Är Citroën ë-Dispatch en bra bil?

Citroën ë-Dispatch, även känd som ë-Jumpy, är en eldriven skåpbil som är utformad för att erbjuda dig alla funktioner som du är van vid från en skåpbil, men med tillägg av en elektrisk drivlina. Elektriska skåpbilar kan lika gärna vara viktigare än bilar när det gäller att minska den totala föroreningen, vilket är anledningen till att ë-Dispatch hoppas bli standarden i sitt segment. Är Citroën ë-Dispatch en bra bil?

Om du är ute efter en eldriven skåpbil med plats för upp till 9 personer, en skåpbil som kan användas både för kommersiellt och privat bruk, är ë-Dispatch definitivt ett bra val. Med en välkänd elbilsplattform från Stellantis delar ë-Dispatch sitt underlag med många andra välkända elektriska skåpbilar från Toyota, Vauxhall/Opel och Peugeot.

Designmässigt försöker ë-Dispatch hålla allting lågt, men eftersom de flesta Citroëns tenderar att se mer vågade ut är ë-Dispatch den mer attraktiva skåpbilen jämfört med sina främsta rivaler. Körupplevelsen är inget speciellt eftersom ë-Dispatch körs som vilken annan eldriven skåpbil som helst.

Tillförlitligheten är fortfarande ett mysterium, åtminstone när det gäller långsiktig tillförlitlighet, men det finns några frågor som är värda att tala om. Det är också en ganska dyr skåpbil, men elektriska skåpbilar har en betydande premie. Med plats för upp till nio personer och mycket tillgängligt lastutrymme är ë-Dispatch ett riktigt praktiskt fordon.

Citroën ë-Dispatch – Drivlinan

Du kan välja mellan två batteristorlekar med ë-Dispatch, den första är 50 kWh och den andra 75 kWh. Det mindre batteriet på 50 kWh räcker för att ge dig en räckvidd på cirka 175-180 km medan den större batterimodellen på 75 kWh ger dig närmare 260 km.

  Vanliga problem med Citroën ë-C4

Du kan snabblada ë-Dispatch med hjälp av en DC 100kW-laddare från 20 % till 80 % på cirka 38 minuter medan långsam AC-laddning tar 11 timmar. Den mindre batterimodellen med 50 kWh batteri kan också laddas upp till 100 kW och snabbladdning tar 28 minuter. Långsam växelströmsladdning tar 7-8 timmar respektive.

Alla versioner av ë-Dispatch har en enda elmotor monterad på framaxeln för en permanent FWD-konfiguration och 136 hk. 10 minuters snabbladdning ger dig en extra räckvidd på 80 km, vilket är mer än tillräckligt för de flesta.

Citroën ë-Dispatch – Design och körning

När det gäller designen använder ë-Dispatch det välkända Citroën-designspråket, vilket innebär att den ser relativt vågad ut för en skåpbil, men inte särskilt vacker. Citroën har inte fått ë-Dispatch att se speciell ut som elbil, vilket är en ständigt växande trend med de flesta elbilar. Interiören skriker inte heller elbil, men är ändå snyggt upplagd och mycket lätt att förstå.

Körupplevelsen är inte särskilt speciell eftersom ë-Dispatch inte försöker vara speciell. Det är en skåpbil som de flesta människor kommer att använda för antingen familj eller kommersiellt bruk, och som sådan är den utformad för att vara förutsägbar och stabil.

Citroën ë-Dispatch – Tillförlitlighet och vanliga problem

När det gäller tillförlitlighet lyckas ë-Dispatch behålla alla de egenskaper som du kan förvänta dig av Stellantis-baserade fordon. Visst fanns det några återkallelser, men ingen av dem var särskilt svår att lösa. Du kan förvänta dig vissa problem från laddningssystemen eller elutrustningen.

  Är Citroën ë-Berlingo en bra bil?

Andra potentiella problem är olika utrustningsproblem, problem med krockkuddarna och potentiella problem med den maximala räckvidden där kallt väder och tung last kan sänka din totala räckvidd med ganska stor marginal.

Citroën ë-Dispatch – värde och praktiska egenskaper

Utgångspriset för den medelstora ë-Dispatch med 50 kW ligger på cirka 51 000 euro, medan de mer avancerade XL-versionerna med 75 kWh kostar cirka 60 000 euro. Detta gör ë-Dispatch billigare än Peugeot e-Traveller, men dyrare än Vivaro-e. På det hela taget är det ett pris man får betala för en eldriven skåpbil eftersom alla dessa fordon kostar mer än 50 000 euro.

När det gäller praktiska egenskaper finns det verkligen inte mycket att klaga på eftersom ë-Dispatch erbjuder plats för upp till 9 personer och ett riktigt stort lastutrymme. Du kan packa ë-Dispatch till brädden, men tack vare massor av teknik kommer det inte att påverka din sikt, vilket är en riktigt viktig sak när du kör en så stor bil som den här.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa Citroën ë-Dispatch?

Tja, det beror på ditt användningsscenario och vilken typ av körning du tenderar att göra mest. Så om du bara planerar att använda skåpbilen som en daglig pendlare, som inte kör alltför många mil varje dag, är ë-Dispatch mycket vettig. Om du dessutom har en plats där du kan förvara den på laddning när du inte använder den kan det vara det bästa du kan göra med den.

  Allt om den nya Citroën Fourgonnette

Om du däremot planerar att köra många motorvägsmil och inte har ett garage där du kan ha den på laddning är det bättre att investera i en dieselvariant, eftersom dieseldrivna skåpbilar fortfarande är bäst när det gäller långväga resor.

Hur står Citroën ë-Dispatch sig i jämförelse med Peugeot e-Traveller, Toyota PROACE och Vauxhall/Opel e-Vivaro?

Alla tre är baserade på en identisk plattform, vilket innebär att alla tre kommer med antingen ett 50kWh- eller ett 75kWh-batteri. Peugeot är den dyraste medan ë-Dispatch och Vivaro-e är nästan identiska. Proace är den billigaste av dem alla, men det gäller bara modellen som har plats för 8 personer, och inte 9 som alla andra skåpbilar här.

Jag skulle säga att ë-Dispatch eller Proace Verso är bäst eftersom ë-Dispatch ser snyggast ut och representerar det bästa värdet medan Proace Verso finns i många undervarianter, varav några kan vara precis vad du letar efter.

Finns Citroën ë-Dispatch som laddhybridmodell?

Nej, Citroën Dispatch finns nu endast i elektrisk form, vilket innebär att du snart inte kommer att kunna köpa en helt ny ë-Dispatch som inte är elektrisk. Plug-in Dispatch-modeller har aldrig ens varit tillgängliga eftersom Citroën bara verkar vara intresserade av att göra helt elektriska skåpbilar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts