Är det värt att behandla underredet på en BMW

Det är meningsfullt att behandla bilens underrede om bilen har lite eller inget rostskydd. Det är också vettigt att underlacka en bil om den är lite äldre och värdefull, eftersom vissa äldre bilar är mer benägna att drabbas av korrosion.

För det andra är det vettigt att underlacka en bil om du bor i ett klimat med mycket fukt, salt och obelagda vägar. När det gäller BMW:s är det en bra idé att grundbehandla en BMW om fabriksgarantin för rostskydd har löpt ut.

BMW gör allt för att säkerställa att rostskyddet är så bra som möjligt, och därför erbjuder BMW en 12-årig rostskyddsgaranti för bilar byggda efter 2004. Utöver detta är BMW inte annorlunda än andra bilar och det är en bra idé att applicera undercoating på rätt sätt på alla bilar.

Det finns några olika sätt att skydda en bil mot rost, och det är viktigt att lära känna var och en av dem. Torr polishspray är det första alternativet, men tjärunderlag och lösningar för elektroniska moduler är också ganska vanliga.

Undercoating på en ny BMW

Om du har köpt en helt ny BMW är det först och främst ett stort grattis! För det andra, nej, det finns inget behov av ytterligare underlackering på en helt ny BMW. Som tidigare nämnts erbjuder BMW en särskild 12-årig rostskyddsgaranti för alla bilar som lämnat fabriken efter 2004.

BMW rostskyddar sina bilar i stor utsträckning. Processen inleds med att hela chassit och karosseripanelerna doppas i ett speciellt kemiskt bad som består av mangan, fosfatzink och nickel. På så sätt rengörs även panelerna grundligt, och sedan laddar BMW hela bilen elektriskt, vilket i teorin borde göra det omöjligt för rost att bildas.

  BMW vs. Infiniti tillförlitlighet - vilken är bäst?

När den så kallade e-coaten är helt torr applicerar en uppsättning sofistikerade robotar en massa tätningsmedel i varje hörn och skrymsle. BMW applicerar också ett tjockt skyddande lager på bilens undersida för att säkerställa att det inte finns någon risk för rostfläckar.

Med allt detta i åtanke finns det ingen anledning att rostskydda en ny BMW, särskilt inte om det kan leda till att fabriksgarantin upphör att gälla.

Behandling av underredet på en begagnad BMW

Att underlacka en begagnad BMW som inte längre är skyddad av den 12-åriga garantin kan tyckas vara en mer förnuftig idé. Särskilt om du bor i ett klimat med ogynnsamma väderförhållanden, mycket salt, obelagda vägar eller om du planerar att behålla bilen i många år framöver.

Bilen bör rengöras noggrant innan underlacken appliceras. En grundbeläggning kostar vanligtvis mindre än 160 dollar, men om du använder en förstklassig grundbeläggningslösning och om arbetet utförs av utbildade yrkesmän kan det kosta lite mer.

Det är mycket viktigt att underlaget appliceras av en yrkesman på en ren yta, för om du inte gör det kan det till och med förvärra situationen. Det betyder att om underpälsen inte appliceras på rätt sätt kan den spricka i förtid och samla fukt mellan pälsen och de känsliga delarna av kroppen.

Du bör också överväga dropp/dropp-oljesprayer och särskilda elektroniska moduler. Dropp- och droppfria sprayer är ganska lika, men droppversionen är bättre eftersom den inte kräver någon borrning eller demontering. En elektronisk modul är en liten enhet som skickar en konstant ström genom hela bilen och som teoretiskt sett ska förhindra att bilen reagerar med syre och fukt.

  Vilka är de vanligaste problemen med BMW 335i?

Saker att tänka på när du bestämmer dig för att bygga en underbyggnad på din BMW

För det första, gör inte en underbyggnad av din BMW om den omfattas av garantin, för det andra, gör det inte om du inte planerar att behålla bilen länge, eller med andra ord, gör det om du planerar att behålla bilen länge. Om du bor i ett land med hög luftfuktighet under året, gör det och använd någon form av rostskydd.

Om ditt land har mycket is på vintern och använder salt som isavvisande medel, se till att tvätta bilen regelbundet eftersom saltansamlingar är kända för att orsaka rostfläckar. Genom att rengöra bilens insida blir det också mycket svårare för rost att bildas.

Om du också väljer färgskyddsfilm eller en särskild keramisk beläggning är det också mindre troligt att rost uppstår. Om du gör alla dessa saker och inte planerar att behålla bilen särskilt länge behöver du inte ha något extra rostskydd, men om du vill ha sinnesfrid bör du göra det.

FAQ-avsnittet

När kan jag tvätta bilen efter att grundfärgen har applicerats?

Det rekommenderas starkt att du väntar minst 48 timmar innan du börjar tvätta din rostskyddade bil. Även efter 48 timmar får du inte använda några avfettningsmedel på bilens underlag och försök att inte stänka det belagda området för mycket med varmt vatten.

  Har BMW:s blinkers?

Du bör också undvika att använda en särskild högtryckstvätt på bilens undersida under några dagar. Vissa beläggningar tar längre tid än andra att härda, så läs etiketten innan du börjar tvätta bilen.

Hur ofta ska jag grundbehandla min bil?

Den perfekta tidpunkten för att applicera grundfärg är våren, och du bör upprepa processen varje år. Vissa underlagslösningar kan till och med hålla lite längre, medan andra bara ger skydd i några månader.

Se till att du samlar in all relevant information om den beläggning du använder innan du bestämmer när du ska göra om den. En öppnad premiumburk med underfärg har en hållbarhet på upp till ett år, medan vissa billiga burkar bara håller i en månad eller två.

Ska jag tvätta bilen innan jag rostskyddar den?

Ja, det borde du göra. Det rekommenderas att du tvättar hela underredet noggrant med en högtryckstvätt. Du bör också använda mycket avfettningsmedel för att få bort så mycket smuts som möjligt helt och hållet.

Om du inte gör det kan smutsen fastna mellan beläggningen och panelen, vilket kan leda till oönskade sprickor i beläggningen. Detta är särskilt viktigt om du har saltrester på bilens undersida.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts