Renault Scenic är ett litet multifunktionellt fordon som ursprungligen startade sitt liv 1996 som Renault Megane Scenic men som senare bytte namn till Scenic. Grand Scenic gav upphov till fyra olika generationer och är en av Renaults mest framgångsrika familjebilar hittills. Förutom den vanliga Scenic erbjuder Renault även Grand Scenic som är en något större version.
I den här artikeln ska vi gå igenom alla vanliga problem med Renault Scenic och berätta vad du ska tänka på när du köper en begagnad. Först och främst är Grand Scenic känd för att drabbas av olika elektriska problem, varav vissa bara är besvärliga medan andra kan göra bilen okörbar.
En av de mer frustrerande saker som kan hända en Scenic-ägare är att vatten av uppenbara skäl kommer in i bilen. Upphängningen är också känd för att drabbas av problem som gnissel eller slipning. Bränsle är känt för att läcka medan motorn också är benägen att drabbas av några anmärkningsvärda problem.
På det hela taget kan vi säga att Scenic inte är världens mest pålitliga bil, men om den underhålls på rätt sätt kan den hålla en hyfsad tid. Nu är det dags att gå på djupet med alla dessa problem och berätta hur de påverkar ägarupplevelsen.
Elektriska problem
Som nämndes i inledningen finns det många olika elektriska problem som Scenic kan drabbas av. Larmet är känt för att gå av utan någon uppenbar anledning, vilket förvisso är irriterande men inte utgör några större problem för bilens allmänna användbarhet. Luftblåsaren kan också sluta blåsa luft och därmed försämra körupplevelsen ytterligare.
Äldre Scenic-modeller är dock utrustade med ett konstigt säkerhetssystem som kan hindra dig från att starta bilen när du vrider om nyckeln. Sist men inte minst är batteriet känt för att dö i förtid om bilen fortsätter att suga ström även efter några timmar efter att ha stängt av bilen.
Vattenintrång
Tyvärr finns det många dokumenterade fall där ägare rapporterat att deras Scenic-modeller fyllts med vatten, främst i det främre fotutrymmet och runt soltaket. Det sistnämnda gäller främst Scenic-modeller från slutet av 90-talet medan det förstnämnda förekommer på modeller tillverkade på 2000-talet.
För att åtgärda detta måste du byta ut soltakets tätningar och rengöra avloppet ofta medan vattenproblemet i det främre fotutrymmet kan lösas om du rengör den främre plenumkammaren som vanligtvis orsakar en blockering och tvingar in vattnet i passagerarutrymmet.
Problem med fjädring
Om du hör gnisslande och skrapande ljud som kommer från det främre upphängningsområdet finns det en stor chans att din Scenic lider av trasiga antirollbalkbussningar. Dessa brukar vara mest märkbara när du kör över vägböljor som farthinder och djupare gropar.
Det enda sättet att åtgärda detta problem är att byta ut anti-rollbarerna mot nyare. Se till att du byter ut dessa tidigt efter att du märkt problemet eftersom ignorerande av detta problem vanligtvis leder till att det förvärras med tiden.
Bränsleläckage
Många Scenic-modeller från 2018 och 2019 läcker bränsle på grund av problem med bränsleledningar och slangar, så mycket att bilen kan förlora mycket bränsle på mycket kort tid. Detta innebär att du bör kunna upptäcka pölar under bilen. Problem som dessa är riktigt allvarliga och har till och med slutat i lågor några gånger.
Försök att inspektera bilens bränsleledningar eftersom det vanligtvis är dessa som har den högsta andelen läckor. Om så är fallet, gå vidare och byt ut dem omedelbart, försök inte laga dem eftersom dessa tenderar att försämras relativt snabbt.
Motorproblem
Scenic-modeller tillverkade på 2000-talet kan få problem med vevaxelpositionssensorn och därmed orsaka att motorn stängs av. Som tur är är det här problemet ganska lätt att ersätta eftersom allt du behöver göra är att köpa en ny sensor. Dieselmodeller kan drabbas av felaktiga glödlampor, vilket vanligtvis leder till att varningslampan ”Check Injection Light” (Kontrollera insprutningslampan) tänds på instrumentpanelen.
Sist men inte minst är Scenic också känd för att drabbas av felaktiga EGR-ventiler som kan få motorn att explodera om ventilen fastnar i sitt stängda läge och du inte märker det i tid. Om den förblir öppen kan din turboladdare explodera.
Det är därför absolut nödvändigt att vara uppmärksam på EGR-ventilen när du kör Scenic eftersom båda dessa komponenter är dyra och ganska svåra att byta ut.
FAQ-avsnitt
Ska jag köpa Renault Scenic?
Om du vill ha en rymlig, riktigt säker och ganska välutrustad familjetransportbil bör du överväga att köpa Renault Scenic. Det är verkligen en fantastisk bil för familjer och det är därför som så många familjer väljer den framför några av dess främsta rivaler. Tillförlitligheten är inte perfekt, men om du håller koll på allt som kan gå fel bör du kunna njuta av en ganska problemfri ägarupplevelse.
Om du däremot är van vid att köra lyxbilar kommer Scenic inte att imponera på dig ett dugg, eftersom den kommer med många billiga inredningsdetaljer i plast och bilens utrustningsnivåer är bara bra när det gäller familjefunktioner, inte lyxbilsfunktioner.
Vad är skillnaden mellan Renault Scenic och Grand Scenic?
Renault Grand Scenic är längre, bredare och högre än den vanliga Scenic. Grand Scenic har mer sittplats och finns med sju platser medan den normala Scenic är strikt femsitsig. Dessutom har Grand Scenic större markfrigång, olika detaljer, olika hjul och en större prislapp.
Är Renault Scenic en SUV?
Nej, Renault Scenic är en MPV (Multi-Purpose Vehicle) som i första hand är utformad för att transportera människor. Den mest konsekventa kundgruppen med Scenic är familjer som vill ha mycket utrymme och en riktigt säker bil utan att betala inköp eller underhållspremier som vanligtvis är förknippade med lyxmärken och modeller.