Vilka Mercedes-modeller har AIRMATIC?

Vilka Mercedes-modeller har AIRMATIC?

Luftfjädringssystemet Mercedes AIRMATIC introducerades i S-klass W220 och sedan dess har många nyare Mercedes-bilar och SUV:er utrustats med denna fjädringsuppsättning.

I allmänhet består bilens fjädring av en spiralfjäder i stål, men AIRMATIC-systemet använder luft för att ge antingen en kuddig åktur eller en kapabel kurvtagning, med en enda knapptryckning.

Den här inställningen består av en anpassningsbar dämpning som också ökar bilens dynamiska förmåga ytterligare, och den ger också en mer följsam köruppställning. Fördelarna med ett så sofistikerat system är ganska många, och det är därför som AIRMATIC-systemet ligger i toppen av matkedjan för bilfjädring.

AIRMATIC

AIRMATIC-systemet introducerades för att erbjuda en variabel fjädringsuppsättning som kan anpassa sig till specifik vägkvalitet och körstil. Listan över fördelarna med ett sådant system jämfört med en mer traditionell spiralupphängning är ganska lång och definitivt värd att överväga,

AIRMATIC-systemet erbjuder automatisk automatisk nivåreglering, vilket innebär att bilen aktivt kompenserar för lastens och passagerarnas extra vikt i syfte att ge en perfekt kördynamik och även förbättra bränsleeffektiviteten.

Systemet kan också justera höjden automatiskt i specifika scenarier, t.ex. vid motorvägskörning. Bilen kommer att huka sig ner och detta kommer att förbättra bilens aerodynamiska egenskaper, vilket ytterligare kommer att öka bränsleeffektiviteten.

Systemet erbjuder också axellyft för problemfri frigöring, specifika valbara körlägen och profiler beroende på din stil och adaptiv dämpning. Adaptiv dämpning gör att bilen kan hålla sig så platt som möjligt vid intensiva inbromsningar eller accelerationer, vilket drastiskt förbättrar hanteringen och den övergripande komforten.

  Vad är skillnaden mellan Mercedes-klasserna?

AIRMATIC Mercedes sedans

Den minsta Mercedes-sedanen är C-klassen, och C-klassen kan också utrustas med AIRMATIC-systemet som tillval. Utan AIRMATIC-systemet erbjuder C-Klass hyfsade prestanda, men om du vill ha en äkta Mercedes-Benz-upplevelse i den mindre C-Klassen är en AIRMATIC-upphängning ett måste.

Den nyaste mellanstora Mercedes E-Klass har AIRMATIC-fjädringen som standard, och systemet erbjuder också samma funktionalitet som man ser i andra Mercedes-sedaner. E-Klassen har vuxit i storlek och vikt ganska rejält under de senaste åren, och AIRMATIC-systemet bidrar verkligen till att erbjuda en plyschig körkvalitet.

AIRMATIC-systemet introducerades först för S-klassen, och den senaste S-klassen erbjuder det mest avancerade AIRMATIC-systemet hittills. Systemet har möjlighet till ytterligare funktioner för automatisk nivåreglering, och det innehåller också ytterligare komfort- och till och med säkerhetsfunktioner i händelse av en sidokollision.

Alla Mercedes sedans förväntas erbjuda AIRMATIC som standard om några år, eftersom Mercedes fortsätter att utveckla systemet. På senare tid har AIRMATIC-systemet verkligen blivit en av de definitiva aspekterna av en äkta Mercedes-Benz-upplevelse.

AIRMATIC Mercedes SUV:er

Alla större Mercedes SUV:er är utrustade med AIRMATIC-fjädringen, de kompakta SUV:erna GLA och GLB erbjuds ännu inte med AIRMATIC-fjädringen.

GLC följer i viss mån samma princip som C-klassen, men bara i SUV-form. Det innebär att AIRMATIC-systemet inte är standardutrustat, men du kan välja ut det i olika paket beroende på tid och marknad.

GLE har dock AIRMATIC-systemet som standard, och i kombination med E-ACTIVE BODY CONTROL är fjädringen i GLE den mest avancerade fjädringen för SUV:er i Mercedes historia.

  Vilka Mercedes-modeller har Apple Car Play?

Samma sak gäller även för GLS, eftersom dessa system också klarar av ganska avancerade terrängegenskaper. GLS- och GLE-bilar som är utrustade med tillvalet E-ACTIVE BODY CONTROL kan bokstavligen hoppa och dansa, en sann historia.

FAQ-avsnittet

Hur mycket kostar AIRMATIC-systemet att köpa eller reparera/byta ut?

Den initiala kostnaden för AIRMATIC-upphängningen ligger någonstans mellan 1 000 och 4 000 dollar. Allt detta beror på många faktorer, t.ex. om man måste välja ett helt paket för att få AIRMATIC-systemet, och kostnaderna och paketen skiljer sig åt på olika marknader.

AIRMATIC-systemet kostar i genomsnitt 700-800 dollar att reparera, men detta kan också variera mycket från en bil till en annan. Systemet är dock inte konstruerat för att hålla hela livet, en förväntad livslängd för systemet är cirka 10-15 år, efter det kommer systemet inte att vara lika kapabelt som det en gång var, och utbytespriserna varierar överallt.

Är AIRMATIC-systemet tillförlitligt?

Den här frågan är ganska knepig, eftersom det är ganska svårt att faktiskt besvara den här frågan med ett enkelt ja eller nej. Systemet är ganska komplext, och det är ingen hemlighet att AIRMATIC-systemet inte anses vara skottsäkert eller oförstörbart.

De tidiga versionerna av AIRMATIC-systemet hade en massa problem och var definitivt inte tillförlitliga. Det moderna systemet förväntas erbjuda allt man kan hoppas på om man tar hand om allt nödvändigt underhåll och tillfälliga kontroller.

Den främre upphängningen är lite mindre tillförlitlig eftersom den bär mer vikt än den bakre. Dessutom kan det sätt på vilket bilen har behandlats genom åren ta hårt på fjädringssystemet, så om du köper begagnat rekommenderas alltid en grundlig kontroll.

  Varför är Mercedes så dyra?

Vilka är de vanligaste problemen med AIRMATIC-upphängning?

Många av de komponenter som ingår i AIRMATIC-upphängningen har en förväntad livslängd. Så luftfjädringssammansättningen förväntas hålla ungefär 105000 miles, efter att du har kryssat dessa miles bör du lyssna noga efter ett väsande ljud som skulle indikera att ett luftblåsfel håller på att ske.

Själva luftfjädrarna är också beräknade att hålla i ungefär 115000, och luftfjädrarna är vanligtvis det problem man oftast upplever med AIRMATIC-systemet. Det är ganska vanligt att man upplever läckage, så om den ena sidan är högre än den andra är det förmodligen luftfjädrarna som håller på att bli galna.

Andra system som är kända för att gå sönder är själva dämparna, vilket resulterar i en pitching och en ganska märkbar försämring av körkvaliteten. Det är också känt att sensorer för åkhöjd går sönder, liksom ventilblocken och till och med själva kompressorn efter ungefär 125 000 mil.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts