Vilken är den lyxigaste klassen av Mercedes?

Vilken är den lyxigaste klassen av Mercedes?

Lyx är ett ord som många märken inom bilbranschen lätt slänger sig med. Men bara några få tydliga biltillverkare kommer att komma i åtanke när lyx nämns. Numera är Mercedes en synonym för tysk lyx. Och den nyligen släppta sjunde generationen S-klass representerar riktmärket för lyx, inte bara för tyskarna utan för hela världen.
I vår tid är lyx inte bara komfort och elegans, utan snarare ett sätt att kommunicera till världen att du har klarat dig. S-klassen är ett sätt att tala om för folk att du har jobbat tillräckligt hårt för att kunna njuta av det allra bästa Mercedes kan erbjuda, till ett utgångspris norr om 110 000 dollar.

S-klassen

Det är ganska omöjligt att tänka på lyx i bilindustrin utan att tänka på S-klassen. Namnet S-klass står för ”Sonderklasse”, ett tyskt ord för ”en särskild klass”, och avsikten är ganska uppenbar. Den nyligen lanserade S-klassen ger en förhandsvisning av framtidens bilkörning med oöverträffad teknik och komfortfunktioner.
Men skillnaden mellan den nyligen släppta S-klassen och de flesta lyxbilar är att S-klassen erbjuder lyx på ett genialt, men obestridligt sätt. S-klassen är utrustad med ett tredimensionellt mätarkluster som är ”först i klassen” och som överskrider den moderna betydelsen av teknisk överlägsenhet och tar ett jättesprång in i framtiden.
Den nya S-klassen erbjuder också en slående omgivande belysning som kan innehålla många användbara säkerhets- och komfortfunktioner. Dessutom är S-klassen utrustad med ett mycket avancerat fyrhjulsstyrningssystem som kan vrida bakhjulen i motsatt riktning mot framhjulen.
Detta har som effekt att hjulbasen ”förkortas”, vilket gör bilen mycket mer manövrerbar. När du kör i högre hastigheter vrider bakhjulen i samma riktning som framhjulen för att ytterligare öka stabiliteten och säkerheten.
Bilen är utrustad med många nya system för geststyrning och röststyrning, vilket gör hela pendlingsprocessen mycket smidigare och lyxigare.

  Vilka Mercedes har PARKTRONIC

GLS-klassen

Mercedes är medveten om det varumärkesvärde som S-klassen representerar, så de försöker lansera den nya GLS som SUV:ernas S-klass, och det stämmer till viss del.
GLS är Mercedes flaggskepp för SUV:er i fullstorlek med sju sittplatser. Den erbjuder gott om utrymme och komfort på S-klassnivå i en bil som lätt kan ta sig igenom även den mest krävande terrängen. Startpriset för ingångsmodellen GLS450 är cirka 76 000 dollar, men de flesta GLS-modeller som säljs ligger långt över 90 000 dollar.
Men ”S-klasserna” i GLS kan vara lite väl långtgående. GLS erbjuder helt enkelt inte samma körkvalitet som den utgående S-klassen, än mindre den nya. Listan över prylar som GLS erbjuder är ganska omfattande, men ändå inte på samma nivå som den nya S-klassen.
Faktum är att SUV:er inte kan leverera samma nivåer av komfort jämfört med sedans. Bilen sitter mycket högre, vilket gör den svårare att komma in och ut ur. Dessutom erbjuder den gigantiska storleken på GLS inga fyrhjulsstyrningssystem som gör det lättare att köra runt i stan.
GLS är ändå en imponerande bil. Men den understryker bara den rena överlägsenhet som den nya S-klassen har jämfört med andra Mercedes-modeller.

Undermärket Maybach

Maybach, tidigare en oberoende lyxbilstillverkare som grundades 1909, förvärvades nyligen av Mercedes Benz för att tillverka de bästa, lyxigaste bilarna som är skräddarsydda enligt de högsta lyxstandarderna, men som börjar långt över sexsiffrigt belopp.
Utifrån sett är den vanliga S-klassen och Maybach-versionerna ganska lika varandra. En Maybach-badge här och där, lite mer krom och annorlunda hjul skiljer exteriören åt. Men interiören är den plats där de flesta skillnaderna sker.
Maybach S-klassens interiör är täckt med det mjukaste läder som Mercedes erbjuder. Det finns också plyschkuddar och i stort sett varje yta är klädd med överlägsna material som mer liknar en Bentley än en ”vanlig” S-klass.
Maybach-versionen erbjuder dessutom fler prylar som uppvärmda eller kylda mugghållare, ett kylskåp, hopfällbara bord i flygplansstil och till och med champagneflöjter i kristall. Du kan också välja Maybach-versionen av GLS. Även om den stryker de flesta nackdelarna med den vanliga GLS, är ett pris på 200 000 dollar ett ganska högt förslag.

  Kan en låssmed göra en nyckel till en Mercedes?

Mer om att köra i lyx

Varför värderas S-klassen så mycket?

Det är ingen hemlighet att S-klassen drabbas av en kraftig värdeminskning. Bilen lyckas förlora omkring 50-60 procent av sitt ursprungliga värde under den första treårsperioden. Vid ett utgångspris på 100 000 dollar är det ett rejält underskott.
Anledningen är att lyx och teknik utvecklas otroligt snabbt. En tekniskt avancerad bil i dag är bara tillräcklig efter ett par år. Dessutom leasas de ganska ofta, och efter tre år finns det ett stort utbud som leder till att marknaden översvämmas av knappt använda S-klasser.

Är det motiverat att uppgradera den nya S-klassen från den tidigare versionen?

Svaret på denna fråga bygger på hur du använder din bil och hur du betalar för den. Även om den nya S-klassen säkerligen erbjuder många nya intressanta funktioner är det säkert inte ett lika stort hopp som det var mellan generationerna W221 och W222.
Vissa tycker också att designen på den nya S-klassen är tveksam. Tidigare startade S-klassen designtrenderna i Mercedes sortiment. En ny S-klass skulle komma ut och snart skulle i stort sett alla Mercedes-modeller anta det nya S-klassens formspråk. Numera är det tvärtom, vilket sänker attraktionskraften hos den nya S-klassen.
Men att jämföra den nya med den gamla är beroende av hur man får tag på dem. Om du köper direkt är det en bra idé att vänta ett par år och sedan skaffa den nya S-klassen för att undvika den kraftiga värdeminskningen.
Om du har det vanligaste treåriga finansierings-/leasingavtalet kan det vara vettigare att uppgradera.

  Vilken är den bästa Mercedes för terrängkörning?

Vilken är världens lyxigaste bil?

S-klassen erbjuder rikligt med lyx, det kan knappast någon säga emot. Men för de få som gör det kommer märken som Rolls Royce i åtanke. Rolls Royce-bilar är mycket dyrare än Mercedes, med priser på 400 000 eller till och med 500-600 000 dollar.
Rolls Royce erbjuder den absoluta toppen av lyxresor med betoning på äkta lyx. Äkta lyx innebär att man använder de finaste möjliga materialen och att man i stort sett skippar teknik som gör att bilen blir gammal efter ett par år.
Den lyxigaste bilen som Rolls Royce tillverkar är Phantom. Priserna för Phantom börjar i mitten och toppen av 400 000 dollar och det finns inget tak. Rolls erbjuder sina kunder att helt anpassa bilarna på i stort sett vilket sätt de vill. Och det är den största skillnaden mellan Rolls och Mercedes: exklusivitet.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts