Jaguar SUV:er är några av de sportigaste SUV:erna bland många konkurrenter. De har också en bekväm och rymlig kupé och last. Många ser dem som det perfekta familjefordonet. Men är Jaguar SUV:er tillförlitliga?
Tyvärr är Jaguar SUV:er inte särskilt tillförlitliga. De flesta testsidor som testkör några av de bästa Jaguar SUV:erna ger dem låga tillförlitlighetsbetyg. Detta åtföljs också av konsumentrecensioner där de flesta klagar på att de hade täta besök på verkstäder. Det finns dock fortfarande många anledningar till att folk väljer Jaguar SUV:er.
Jaguar SUV:er saknar tillförlitlighet
Även om tillförlitligheten är ett problem ger de flesta Jaguar SUV:er en skarp och imponerande körkänsla. Passagerarna berömmer deras rymliga och bekväma hytter, tillsammans med det stora lastutrymmet. Förarna är nöjda med hur snabba och sportiga dessa SUV:er är. Interiör- och exteriörstyling? Också imponerande.
Men folk vill ha mer än bara en vacker, snabb bil. Ägarna vill också ha något pålitligt. Och det är här som de flesta SUV:er från Jaguar brister. Consumer Reports, JD Power och andra professionella bilvärderingssajter har inte varit imponerade av tillförlitligheten hos Jaguar SUV:er. De flesta gav ett tillförlitlighetsbetyg på 2 av 5 stjärnor.
Ägarrecensioner ger en bekräftelse på de uppgifter som dessa professionella testförare projicerade. Frekventa besök på verkstäder var något som många tyckte var irriterande, oavsett om det var ett besök på en privat verkstad eller återkallelse av företaget. För lyxiga SUV:er med en sådan prislapp förväntar sig förarna mer.
Några av problemen med Jaguars SUV:er är följande:
Motor som tröttnar
Jaguars SUV:er är dyra, åtminstone jämfört med de flesta av deras konkurrenter. Många skulle förvänta sig att lyxiga SUV:er som kostar så mycket skulle fungera länge. Motoruppgraderingen på de senaste modellerna förbättrade hästkrafter, hantering och till och med bränsleekonomi. Ägarna har dock varit besvikna över att motorn inte fungerade länge innan den tröttnade.
E-pace transmissionsproblem
Att byta växel med lätthet när man kör är något som de flesta förare tycker är viktigt. Men för Jaguars SUV:er, i synnerhet E-pace, har det förekommit allvarliga transmissionsproblem. Ägare klagade över att E-pace själv gick ur växeln under körning.
Ett annat problem är en fördröjning mellan motor och växellåda. När förarna lägger i växeln i sin E-pace fördröjer den några sekunder innan bilen rör sig. Och när den äntligen rör sig är det antingen hoppande eller hoppande. Ägare av E-pace tycker att detta är irriterande, och även de senaste modellerna har detta problem.
Vad värre är, det har inte gjorts någon återkallelse angående dessa problem, så ägarna måste åtgärda det själva. Att inte sköta det kan utgöra en risk och orsaka olyckor. Detta föranleder Jaguar-ägare att besöka en mekaniker för att få sina växellådor reparerade snabbt. Naturligtvis måste de betala för detta.
Undermålig interiör i F-pace
Många ägare av Jaguar F-pace har klagat på att de inre sätena var tillverkade av sämre material. Och som sådan tar det inte lång tid innan materialet slits ut. Chockerande nog finns det här problemet i både bas- och topputrustningen i både den gamla och den nya modellen.
Ägarna finner sig själva gå och laga slitna säten när de inte har kört sitt fordon på länge. För många är detta en sådan besvikelse, även med den förbättring som F-pace har fått. Eftersom andra SUV:er i samma klass med ännu lägre priser har bättre inredning.
F-pace tom instrumentpanel
Instrumentpanelen (även kallad instrumentkluster eller instrumentbräda) på alla fordon visar körinformation som hastighet, återstående bränsle, däcktryck med mera. Förare förlitar sig på denna information för att få en säker körning.
F-pace från 2017 och 2018 chockade dock förarna. Många har klagat på att instrumentklustret blir tomt eller automatiskt återställs under körning, vilket gör att förarna inte har någon aning om hur deras fordon mår.
Detta är inte bara irriterande för förarna. Det innebär också att förare riskerar att krocka, särskilt om klustret vägrar att visa viktig information som fordonets hastighet under en längre tid. Även om återkallelser för 2017-2018 års F-pace har gjorts tycker ägarna att det är irriterande att ofta behöva ta ut sina bilar för den ena inspektionen efter den andra.
E-pace effektförlust
Många ägare av E-pace har fått sitt livs chock när de suttit bakom ratten. Förare rapporterade att motorn stängde av sig själv när bilen var i rörelse. Därefter tändes motorlampan, vilket fick SUV:n att gå in i halt läge. Detta var ganska riskabelt, särskilt vid motorvägskörningar.
Jaguar konstaterade att detta berodde på ett mjukvaruproblem. Det är dock bara tiden som får utvisa om mjukvarupatchen kommer att lösa problemet. Att behöva åtgärda fordonsproblem hela tiden kan dock vara irriterande och frustrerande för många.
Dött batteri i F-pace
Ägare av Jaguar F-pace har klagat på att de fått ett dött batteri efter att ha låtit bilen stå stilla i så kort tid som 10 minuter. Trots att Jaguar kontrollerat och bytt ut batterierna tycker ägarna fortfarande att det är besvärligt att ta med bilen på reparation. Det döda batteriet tillskrivs dock vissa program som fortfarande körs även när bilen är avstängd.
Vindrutan blockerar GPS- och radiosignaler.
Vindrutan i Jaguar E-pace innehåller metalloxid som hjälper till att blockera UV-strålar. Detta säkerställer att bilens interiör är skyddad och sval och skyddar föraren från solen. Men eftersom den metalliserade vindrutan fungerar blockerar den också GPS-, radio- och mobiltelefonsignaler. För att undvika detta måste ägarna installera sändare i sin E-pace för att minska detta problem.
Andra problem
Andra problem som ägare av Jaguar SUV har varit tvungna att få reparerade är bland annat gasreglage som inte svarar i tid på E-pace, problem med strålkastare, fel på bältesupprullare, felaktigt bränslesystem, defekt skruv på vevaxelskiva och en extremt kort drivaxel.
Vanliga frågor
Varför köper människor Jaguar SUV:er?
Jaguar SUV:er är bland de sportigaste SUV:erna du kan tänka dig. Deras SUV:er har snabb acceleration, responsiva bromsar och solida växellådor. Den rutinmässiga hanteringen är också rättvisande. Deras fantastiska utseende och styling, tillsammans med en stor kupé och ett stort lastutrymme, är också saker som är värda att ta hänsyn till.
Hur mycket kostar Jaguars SUV:er?
Jaguar SUV:er börjar någonstans mellan 45 000 och 81 000 dollar. Dessa prisnivåer beror dock på vilken modell eller årsmodell du väljer. F-pace basutförande börjar till exempel på 45 200 dollar, medan topputförandet säljs för 80 200 dollar.
Håller Jaguars SUV:er sitt värde?
Jaguar SUV:er håller sitt värde ganska bra, med en värdeminskning på 54 % på fem år. Till exempel kan en F-pace som ursprungligen köptes för 60 000 dollar säljas för 30 000 dollar efter fem år. Detta är dock under förutsättning att fordonet är i gott skick och inte har många mil på sig.