Audi e-tron är det första försöket för denna ikoniska tyska lyxbiltillverkare att tillverka en helt elektrisk serietillverkad bil. E-tron introducerades först för modellåret 2019 och den verkade vara ett hyggligt alternativ till Tesla Model X. Men inte långt efteråt började många ägare klaga på att bilen upplever en massa problem.
Det verkar som om de tidiga e-tron-modellerna är notoriskt opålitliga, men efterföljande modeller verkar klara sig mycket bättre. Det verkar som om Audi räknade ut att e-tron inte riktigt var tillräckligt tillförlitlig och att det potentiellt kunde hämma försäljningen. Som sådan har Audi ökat sitt spel och fått e-tron till en mer tillfredsställande nivå.
Detta innebär att de nuvarande e-tron-modellerna är bättre, men fortfarande inte är de mest tillförlitliga elbilarna som finns. De vanligaste Audi e-tron-problemen är förknippade med programvaran, drivlinan, backväxeln, märkliga vattenläckor och problem med utrustningen/elektrisk utrustning.
De flesta av dessa har åtgärdats under bilens produktion, men du måste ändå göra din due diligence och undersöka om den modell du tittar på har fått dessa problem lösta. Det är värt att nämna att kundnöjdheten med e-tron är stor.
Audi e-tron mjukvaruproblem
Det kommer inte som någon överraskning att en så komplex bil som e-tron upplever mjukvarurelaterade problem eftersom det ändå är den första Audi EV. Dessa problem var tillräckligt allvarliga för att Audi skulle skjuta upp marknadsintroduktionen av e-tron med upp till fyra veckor för att försöka åtgärda problemen så mycket som möjligt. Det handlar bland annat om varningslampor som tänds från ingenstans och att MMI fryser.
Enligt vissa rapporter drabbades de tidigaste e-tron-modellerna av upp till 100 olika mjukvaruproblem som var tillräckligt allvarliga för att Audi skulle skjuta upp bilens lansering helt och hållet. De moderna e-tron-modellerna verkar dock vara mycket bättre men är fortfarande inte helt fria från mjukvarurelaterade fel.
Audi e-tron problem med drivlinan
Ett av, om inte det allvarligaste problemet som plågar e-tron är ett problem där drivlinan helt stängs av medan bilen körs. Många ägare uppgav att deras e-tron-modeller bara slutade fungera i olika situationer, till och med när de körde om på motorvägen. Detta kan vara en stor säkerhetsrisk, vilket innebär att du måste kontrollera om den modell du tittar på har dessa problem.
Anledningen till att detta händer är att kylvätskan kan hitta sin väg in i motorn som då slutar göra någon effekt. Vissa säger att problemet är relaterat till packningen som misslyckas och därmed orsakar dessa problem. Dessa problem kan lämna dig strandsatt och de kan till och med kräva ett komplett byte av elmotor.
Audi e-tron problem med backväxel
Ett annat ganska allvarligt problem med e-tron är ett problem där bilen stänger av sig själv eller kopplar in neutral/parkering när den backar. Många ägare har uppgett att bilen gör detta utan någon uppenbar anledning och att Audi inte riktigt är uppdaterade på detta problem, åtminstone inte i större skala. Detta innebär att själva problemet inte är så utbrett som det kan vara.
Sammantaget uppgav en ägare att dessa problem beror på felaktiga säkerhetssensorer som stoppar bilen eftersom de tror att bilen kommer att krascha in i något. Hur som helst kan detta också vara en stor säkerhetsrisk och du bör fråga din Audi-återförsäljare om dessa problem om du vill köpa en e-tron.
Audi e-tron vattenläckor
Audi e-tron lider också av problem som rör alla typer av vattenläckor i kupén och i bilens batterifack. De vanligaste platserna där vatten tenderar att tränga in i kupén är runt speglarna, soltaket, passagerarfotutrymmet och bakluckan.
Dessa kan orsaka enorma problem om de inte tas om hand på rätt sätt, så se till att kontrollera dessa komponenter för att se om det finns några tecken på vatteninträngning. Audi har till och med utfärdat en återkallelse för cirka 1 600 2019 års modeller eftersom vatten potentiellt skulle kunna ta sig in i batterifacket och orsaka en farlig termisk händelse.
Audi e-tron utrustning/elektriska problem
E-tron tenderar också att drabbas av ytterligare problem relaterade till defekta bakljus och att bakluckan och dörrarna inte kan hålla sig öppna. Några få ägare klagade på att bakluckan stängs utan att de ville att den skulle gå, vilket till och med kan orsaka skador om det inte åtgärdas.
Detta är relativt små nörderier som inte påverkar bilens användbarhet men som kan påverka njutningen rejält. Glöm därför inte att kontrollera även dessa.
FAQ-avdelningen
Är Audi e-tron värd det?
Vi har redan nämnt att Audi e-tron inte är den mest pålitliga elbilen som man kan köpa för pengar i dag, men att de flesta av dess ägare är mer än nöjda med sitt ägande. Anledningen till detta är enkel, eftersom det är en Audi. Audi vet hur man gör en trevlig lyxbil som inte tar sig själv på för stort allvar och som bara gör ditt liv mycket enklare.
Därför kan det finnas bättre EV:s där ute när det gäller pålitlighet, men e-tron verkar vara en av de roligaste. Det är därför Audi är ett lyxbilsmärke och därför är det verkligen värt att köpa e-tron.
Är Audi e-tron bättre än e-tron GT?
Audi e-tron GT är en fyradörrars coupé som delar många delar med Porsche Taycan. Enligt de flesta är e-tron GT den överlägset bästa Audi EV man kan köpa för pengar och jag tenderar att hålla med om det. E-tron GT är mer pålitlig än e-tron SUV, den är snabbare, den ser bättre ut och den kan hålla längre.
Om du föredrar SUV:er framför sedans kommer du förmodligen att föredra e-tron, men om du vill ha den bättre bilen totalt sett är det e-tron GT som gäller.
Hur länge kan en Audi e-tron hålla?
Enligt de flesta källor ska e-tron kunna hålla mellan 200 000-400 000 mil utan att behöva byta batteri. Om du kör cirka 15 000 mil per år kan du räkna med 10-15 års användning innan du behöver ett helt nytt batteri.
E-tron kanske inte har den största räckvidden (230 miles) av alla tillgängliga elbilar, men den kompenserar verkligen för sig själv när det gäller lyx, teknik och önskvärdhet.