Är Ford Mustang Mach-E en bra bil?

Är Ford Mustang Mach-E en bra bil?

Ford Mustang Mach-E är en kompakt crossover elektrisk SUV som började säljas i december 2020. Ford Mustang Mach-E representerar Fords allra första EV-satsning som satte standarden för många Ford EV:er framöver. Mustang Mach-E är verkligen ett intressant perspektiv för framtida EV-ägare, men är Ford Mustang Mach-E en bra bil?

Ford Mustang Mach-E är en riktigt bra bil eftersom den tar ett ikoniskt namn och för in det i framtiden. Ford insåg att varumärket Mustang har ett ganska gott rykte i bilvärlden så de bestämde sig för att blanda det med de två mest populära segmenten i det nuvarande bilklimatet, crossover/SUV:er och elbilar.

Mustang Mach-E kommer med två olika batteristorlekar och tre olika kraftkonfigurationer. Designen är uppenbarligen inspirerad av den ikoniska muskelbilen Ford Mustang tack vare starka axellinjer, en igenkännbar grill och en uppsättning bakre trippelbakljus som är de definierande aspekterna av Mustangs formspråk.

Mach-E är också en relativt pålitlig bil, men det finns några problem som är värda att tala om. Praktiken är också hyfsad tack vare en stor andra sätesrad och ett ganska stort bagageutrymme också.

Ford Mustang Mach-E – Drivlinan

Som nämndes i början får Mach-E två olika batteristorlekar och tre olika kraftkonfigurationer. Sortimentet börjar med 75,7 kWh-batteriet som ger 258 hk och 416 lb-ft vridmoment. Den här versionen av Mach-E klarar 261 miles på en full laddning och batteriet kan fyllas på med en snabb 115kW DC-laddare på cirka 30 minuter.

Mellanmodellen är den med 98,8 kWh-batteriet med 337 hk och 416 lb-ft vridmoment. Detta räcker till 270 mils räckvidd och snabbladdningstiderna är också runt 30 minuter eftersom den här versionen kan använda en 150kW DC-snabbladdare. Toppmodellen Mach-E är Mach-E GT med 490 hk/612 lbft Mach-E GT med sitt 98,8 kWh-batteri och en snabbladdningstid på 30 minuter.

  Ford EcoSport Tillförlitlighet

Du kan få Mach-E med antingen ett RWD- eller AWD-system beroende på vilken modell du väljer och om du får batteripaketet med utökad räckvidd på 98,8 kWh. GT klarar 0-60mph på cirka 3,8 sekunder och är den snabbaste Mach-E du kan köpa.

Ford Mustang Mach-E – Design och chassi

Ford Mustang Mach-E:s formspråk bygger på att det är en elektrisk crossover/SUV-version av Ford Mustang. Det innebär att bilen använder sig av en coupéliknande siluett med starka axellinjer, en igenkännbar Mustang-grill och ett par trippelbakljus. Interiören är också modellerad efter Mustang GT vilket gör att bilen känns sportig och relativt lyxig också.

Körupplevelsen är inte alls lik Mustang GT, men den får ett ryck framåt. Tack vare en låg tyngdpunkt håller sig Mach-E förvånansvärt platt i kurvorna och den känns bättre att köra än de flesta crossover/SUV:er med förbränningsmotor som finns där ute.

Ford Mustang Mach-E – Tillförlitlighet och vanliga problem

När det gäller tillförlitlighet hade Mach-E förvisso en tuff start, men saker och ting stryks ut ganska mycket under produktionen. Eftersom elbilar i sig är mer tillförlitliga än bilar med förbränningsmotor kan Mach-E nu betraktas som en relativt tillförlitlig bil.

De vanligaste Ford Mustang Mach-E-problemen är relaterade till batterierna, utrustningen, förarassistanssäkerhetssystemen, laddningssystemet och appen som följer med bilen. Den goda nyheten är att Ford aktivt försöker åtgärda många av dessa problem eftersom de är mjukvarurelaterade, dock inte alla.

  Ford C Max tillförlitlighet

Ford Mustang Mach-E – Värde och praktiska egenskaper

Instegsmodellen Select börjar på 44 000 dollar, Premium-modellen börjar på 49 000 dollar, California RT.1 börjar på 53 000 dollar och Mach-E GT börjar på 62 000 dollar. Premium-modellen verkar vara det bästa valet i gänget enligt försäljningstabellerna eftersom den kommer med allt du behöver.

Praktiskt sett är Mach-E riktigt bra eftersom den har mycket sittplats, särskilt i baksätet. Huvudutrymmet kan vara lite begränsat på grund av den sluttande taklinjen, men benutrymmet är klassledande. Bagageutrymmet är också rymligt tack vare en baklucka.

FAQ-avsnitt

Ska jag köpa Ford Mustang Mach-E?

Ford Mustang Mach-E levereras med allt du behöver för att starta din EV-resa. Batteriet på 98 kWh ger stor räckvidd, bilen är tillräckligt stark, den är otroligt säker, den körs bra och den är ganska praktisk. Dessutom får bilen alla de funktioner du kan önska dig av en toppmodern elbil, vilket innebär att Mach-E verkligen är en bra bil att köpa.

Modeller med standardbatteri kan vara lite kort om den direkta räckvidden, men snabba laddningstider bör lätt kunna tillfredsställa dina pendlingsbehov. Längre resor är lite knepigare, men så är fallet med alla elbilar nuförtiden.

Varför gjorde Ford Mustang Mach-E?

Ford är en av de mest dominerande biltillverkarna där ute, särskilt i USA. Varumärket Mustang är lika starkt som Ford-märket självt och Ford tyckte att kombinationen av den ikoniska Mustang med en EV-drivlina skulle introducera Ford i EV-eran.

  Ford Focus RS tillförlitlighet

Som sådan kombinerade de de mest populära aspekterna av bilindustrin genom att utveckla en crossover/SUV med en elektrisk drivlina. De satte ett Mustang-märke på den och den blev omedelbart en av de mest omtalade bilarna när den kom ut.

Hur snabb är Ford Mustang Mach-E GT?

Mach-E GT är den snabbaste och mest kapabla Mach-E-modellen eftersom den får ett större batteri och 490 hk. Detta räcker för att GT ska klara 0-60mph på 3,8 sekunder och nå en begränsad topphastighet på 124mph. Mach-E GT kan klara kvarts-milen på mindre än 13 sekunder, närmare bestämt 12,5 sekunder, vilket verkligen är en riktigt bra siffra.

Med tanke på att Mach-E GT är en elbil kan den helt enkelt inte mäta sig med Tesla Performance-modeller och många europeiska lyxiga elbilar, men ingen kan säga att en 0-60mph-tid på 3,8 sekunder inte är tillräckligt. För att få en liten kontext kan 2022 års V8 Mustang GT göra 0-60mph på 4,2 sekunder.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts