Vilka Mercedes har turboladdning?

Vilka Mercedes har turboladdning?

I takt med att bilindustrin utvecklas hittar biltillverkarna olika sätt att få ut mycket kraft ur mindre motorer genom tvångsinduktion och elektrifiering. Dessa framdrivningsmetoder är också gynnsamma för miljön.

Med en sådan filosofi i åtanke, plus utsläppsbestämmelserna, har Mercedes också följt med i downsizing- och turboladdningstrenden. På grund av detta har de flesta moderna Mercedes-erbjudanden turboladdare som standard.

Mercedes gasmotorer med turboladdning

Dagens Mercedes-modeller erbjuder ett par turboladdade 4-, 6- och 8-cylindriga motorer. En Mercedes-gasmotor i instegsutförande som den 2,0-liters 4-cylindriga turbo som finns i C220 kan producera hela 203 hk. Tillsammans med en 9-växlad automatisk växellåda kan den här motorn ge 25MPG US.

Men om du vill ha en 6-cylindrig turboladdad gasmotor kan den motor som finns i 2021 E450 passa dig bättre. Den här 6-cylindriga motorn finns i många olika Mercedes-modeller, inklusive SUV:erna, och den ger en kraftfull effekt på 362 hästkrafter.

Den här motorn erbjuds också med en 9-växlad växellåda och kan ge så mycket som 23MPG US. Om du vill ha den största turboladdade Mercedes-gasmotorn måste du dock gå via AMG-divisionen och välja den 4,0-liters BiTurbo V8 som erbjuds i många AMG-modeller.

Den här motorn producerar uppåt 600 hk i många modeller och anses vara den högst rankade motorn i hela Mercedes sortiment. Den 4,0-liters BiTurbo V8-motorn kan hittas i en C63 AMG för 78 000 dollar och en superbil AMG GTR Black Series för över 300 000 dollar. Men förvänta dig inte att den här motorn ska ge gynnsamma MPG-resultat, eftersom den används i de mest kraftfulla AMG:erna.

  Vilken är bäst, Mercedes eller Jaguar?

Mercedes turboladdade dieselmotorer

Mercedes erbjuder också ett par turboladdade dieselmotorer i många modeller. Den första 2,0-liters 4-cylindriga turbodieselmotorn med turbo finns i den senaste E220d. Den här motorn erbjuder en acceptabel 192 hk, men en ganska lovvärd 40-ish MPG US.

Om du vill ha en 6-cylindrig turboladdad dieselmotor erbjuder Mercedes också en 3-liters 6-cylindrig turbo i linje i E400d och många andra modeller. Denna motor kan producera 330 hk och MPG-resultaten ligger i 30-35 MPG US-regionen.

Den mest kraftfulla Mercedes-dieseln finns i den nyligen lanserade Mercedes S400. Detta är bara en annan variant av den tidigare nämnda motorn som finns i E400, men i det här fallet producerar motorn 340 hk och ett imponerande vridmoment på 700 Nm.

Denna 6-cylindriga dieselmotor som finns i S400 är den mest kraftfulla Mercedes-dieselmotorn genom tiderna, och den är också ganska sparsam med ett bränsleeffektivitetsresultat på 30-35MPG US. Det är också värt att nämna att Mercedes inte erbjuder någon 8-cylindrig dieselmotor alls.

Varför är alla Mercedes-modeller turboladdade?

Det är ganska uppenbart att alla nyare Mercedes-modeller erbjuds med en turboladdad motor, och det har inte kommit några nya naturligt utblåsta Mercedes-motorer på några år nu. Detta beror främst på att Mercedes kan producera en mindre och lättare motor som är lika kraftfull som en tung naturligt sugstyrd V8-motor.

Den 2,0-liters fyrcylindriga turboladdade gasmotor med 4 cylindrar som finns i nya CLA 45 AMG producerar till exempel hela 412 hk. Det var inte länge sedan Mercedes använde sig av en naturligt insugande 6,2-liters V8 som kunde producera samma siffror. Samtidigt var V8:an tyngre, mycket mindre effektiv och mer skadlig för miljön.

  Är det värt att köpa en Mercedes med hög körsträcka?

Det är i princip därför alla nyare Mercedes-modeller är turboladdade. Dagens utsläppsbestämmelser, särskilt de i Europa, tillåter inte naturdrivna motorer med stora block eftersom de inte kan uppfylla utsläppsnormerna.

Saker att veta om turboladdade motorer

Vilken är den mest kraftfulla turboladdade Mercedes-motorn genom tiderna?

Den mest kraftfulla turboladdade Mercedes-motorn är den som finns i den helt nya superbilen Mercedes AMG GT Black Series. GT BS drivs av en 4,0-liters V8 BiTurbo-motor med flatplane-kurvel som kan leverera häpnadsväckande 720 hästkrafter eller 800 Nm vridmoment.

Den här motorn gör att AMG GT BS kan sprinta 0-60 på mindre än 3 sekunder, och toppfarten för den här supersportbilen är beräknad till 200mph+. Den 4-litersmotor som finns i BS är en liknande motor som de som finns i många andra AMG-modeller, förutom att den här motorn erbjuds som en konstruktion med flatplan vevhus.

Vilka är egenskaperna hos en turboladdad motor?

Det finns många olika attribut som en turboladdad motor erbjuder. Först och främst är en turboladdad motor mycket kraftfullare än en större motor med naturlig förbränning. Turboladdade motorer kan också vara mindre och lättare jämfört med en lika kraftfull V8-motor med naturlig förbränning.

Dessutom är en turboladdad motor också mycket mer bränsleeffektiv och mycket mindre skadlig för miljön. Tyvärr låter turboladdade motorer sämre, och de erbjuder inte ett linjärt effektband när du accelererar. Ett linjärt effektband gör bilen mycket mjukare, vilket är fördelaktigt för både sportbilar och andra bilar.

  Hur länge håller Mercedes Benz-bilar?

Turboladdade motorer är mycket mer komplexa, men den moderna bilindustrin har kommit långt och att göra sådana motorer tillförlitliga som en NA-motor är inte en svår uppgift som det en gång var.

Finns det några motorer med naturlig insugning (utan turboladdning) som fortfarande säljs i dag?

De europeiska och japanska biltillverkarna håller på att gå bort från motorer med naturlig insugning, och den amerikanska bilindustrin försöker fortfarande hålla fast vid V8-motorer med naturlig insugning. I Europa har vissa tillverkare som Porsche, Lamborghini och Ferrari fortfarande NA-motorer eftersom sådana motorer är ett kännetecken för dessa märken.

Inom den japanska bilindustrin är det osannolikt att du kommer att stöta på en motor utan turboladdning, eftersom japanerna var först med att övergå till turboladdade motorer. I USA finns det fortfarande några få NA-motorer till salu, och troligen kommer det att finnas kvar i framtiden eftersom de amerikanska bränslebestämmelserna ännu inte är lika stränga som de europeiska.

Användningen av de naturligt sugande motorerna håller på att upphöra till förmån för kraftig turboladdning, liksom downsizing, elektrifiering och hybridisering.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts