Vilka Mercedes har twin-turbo

Twin-Turbo eller BiTurbo, som Mercedes kallar det, är en version av en traditionell förbränningsmotor med två turboladdare som tvingar in luft i motorn för att skapa mer kraft. Dessa typer av motorer kallas tvångsinduktionsmotorer och dessa motorer är ganska vanliga i kraftfulla Mercedes-modeller.

En BiTurbo-motoruppsättning är endast reserverad för några få icke-AMG SUV-modeller som GLE 580, G550 eller GLS 580. S-klassens flaggskeppssedan erbjuds antingen med en 6-cylindrig BiTurbo eller en V8 BiTurbo. När det gäller AMG-modellerna erbjuder alla moderna Mercedes AMG-motorer en BiTurbo-uppsättning.

Många anser att bilindustrins moderna tidsålder plågas av downsizing och tvångsinduktion, men ingen kan förneka den kraft som Mercedes kan utvinna ur en 6-cylindrig BiTurbo-motor på 3,0 liter.

Naturligt insugna motorer är en utdöende ras, och alla nyare prestandabilar och till och med en del bilar utan prestanda kommer i framtiden att erbjuda en dubbelturbouppsättning eller elektriska/hybriddriftsystem.

Mercedes 3.0L BiTurbo V6

Mercedes C43 AMG Coupe/Sedan drivs av en 3,0 liter V6 BiTurbo-motor som ger 385 hk och 384 lb-ft vridmoment. Detta kraftverk kan driva C43:an till en 0-60mph-tid på 4,5 sekunder och kan också ge 19-27MPG US, inte illa för en AMG-motor.

C43 säljs för 56-59 000 dollar, men återförsäljarrabatter är att vänta eftersom den nya C43 är precis runt hörnet. Den här motorn används också i GLC43 AMG och motoreffekten är praktiskt taget densamma. GLC säljs också för 59 000 dollar, men bränsleeffektiviteten är lite sämre på grund av aerodynamik och extra vikt.

Det är också värt att nämna att de förestående AMG-versionerna av den nya C-Klassen 2022 kommer att använda varken en 6-cylindrig eller en 8-cylindrig motor. AMG-entusiaster är inte förtjusta i det här beslutet, men Mercedes är fast besluten att tillhandahålla en effektivare drivlina, men fortfarande lika kraftfull som en god gammal V8.

  Tesla vs. Mercedes - vilken är bäst?

Oavsett vad som händer anser de flesta AMG-entusiaster att vi ändå har passerat Mercedes AMG:s höjdpunkt, så alla kommande modeller förväntas inte bli lika spännande som de en gång var.

Mercedes 4.0L BiTurbo V8

Den förmodligen mest spännande Mercedes-motorn för tillfället är den 4,0L BiTurbo V8 som driver större delen av AMG-sortimentet och några SUV:er som inte är AMG-motorer. GLE580, GLS580 och G550 drivs alla av en 4.0L BiTurbo V8. Skillnaden är att både GLE580 och GLS580 kombinerar V8:an med Mercedes EQ Boost, medan G550 inte gör det.

Alla dessa tre SUV:er representerar den högsta trimmade icke-AMG-versionen av deras respektfulla sortiment. G550 kostar över 130 000 dollar, GLE580 kostar runt 80 000 dollar och GLS580 säljs för runt 100 000 dollar. Men de bästa V8-motorerna är alltid reserverade för AMG-modellerna som alla använder 4,0 l V8 BiTurbo, men motorn är ytterligare förbättrad av AMG.

Mercedes C63 AMG erbjuder en nedtrimmad version av denna AMG V8 som ger 469 hk och 479 lb-ft vridmoment, och C63 säljs för 69 000 dollar. Om du väljer E63 AMG för 107 000 dollar får du en ordentlig ökning av effekten, eftersom 4,0 liter i E63 ger 603 hk och 627 lb-ft vridmoment.

AMG GT Black Series erbjuder den mest kraftfulla versionen av denna motor. Det är värt att nämna att motorn i Black Series erbjuder en flat-plane vevkonfiguration, men motorn liknar den som finns i AMG GT R. Black Series erbjuder så mycket som 720 hk och 590 lb-ft vridmoment och är begränsad i produktion.

  Vilken är den bästa Mercedes med fyrhjulsdrift?

Mercedes AMG 6.0L V12 BiTurbo

För några år sedan släppte Mercedes S65 AMG Final Edition. Denna version av S-klassen släpptes för att markera den sista Mercedes som erbjöd en V12-motor. Men tekniskt sett tillverkar Mercedes AMG fortfarande denna motor för Pagani Huayra hypercar.

Den här motorn är otrolig ur många olika aspekter. Den erbjuder 760 hk-830+ hk beroende på modellen i fråga, och den erbjuder också uppåt 750 lb-ft i vridmoment. Den mest kraftfulla versionen av den här motorn erbjuds för närvarande i Pagani Huayra Imola som kostar flera miljoner dollar.

Den här typen av motorer är otroligt sällsynta nuförtiden, och Pagani lyckas sälja dem eftersom bilarna kostar så mycket som de gör, och de tillverkas i extremt begränsade mängder. Men om några år kommer även denna legendariska AMG V12 att upphöra med produktionen.

FAQ avsnitt

Vilka är fördelarna med en dubbelturbo (BiTurbo)-uppsättning?

Fördelarna med en BiTurbo-motor är kraft, effektivitet, vridmoment och spänning. Tvångsinduktion är den nuvarande trenden inom bilindustrin, och det finns en anledning till det eftersom dessa typer av motorer kan få betydande effekt och effektivitet.

Endast ett fåtal, icke-exotiska moderna bilar erbjuder en sugmotor. Modeller som Jaguar F-Type, Lexus LC500, Lexus IS500 och några amerikanska bilar kan fortfarande köpas med en N/A-motor. N/A-motorer är otroligt bränsletörstiga jämfört med turboladdade motorer, men de är enklare i sin konstruktion, vilket kan visa sig vara fördelaktigt när det gäller tillförlitlighet.

  Vilken är den bästa Mercedes för vinterkörning?

Vad är skillnaden mellan en kompressor och en turboladdare?

Överladdare och turboladdare utgör de mest populära metoderna för tvångsinduktion. En turboladdare förlitar sig på att avgaserna ska spola upp turbon, vilket resulterar i en liten fördröjning mellan när du trycker på gasen och kraften levereras till motorn.

Å andra sidan är en kompressor beroende av motorns rotation, vilket innebär att det inte finns några fördröjningar i fråga om effekt. Turboladdare används främst i Europa och Japan, och endast ett fåtal modeller med överladdning finns tillgängliga. I USA föredrar man överladdning för många av sina muskelbilar, men det finns också många turboladdade bilar.

Vad är syftet med en intercooler i en turboladdad motor?

Turboladdare är fantastiska i många avseenden eftersom de ökar effekten, och de erbjuder också bättre effektivitet jämfört med en N/A-motor med liknande effekt. Men de är inte perfekta eftersom de är benägna att överhetta motorn om inte hela motorns installation kan kyla ner motorn.

Turboladdare använder avgaserna för att förstöra motorn, vilket innebär att de temperaturer som är förknippade med dessa gaser är otroligt höga, och driftstemperaturerna för sådana motorer är högre jämfört med en N/A-motor. Och syftet med en intercooler är att kyla ner dessa gaser för att förhindra överhettning och öka effektiviteten.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts