Ford Fiesta Ecoboost må vara en rolig bil att köra och den har exceptionell tillförlitlighet och effektivitet, men den har också flera saker att oroa sig för. Bilen är till exempel kompakt och längre personer kan ha problem med att få plats bekvämt. Men vilka är de vanligaste problemen med Ford Fiesta Ecoboost?
De vanligaste problemen med Ford Fiesta Ecoboost är överhettning av motorn, förlust av motoreffekt, problem med lågt bränsletryck, felaktiga kylvattenrör, fel på dörrlås, ventilskador, kopplingsproblem och överföringsproblem. Observera att de flesta av dessa problem kan hanteras enkelt men vissa kostar mycket.
Vilka är de vanligaste problemen med Ford Fiesta Ecoboost?
Motoröverhettning
Det här problemet uppstår vanligtvis i Ford Fiesta Ecoboost-modeller med 1,6-litersmotorn. Det tvingade Ford att återkalla över 230 000 bilar från 2013 till 2015. Och som ett resultat slutade Ford med att pensionera 1,6-litersmotorn och införa 1,5-litersmotorn.
Några av de saker som gör att motorn överhettas är olje- och kylmedelsläckage. Detta är ett mycket allvarligt problem eftersom det orsakade att vissa Ford-modeller fattade eld. Om din bilmotor överhettas ska du låta laga kylvätskan för att undvika att bilen fattar eld vid ett eventuellt läckage.
Förlust av motoreffekt
Det här problemet är vanligt i 2,0 Ecoboost-motorn. Det orsakas av att avgasröret spricker eller att kontrollventilen går sönder. Förutom att motorn förlorar effekt gör det också att kontrollampan för motorn tänds. Den bästa lösningen är att byta ut det dåliga avgasröret och kontrollventilen mot nya delar.
Ventilskada
Ventilskador är vanliga i Ford Fiesta 1.0 Ecoboost-modellen. Denna skada orsakas vanligtvis av att kol har byggts upp. Så när insugningsventilerna är igensatta kommer inte bara de att skadas, utan motorn kommer inte heller att prestera optimalt. Byt ut de dåliga ventilerna för att åtgärda problemet.
Problem med lågt bränsletryck
Ett annat vanligt problem med Ford Ecoboost-motorer är kolans uppbyggnad som gör att bränslefiltret blir igensatt. På grund av detta uppstår problemet med lågt bränsletryck, vilket hämmar bilens prestanda. Lösningen är att rengöra bränslepumpen eller byta ut den.
Observera att detta problem också är vanligt i Ford Fiesta 2.0 Ecoboost-motorn. Så om du planerar att köpa en begagnad Ford Fiesta med denna motor är detta ett problem som du bör räkna med att få ta itu med.
Felaktiga kylvattenrör
Om du kör en Ford Fiesta Ecoboost-modell tillverkad mellan 2009 och 2013 är chansen stor att din bil är utrustad med kylvattenrör av låg kvalitet. De tidiga Ecoboost-modellerna var utrustade med kylvattenrör av nylon som var hållbara. Dessutom gick rören sönder vid höga temperaturer.
För att åtgärda det här problemet måste du byta ut nylonkylvattenrören mot mer hållbara och starka kylvattenrör. Du behöver inte vänta på att kylvattenrören ska gå sönder för att åtgärda detta problem om du kör en tidig Ecoboost-modell.
Problem med växellådan
Transmissionsproblem är mycket allvarliga eftersom de i hög grad kan påverka hur bilen presterar. Användare av 2011 Ford Fiesta Ecoboost har klagat mest på transmissionsproblem. Några av de vanligaste växelproblemen som rapporterats var försenad inkoppling, att bilen stannade och att växellådan slirade.
Att byta ut ett transmissionssystem är ganska dyrt, och därför är det viktigt att se till att ge rätt skötsel och underhåll av transmissionen för att undvika kostsamma reparationer.
Fel på dörrlåset
Om dörrlåset på din Ford Fiesta Ecoboost går sönder stängs dörrarna inte ordentligt och de fladdrar upp under körning. Det här problemet är utbrett i 2011 och 2015 års Ford Fiesta Ecoboost-modeller. Det är därför viktigt att åtgärda problemet för att undvika att riskera ditt och passagerarnas liv. Byt ut dörrhandtagssystemet för att åtgärda problemet.
Kopplingsproblem
Detta är ett annat vanligt problem som Ford Fiesta Ecoboost-ägare drabbas av. Kopplingsproblem på det här märket orsakas av att cylinderstången lossnar från kopplingspedalen. För att åtgärda detta problem måste du byta ut cylinderstången eller ansluta den vid behov.
FAQ
Är Ford Fiesta Ecoboost tillförlitlig?
Ja, Ford Fiesta Ecoboost är en av de mest tillförlitliga Ford-modellerna. Den här bilen registrerar färre klagomål än de flesta av sina konkurrenter. Den är också billigare att reparera och dess delar är också överkomliga. Om den underhålls på rätt sätt kan du börja uppleva allvarliga problem efter att ha kört 150 000 mil.
Vilken är den mest tillförlitliga Ford Fiesta Ecoboost?
Titeln för det mest tillförlitliga Ford Fiesta Ecoboost-modellåret går till 2017 års Fiesta. Den här bilen har registrerat färre än 5 klagomål. Den följs tätt av Ford Fiesta modellår 2016. Så om du önskar köpa en begagnad Ford Fiesta Ecoboost-modell av hög kvalitet, välj från något av dessa modellår.
Vilket Ford Fiesta Ecoboost-modellår bör jag undvika?
Håll dig om möjligt borta från 2011 och 2013 års Ford Fiesta Ecoboost-modellerna. Dessa två modeller registrerar flest problem, där 2011 års modell registrerar över 170 klagomål och 2013 års modell registrerar över 200 klagomål. Några av de vanligaste problemen som användarna har att göra med är överhettning av motorn och problem med växellådan.
Är Ford Fiesta Ecoboost dyr att underhålla?
Nej, de flesta Ford Ecoboost-modeller är billiga att underhålla. Detta beror på att de inte kommer med en massa problem som de flesta av sina konkurrenter. Dessutom är deras reservdelar billigare, vilket gör den totala underhållskostnaden låg. Ford Fiesta 1.6 Ecoboost-modellen är dock ganska dyrare att underhålla eftersom den registrerar fler problem än andra modeller.
Vad är hög körsträcka för Ford Fiesta Ecoboost?
Den högsta körsträckan för Ford Fiesta Ecoboost är cirka 150 000. Detta beror på att de flesta Ford Fiesta kommer att klara över 100 000 mil utan att ha några allvarliga problem. Men efter att ha nått 150 000 mil börjar bilen utveckla allvarliga problem som kommer att kosta dig tusentals dollar att åtgärda.
Slutsats
Trots att Ford Fiesta Ecoboost har flera problem som användarna bör känna till är den fortfarande en trevlig, kraftfull och pålitlig bil. Den är också bekväm, effektiv, smidig och raffinerad. Sammantaget ger den bra värde för pengarna eftersom den också är billigare att underhålla och rolig att köra.
Med rätt skötsel och underhåll kan Ford Fiesta Ecoboost hålla över 200 000 mil. Förutom det har den ett utmärkt återförsäljningsvärde, vilket är viktigt om du tänker sälja bilen i framtiden.