Namnet AMG har blivit en synonym för en snabb tysk raket som Mercedes har byggt för ultimat prestanda. AMG står för ”Aufrecht Melcher Großaspac”. Aufrecht och Melcher är de två grundarnas efternamn och Großaspach är Mercedes-tunerns födelseort.
För 60 år sedan grundades AMG utifrån en passion för racing, eftersom dessa två grundare var starkt involverade i utvecklingen av motorn till 300E på Mercedes motorutvecklingsavdelning. En racerbil utrustad med denna motor deltog i det tyska touringbilsmästerskapet och vann 10 gånger.
AMG 1960-1980-tal
Efter de ovannämnda framgångarna för Aufrecht och Melcher i det tyska touringbilsmästerskapet grundade de 1967 i en före detta kvarn nära Burgstall ingenjörsfirman Aufrecht Melcher Großaspach, design och testning för utveckling av tävlingsmotorer.
Inte långt därefter blev de motorer som dessa två utvecklade otroligt populära hos privata racingteam. Den första verkliga milstolpen som Aufrecht och Melcher nådde var 1971 års långloppstävling ”24 timmar av Spa”, där den legendariska 6,8-liters AMG-motorn i den lika legendariska AMG Mercedes 300SEL vann första platsen i sin klass.
Efterdyningarna av deras framgång följde snart. En stor, fyradörrars sedan slutade på andra plats i en tävling som mestadels dominerades av lättare tävlingsbilar och gav AMG ett världsomspännande rykte. Efter detta blev AMG ett blygsamt företag beläget i Affalterbach och började arbeta med Mercedes i slutet av 80-talet.
AMG 1980-2000
År 1986 utvecklade AMG en 5,0 l V8-motor som användes i E-klass coupé, en legendarisk bil med smeknamnet ”The Hammer” som blev en av de mest ikoniska AMG-bilarna genom tiderna. Den lysande stjärnan under denna period är utan tvekan 190E, en bil som segrade i 50 tyska touringbilsmästerskap mellan slutet av 80-talet och början av 90-talet.
År 1990 kunde AMG-bilar underhållas genom Mercedes världsomspännande nätverk av återförsäljare och serviceverkstäder, vilket ledde till att AMG fick ett betydande uppsving i sin verksamhet. Den första gemensamt utvecklade produkten mellan Mercedes och AMG var C36 AMG från 1993. Allt detta kulminerade 2005 när Mercedes tog över 100 procent av aktierna i AMG.
Moderna Mercedes AMG
Numera ligger AMG i Affalterbach och har mer än 1 700 anställda. AMG fokuserar på att tillverka de bästa prestandabilarna i form av sedans, SUV:er, hatchbacks och kombibilar, och ibland supersportbilar och till och med hyperbilar.
Mercedes AMG håller långsamt på att avlägsna sig från de typer av motorer som gav AMG sitt överlägsna rykte, på grund av allt strängare utsläppsbestämmelser. Trots detta lyckas Mercedes fortfarande erbjuda fordon med exceptionell prestanda från nedbantade motorer och motorer med tvångsinduktion.
AMG:s moderna era är också AMG-fordonens gyllene era. Bilar som C63, SLS, SL65 och den nyligen släppta AMG GT Black Series med svart seriebeteckning är på väg att bli något av en bilsamlares dröm.
Mercedes AMG har också börjat samarbeta med Pagani, ett mångmiljonbeloppsföretag för exotiska handgjorda bilar från Modena som erbjuder slående hyperbilar med en äkta Mercedes V12-motor som ger uppemot 800 hästkrafter.
Utöver detta lyckas Mercedes AMG fortfarande växa på ett slående sätt eftersom de också levererar motorer och många olika bilkomponenter till Aston Martin, en brittisk lyx- och sportbilslegend. När det gäller motorsportdivisioner dominerar Mercedes i F1 och 2018 lämnade Mercedes det tyska touringbilsmästerskapet.
Vanliga frågor om lyxiga prestandabilar
Vilken är den mest kraftfulla serietillverkade Mercedes AMG för vägkörning genom tiderna?
Listan över kraftfulla Mercedes AMG-bilar är ganska oändlig, men även i ett sådant arv av hästkrafter sticker vissa modeller ut. SLS AMG Black Series släpptes 2013 och erbjöd en 6,2-liters V8 med naturlig insugning som gav cirka 631 hästkrafter, vilket gav den titeln för den mest kraftfulla motorn med naturlig insugning vid den tidpunkten.
Mercedes släppte AMG GT Black Series för inte så länge sedan, en bil som följer samma ethos som SLS AMG, en banfokuserad version av en mer ”tämjd” AMG GT. AMG GT BS erbjuder otroliga 720 hästkrafter, vilket gör den till den mest kraftfulla moderna Mercedes AMG.
Mercedes AMG kommer också snart att släppa AMG Project 1, en hyperbil som drivs av F1-teknik och förväntas ha mer än 1 000 hästkrafter till ett pris på flera miljoner dollar. Project 1 kan vara den största AMG-skapelsen genom tiderna och är efterlängtad av många entusiaster.
Vad betyder M på BMW eller RS på Audi?
BMW M står för BMW Motorsports, och det är i princip samma sak som AMG är för Mercedes. Audi RS står för RennSport, eller racingsport som en bokstavlig översättning.
BMW M grundades 1972 och ansvarar för många fantastiska prestandabilar för landsvägsbilar, inklusive några av de bästa som någonsin har tillverkats. År 1986 släppte BMW E30 M3 som inledde arvet som den bästa prestandasedanen genom tiderna.
Audis RS-division grundades 1994, efter framgången med den legendariska Audi RS2, och numera åtnjuter Audis RS-division samma uppskattning som M eller AMG. Audis RS-division är också ansvarig för många fantastiska bilar sedan starten, höjdpunkterna är den tidigare nämnda RS2 eller den stora bästa prestandakombi genom tiderna, RS6.
Hur ser framtiden ut för AMG, BMW M och Audi RS-divisionerna?
Eftersom bilarnas utsläppsbegränsningar blir allt strängare står många prestandabilmärken inför svåra beslut. Antingen försöker de göra adekvata prestandabilar med mindre motorer som sällan kan matcha attraktionskraften hos äldre bilar med stora motorer, eller så försöker de gå en annan väg.
Eftersom förbränningsmotorns framtid är osäker gäller samma sak för dessa divisioner. Endast tiden får utvisa hur dessa tillverkare kommer att anpassa sig till allt mer ogynnsamma restriktioner och om de faktiskt lyckas överleva och förbli entusiasternas favoritbilar i framtiden.