Citroën ë-C4 är en liten crossover för familjen som är utformad för att erbjuda utrymme, teknik och säkerhet i hela sortimentet. ë-C4 är den elektriska varianten av C4 och håller långsamt på att bli den mest populära av dem alla. I den här artikeln kommer vi att gå igenom alla vanliga problem med Citroën ë-C4 och berätta vad du måste se upp för om du är intresserad av att köpa en sådan.
Till att börja med är ë-C4 alldeles för ny för att vi ska kunna bedöma ordentligt om det är en pålitlig bil eller inte. Ägarna börjar dock komma ut med vissa problem, som vi alla kommer att diskutera i just den här artikeln. Till att börja med återkallade Citroën nästan 9 000 fordon, inklusive ë-C4, på grund av vissa problem med det bakre upphängningssystemet.
Andra problem är bland annat problem med styrsystemet, säkerhetsbältena och luftkonditioneringen. Vi måste också nämna vissa utrustningsproblem som kan försvåra din totala upplevelse som ägare. På det hela taget måste vi vänta ett tag innan det finns tillräckligt med information om ë-C4, först då kommer vi att kunna berätta mer.
Hur som helst är ë-C4 en elbil och elbilar tenderar att vara mer tillförlitliga än sina motsvarigheter med förbränningsmotorer. Därför kan vi förvänta oss att ë-C4 kommer att vara en riktigt bra bil överlag, vilket är fallet med alla andra Stellantis-baserade elbilar.
Citroën ë-C4 – Problem med bakre upphängning
Enligt Citroën har ë-C4 ett tillverkningsfel där de bakre spiralfjädrarna och deras fästen kan lossna och falla av bilen helt och hållet. Detta fick Citroën att återkalla mer än 9 000 ë-C4-modeller eftersom dessa problem kan leda till olyckor. Återkallelsen bestod i att ta tillbaka bilen till återförsäljaren där de kommer att byta ut spiralfjädrarna och deras fästen på ungefär 30 minuter.
Detta är inte så förvånande eftersom många nya bilar genomgår en mängd återkallelser innan de är 100 procent redo för användning på vägarna. Faktum är att ë-C4 endast har haft en enda återkallelse hittills, vilket är bättre än de flesta bilar i detta segment.
Citroën ë-C4 – Problem med styrsystemet
Om du märker att din styrning blir riktigt tung, men det finns inga varningslampor som följer med det, är det troligt att det är din elektriska servostyrning som bär skulden. Dessa problem är verkligen vanliga på vanliga Citroën C4-modeller och det verkar som om ë-C4 också förlitar sig på samma styrsystem.
Elmotorn som styr systemet är inte den mest tillförlitliga och är därför verkligen förbrukningsbar. Dessutom kan servostyrningen i många nyare modeller lätt påverkas av olika yttre föroreningar som smuts, smuts och vägrester.
Citroën ë-C4 – Problem med säkerhetsbältena
Citroën ë-C4 verkar lida av vissa bältesrelaterade problem, varav vissa kan leda till betydande säkerhetsrisker. Några ägare klagade över att säkerhetsbältena vägrar att låsas fast när man kör framåt, vilket innebär att säkerhetsbältena inte håller dig på plats vid en eventuell krock.
Detta är naturligtvis en pågående fråga så vi får vänta och se om det blir något av den. Hur som helst tenderar problem med säkerhetsbältena att orsaka återkallelser över hela linjen för de flesta märken.
Citroën ë-C4 – Problem med luftkonditioneringen
A/C-systemet på ë-C4 och C4 i allmänhet är känt för att inte kunna välja en viss temperatur och hålla den där. Ägare har sagt att om man slår på maximal kylning så resulterade det inte i att bilen kyldes ner så effektivt som den borde.
Det är samma sak när det gäller maximal uppvärmning eftersom bilen tar lång tid innan den faktiskt värms upp. Hur som helst orsakas problem som dessa vanligtvis av termostatproblem eller problem med vissa sensorer som inte skickar rätt data till bilens hjärna.
Citroën ë-C4 – Utrustningsproblem
Vi är alla medvetna om att ë-C4 inte är en lyxbil, men den upplever ibland problem som inte är vanliga på någon typ av bil. Till att börja med är torkarna benägna att gå sönder, vilket kan försämra din sikt avsevärt när det regnar. Enligt en ägare inträffar dessa problem både på de främre och de bakre torkarna.
Den pyttelilla lilla strömbrytaren som används för att öppna bagageluckan är också benägen att gå sönder, vilket innebär att den måste bytas ut. Vissa knakningar som kommer från framdörrarna rapporteras också, men dessa beror troligen på slitna dörrtätningar.
FAQ-avsnitt
Ska jag köpa en Citroën ë-C4?
Om du är intresserad av att köpa en relativt prisvärd, men ändå kapabel och bekväm elbil för familjen är Citroën ë-C4 ett bra val. Tack vare en snygg yttre och inre design följer ë-C4 en välkänd modern coupé-liknande SUV-formgivning som säkert kommer att locka köpare från alla kategorier.
ë-C4 kostar dock mer än vad man kan förvänta sig att en Citroën familjebil ska kosta. Detta beror på att ë-C4 verkligen är en mycket bättre bil än tidigare Citroën familjebilar från detta segment, och på att den drivs av en elmotor och ett batteri.
Är Citroën ë-C4 en bra familjebil?
Citroën designade ë-C4 för att i första hand vara en riktigt bra familjebil, och det är ganska uppenbart så fort du kliver in i en sådan. Till att börja med är det en bil med 5 stjärnor i säkerhetsklass, vilket innebär att den erbjuder ett omfattande krockskydd både på hårdvaru- och mjukvarufronten.
Dessutom måste vi också nämna att den kommer med massor av familjevänliga funktioner som enkel insteg, mycket förvaringsutrymme, lättåtkomliga IsoFix-monteringspunkter och USB-anslutningar för hela familjen.
Kan jag köpa Citroën ë-C4 i USA?
Citroën lämnade den amerikanska marknaden redan på 1970-talet eftersom de inte kunde konkurrera med amerikanska inhemska biltillverkare eftersom europeiska bilar har högre prislappar i USA på grund av beskattning och andra tillhörande kostnader. Detta är anledningen till att Citroën lämnade landet och de planerar inte att komma tillbaka inom kort.
Därför kan du inte köpa ë-C4 i USA eftersom du inte kan köpa en ny Citroën i USA alls eftersom inga nya Citroën-modeller säljs i USA.