Vanliga problem med BMW M550I

BMW M550I är en bekväm, högpresterande, rymlig och tekniskt avancerad lyxsedan. Den är utrustad med N63-motorn, som är en av de mest kraftfulla BMW-motorerna på marknaden. Men precis som de flesta lyxbilar har den också en massa problem som användarna bör känna till. Oavsett vilket, vilka är de vanligaste problemen med BMW M550I?

De vanligaste problemen med BMW M550I är fel på styrkedjan, fel på bränsleinsprutningen, problem med tändspolen, överdriven oljeförbrukning och fel på tändstiftet. Andra problem är fel på vattenpumpen, läckande ventilstamstätningar och snabb batteridränering. Som vanligt kan de flesta av dessa problem undvikas genom regelbundet underhåll och reparationer.

Vilka är de vanligaste problemen med BMW M550I?

Överdriven oljeförbrukning

Det första vanliga problemet som de flesta användare av BMW M550i möter är överdriven oljeförbrukning. Detta problem kommer från motorns utformning med turbonivåerna mitt i motorns dalgång. Dessutom kan uttorkande packningar också orsaka oljeförlust, vilket leder till överdriven oljeförbrukning.

Det uppskattas att den här modellen förbrukar minst 1 kiloton per 600 mil, vilket är långt över genomsnittet på 1 kiloton per 1000 mil.

Fel på styrkedjan

Ett annat vanligt problem som användare av BMW M550I upplever är fel på styrkedjan. BMW har erkänt att N63-motorn har problem med styrkedjan. Det upptäcktes att den sträcker sig och slits ut i förtid, vilket orsakar minskad motorprestanda. Om du upptäcker att din bil har det här problemet ska du åtgärda det så snart som möjligt för att förhindra kostsamma motorreparationer.

Snabb batteridränering

BMW N63-motorn har problem med att äta upp batterier. Därför rekommenderar tillverkaren att batteriet byts ut vid varje oljebyte. Det här problemet uppstod efter att BMW försökte göra N63-motorn effektiv. Trots att det hjälpte bilen att bli effektivare använder den ändå mycket batterikraft som till slut dränerar den.

  Vanliga problem med BMW 528i

Bränsleinsprutningsfel

Detta är ett av de problem som användare av BMW M550i rapporterar i de tidiga skedena av att äga denna bil. Många användare har rapporterat att de har fått en dålig bränsleinjektor redan vid 20 000 mil. Några av tecknen på en dålig eller trasig bränsleinjektor är dålig acceleration, motorfel, grov tomgång, svarta avgasspetsar och kontrollampan.

Om du märker något av ovanstående tecken vet du att det är dags att byta ut bränsleinsprutaren. Icke desto mindre kan dessa vara tecken på dåliga tändstift eller tändspolar.

Fel på tändstift

Om tändstiften på din BMW M550I blir dåliga kommer du att få motorfel, svårstartat motor, grov tomgångskörning och knackningar i motorn. Det är ett av de första problemen som användare av BMW M550i kommer att uppleva. Det börjar normalt hända efter att man har kört över 30 000 mil. Byt ut de dåliga tändstiften mot bra för effektiv prestanda.

Läckande ventilstamtätningar

Ventilskaftsförseglingar går sönder på BMW M550I på grund av den höga värme som avges av avgaserna och turbon i motorns dalgång. Tecken på läckande ventilskafttätningar är bland annat överdriven oljeförbrukning och vit rök som kommer från avgasrören. Om du har detta problem bör du byta ut de dåliga ventilstamtätningarna mot bra. Den enda utmaningen är att du måste släppa motorn.

Problem med tändspolar

Precis som tändstiften börjar även tändspolarna bli dåliga efter att ha kört några kilometer. Det rekommenderas att du kontrollerar dina tändspolar var 45 000:e mil. Tecken på en dålig tändspole är bland annat motorfel, dålig bränsleekonomi, effektförlust och bakåtriktad tändning. Byt ut tändspolarna på din BMW var 45 000 mil.

  2022 BMW X6 vs Mercedes GLE

Vattenpumpfel

Den främsta orsaken till fel på vattenpumpen i BMW M550I är slitage. När din BMW når över 80 000 mil kommer du sannolikt att börja få problem med vattenpumpen. Om du inte byter ut en dålig vattenpump kan det leda till problem med motorkylningen. Därför bör den bytas ut så snart som möjligt.

FAQ

Är BMW M550I tillförlitlig?

Nej, BMW M550I är en av de minst tillförlitliga bilarna på marknaden. Generellt sett är BMW 5-serien mindre tillförlitlig än de flesta BMW-serier. BMW M550I har inte bara många problem, utan kostnaderna för dess delar är höga och det är också kostnaderna för service. Och eftersom den har många avancerade funktioner kan många saker lätt gå fel.

Efter hur många mil börjar BMW M550i få problem?

Det beror på hur väl du underhåller bilen. Vissa användare av BMW M550i har rapporterat problem redan vid 30 000 mil, medan andra har upplevt problem efter att ha nått 50 000 mil. Med rätt skötsel och underhåll kan du börja uppleva allvarliga problem från 100 000 mil.

Vad är den höga körsträckan för BMW M550i?

Den högsta körsträckan för BMW M550i är cirka 150 000 mil. Detta gäller dock för väl underhållna bilar eftersom de flesta M550i börjar få allvarliga problem efter att ha kört över 100 000 mil. Men med rätt underhåll och skötsel kan de börja utveckla problem efter att ha kört över 150 000 mil.

  Är BMW X6 en crossover?

Så om du planerar att köpa en begagnad BMW M550i, ska du skaffa en med mindre än 150 000 miles. Som ett resultat kommer du inte att behöva spendera mycket pengar på reparation och underhåll.

Är BMW M550I dyr att underhålla?

BMW 5-serien är en av de dyraste BMW executive sedans att underhålla. Och eftersom BMW M550i är en högklassig modell av BMW 5-serien är den ännu dyrare. Ungefär måste användaren spendera minst 1 200 dollar per år för att reparera och underhålla BMW M550i.

Vilken motor är bättre – N63- eller B58-motorn?

Det beror på vad du är ute efter. N63-motorn är kraftfullare och roligare att köra, men B58-motorn är mer tillförlitlig och har färre problem. Dessutom förbrukar N63 mer bränsle och olja än B58. S58 är prestandaversionen av B58-motorn.

Slutbetänkanden

Nu när du känner till några av de vanligaste problemen som BMW M550I genomgår är det viktigt att ta väl hand om din BMW executive sedan för att förlänga dess livslängd. Med rätt skötsel och underhåll kan de flesta av de problem som vi har lyft fram ovan undvikas.

På det hela taget är BMW M550I en utmärkt, lyxig, snygg, bekväm, säker, rymlig och högpresterande bil. Däremot har den ett högt utgångspris, den är inte effektiv och pålitlig. Ändå är den idealisk för människor som är redo att spendera för att njuta av en lyxig och högpresterande åktur.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts