar.

DeTomaso Longchamp och Mercedes AMG ”Hammer” är också muskelbilar från europeiska biltillverkare.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts