Citroën C6 är en fullstor sedan som tillverkades mellan 2005 och 2012. Citroën gjorde C6 för att försöka konkurrera med redan etablerade lyxiga executive sedans, främst tyska sådana. Man kan lugnt säga att C6 är en riktigt bra bil, men den är inte på samma nivå som Audi A6, BMW 5-serien eller Mercedes E-klass.
När det gäller tillförlitlighet klarar sig C6 inte så bra, eftersom de flesta tillförlitlighetstabeller och undersökningar endast gav den ett hyggligt betyg i bästa fall. Detta innebär att de flesta C6-kunder rapporterade en massa problem med C6, så mycket att bilen nu är känd som en av de minst pålitliga Citroën-modellerna som någonsin har kommit ut.
De vanligaste Citroen C6-problemen är förknippade med olika utrustningsproblem, motorproblem, fjädringsproblem, växellådsproblem och elektriska problem. Vissa av dessa är riktigt allvarliga och kan kosta mer att åtgärda än vad bilen är värd idag. Det är därför C6 har värderats massivt eftersom inte många vågar köpa den.
Men C6 är faktiskt en riktigt intressant burk under alla dessa problem eftersom den ser intressant ut både på insidan och utsidan och är en riktigt bekväm bil. På det hela taget kan du köpa en begagnad, men du måste åtminstone göra en inspektion före köpet.
Citroen C6 – Utrustningsrelaterade frågor
De vanligaste utrustningsrelaterade problemen med Citroen C6 är förknippade med vatteninträngning i bilens kupé och bagageutrymme. Många ägare rapporterade att bagageluckan på C6 är feljusterad från fabriken vilket leder till att vatten läcker in i bagageutrymmet. Soltaket var också benäget att läcka, särskilt om man inte rengör alla avlopp i tid.
Allt detta kan leda till korrosionsproblem som är extremt svåra och tidskrävande att åtgärda. Bakluckan är inte det enda stället där C6 tenderar att samla rost, utan även runt bakrutorna. Om du inte tar hand om detta tillräckligt tidigt kommer korrosionen att sprida sig och så småningom pensionera bilen helt och hållet.
Citroen C6 – Motorproblem
Citroen C6 drabbas av en hel del relativt allvarliga motorrelaterade problem. Det vanligaste motorrelaterade problemet är knutet till EGR som tenderar att gå sönder ett par gånger under C6:s livslängd. Om du märker att din C6 går på tomgång på ett ojämnt sätt, eller om du känner en betydande effektbrist, är det troligt att EGR-ventilen är orsaken.
Brända glödstift kan göra motorn extremt högljudd och därmed förstöra den övergripande lyxupplevelse som C6 tenderar att erbjuda. Slutligen måste vi också tala om turboladdarna som också är benägna att gå sönder. Om dessa går sönder är de inte heller de billigaste sakerna att laga.
Citroen C6 – Upphängningsproblem
Citroen C6 är inte en särskilt lätt bil, vilket innebär att C6:s fjädring ofta inte klarar av att stödja bilen ordentligt. Om du kör över ett farthinder eller en allvarligare böjning på vägen finns det stor chans att dina sväng- och antiroullebågar kan ge upp när som helst.
Om du hör några dunkande ljud är detta den troliga orsaken. Att åtgärda dessa problem är inte överdrivet svårt, men det tenderar också att kosta en hygglig summa pengar vilket ytterligare gör C6 mindre önskvärd som andrahandsbil. Fjädrarna och stötdämparna kan också ibland ge upp, men dessa problem är inte lika vanliga.
Citroen C6 – problem med växellådan
Den automatiska växellådan som finns i Citroen C6 är relativt smidig och behaglig, men den lider också av olika problem. Först och främst kan växling från 2:a till 3:e växeln vara en riktigt tuff upplevelse eftersom det är vad många ägare rapporterat. Dessa problem beror antingen på förorenad växellådsvätska eller problem med momentomvandlaren.
Ägare rapporterade också att bilen ibland är ovillig att lägga in backväxeln överhuvudtaget, vilket kan vara en riktigt irriterande händelse beroende på var och hur du parkerat bilen.
Citroen C6 – Elektriska problem
Citroen C6 är också benägen att drabbas av en hel del elektriska problem, varav vissa är värre än andra. Till att börja med är många av bilens tillbehör som är relaterade till infotainmentsystemet och luftkonditioneringen kända för att gå sönder riktigt ofta. Bilens strålkastare är benägna att kondensera och slutligen gå sönder. De elektriska fönstren tenderar att gå sönder och det gör även de elektriska låsen.
FAQ-avsnittet
Ska jag köpa en Citroen C6?
Citroen C6 är en riktigt svår bil att rekommendera på grund av dess olika tillförlitlighetsproblem som lätt kan få bilen att gå i pension helt och hållet. Andra anledningar till att C6 är en dålig bil är förknippade med hur dyr bilen är att driva, särskilt för en Citroen. Dessa driftskostnader anses vara logiska för många etablerade lyxmärken, men Citroen är inte ett av dem.
Å andra sidan är C6 en av de mest intressanta bilarna som Citroen någonsin gjort och den kommer med en hel del funktioner för inte särskilt mycket pengar. Som sådan, om du vet hur man köper och hur man tar hand om en bil, kan C6 vara ett bra köp.
Är Citroen C6 en lyxbil?
Citroen C6 är och är inte en lyxbil på samma gång. Anledningen till att jag inte riktigt tror att det är en lyxbil är att den inte tillhör ett lyxmärke och att den inte är lika polerad som sina konkurrenter som har tillverkat lyxbilar i årtionden.
Å andra sidan är C6 utrustad med massor av lyxfunktioner som verkligen höjer körupplevelsen till en lyxig nivå.
Varför slutade Citroen att tillverka C6?
Anledningen till att Citroen slutade tillverka C6 är att försäljningen aldrig var tillräckligt bra för att fortsätta tillverka C6. Höga inköpspriser utan lyxmärke är ett känt recept för katastrof. Även om C6 av många anses vara en riktigt cool och snygg bil, ser oinvigda människor bara en bil med Citroën-märke.