Ford är känt för att tillverka några av världens bästa motorer, men de flesta av dem är stora och kraftfulla V8-motorer för muskelbilar, som inte är de enda motorer som Ford tillverkar. I den lägre änden av spektrumet står 1,5L TDCi som är utformad för massmarknadsändamål vilket innebär att den måste kunna stå emot tidens tand ännu bättre än en Ford V8 som vanligtvis inte gör liknande körsträckor.
Som sådan kommer vi att nämna alla vanliga Ford 1.5 TDCi-motorproblem och berätta vad du behöver veta när det är dags att åtgärda det. Knackande ljud verkar vara en sak med dessa motorer medan kamaxeln också är känd för att orsaka problem. Andra problem är bland annat problem med EGR-ventilen och eventuella oljeläckage.
På det hela taget verkar 1,5 TDCi vara en hyfsat pålitlig motor eftersom många människor tenderar att köra dessa i hundratusentals mil utan att behöva några större mekaniska översyner eller ombyggnader. Som sådan är det absolut nödvändigt att du tar hand om den här motorn ordentligt, vilket innebär att du gör allt underhåll och alla reparationer när det behövs.
Trots detta kan saker hända och din motor kan drabbas av allvarliga problem även om du gör allt du kan. Det är tyvärr en sak med praktiskt taget alla motorer där ute, men en sak är säker, om du gör allt du behöver göra i tid kommer du att minska risken för att något utöver det vanliga någonsin ska inträffa.
Knackande ljud
Det har ofta rapporterats om knackande motorljud för 1,5 TDCi. Några få ägare har rapporterat att dessa uppstår med jämna mellanrum och till och med lett till att motorn dör i förtid. Kopplingsstängerna är ibland kopplade till att orsaka dessa problem och problem med kopplingsstängerna är verkligen allvarliga och måste åtgärdas omedelbart.
Det är bäst att ta din bil till en återförsäljare eller en Ford-specialist så fort du märker att det kommer konstiga ljud från motorområdet. Ljud som dessa tenderar att leda till en mekanisk brist, eventuellt till och med till styrkedjor, vilket kan vara dödligt i vissa fall.
Problem med kamaxeln
En av de mer anmärkningsvärda återkallelserna kopplade till 1,5L-dieseln är den som rör problem med kamaxeln. Det är känt att kamaxelns kedjehjul kan gå sönder, vilket kan orsaka relativt allvarliga problem. Vissa hävdar till och med att kamaxeln bör bytas ut vart 7-9:e år eller så eftersom dessa problem kan uppstå flera gånger även efter att kamaxeln bytts ut.
Om kamhjulet lossnar från niten kan det också orsaka problem med remmen. Om det händer kan din motor få mycket stora problem. Ta därför din bil till en mekaniker som nämns i stycket ovan eftersom det också kan vara livsfarligt att ignorera problem som dessa.
Problem med EGR-ventilen
EGR-ventilen (avgasåtercirkulationsventil) har till uppgift att kontrollera bränslemängderna och använda dem för förbränningsprocesser som hjälper motorn att vara mindre skadlig för miljön samtidigt som den blir effektivare. Om EGR-ventilen börjar orsaka problem bör du kunna märka dem med överdriven rökning, dålig MPG, inkonsekvent effekt och överdriven dieselbränslelukt.
Det bästa vore att rengöra EGR-ventilen eftersom det ibland kan lösa problemet billigt. Men om problemet kvarstår under en längre tid även efter att du har rengjort ventilen är det bäst att inspektera alla ledningar som leder till och från EGR-ventilen och testa systemet för eventuella läckor. Slutligen är det alltid bäst att byta ut EGR-ventilen i det här fallet.
Oljeläckage
Oljeläckage är vanligt förekommande på en mängd olika motorer och 1,5 TDCi är inte annorlunda. De vanligaste ställena där en oljeläcka kan uppstå är packningarna på pannan som inte är de mest högkvalitativa packningarna som finns. Oljeledningarnas tätningar kan försämras med tiden medan oljeledningarna i sig brukar vara tillräckligt robusta för att inte läcka.
Oavsett vilket är det alltid bäst att utföra ett läckagetest, särskilt om du märker några pölar under bilen. Att kontrollera oljemätstickan och fylla på olja när du märker att det saknas är bara ett sätt att förlänga problemet. Testa bilen på läckor och åtgärda/byt ut alla komponenter som orsakar dem.
FAQ-avsnitt
Vilka Ford-modeller använder 1,5 TDCi-motorn?
Ford 1.5 TDCi-motorn används i alla Fords dieselmodeller, från bilar som Fiesta till Ford C-Max, som är en stor familjebil. Anledningen till att Ford använder den här motorn i hela sitt sortiment är att den är billig att köpa, billig att tanka, ganska pålitlig och hyfsat hållbar, vilket är egenskaper som behövs för bra bilar för daglig körning.
1,5 TDCi trycker ut mellan 75 och 120 hk vilket inte gör den överdrivet kraftfull, men dess vridmoment på 185-270 Nm är mer än tillräckligt för vad den här motorn vanligtvis används till.
Vilka dieselmotorer erbjuder Ford?
Ford har ganska många dieselmotorer i sitt sortiment. 1,5 liter är numera den minsta Ford-dieselmotorn medan toppspecificerade Heavy Duty-lastbilar kan fås med motorer som trycker över 7 liter i cylindervolym. I grund och botten är alla dessa konstruerade för att hålla i hundratusentals mil och alla är ganska pålitliga.
De toppspecificerade Powerstoke-enheterna är bestar när det gäller vridmoment, bogsering och dragning medan mindre dieselmotorer är bäst för daglig pendling och till och med långväga motorvägskörning.
Ska jag köpa en Ford 1.5 TDCi?
Om du vill ha en prisvärd, pålitlig och lätt att leva med Ford som har en lämplig dieseldrivlina är 1,5L TDCi ett riktigt bra val. Om du tar väl hand om den här motorn bör den kunna uthärda alla dagliga påfrestningar utan att drabbas av större mekaniska problem, eller några alls.
Idén bakom den här motorn är att hålla koll på alla dess potentiella gnagare. De kanske inte är de bästa dieselmotorerna på marknaden, men de är mer än tillräckliga för vad de är avsedda att göra.