Saxdörrar vs fjärilsdörrar

Saxdörrdesignen blev populär genom Lamborghinis V12-serie som består av Lamborghini Countach, Diablo, Murcielago och Aventador. Även om Miura tekniskt sett var den första V12 Lambo kom den inte med saxdörrar från fabriken.

Fjärldörrar används mer allmänt av flera olika tillverkare som McLaren, Ford, Ferrari och BMW. De har ett annat gångjärn än saxdörrar eftersom de inte öppnas rakt uppåt som saxdörrar gör.

Saxdörrar har sina egna för- och nackdelar som främst består av att de är lättare att komma in i trånga parkeringsutrymmen medan fjärilsdörrar utan tvekan ser bättre ut och är lättare att komma in och ut ur för bilar med lägre taklinje. Med tanke på att de flesta superbilar har en låg taklinje är det därför de flesta superbilar väljer fjärilsdörrar.

Många tror att saxdörrar bara är en synonym till fjärilsdörrar, men så är inte fallet eftersom de använder en helt annan gångjärnsdesign och de öppnas på ett annat sätt. Hur som helst är den bästa dörrtypen mest en fråga om personliga preferenser och märkeslojalitet.

Saxdörrar – Fördelar och nackdelar

Saxdörrar kallas ofta också för ”Lambo”-dörrar eftersom V12 Lamborghini-modellerna gjorde den här dörrdesignen populär. De flesta öppnas inom bilens spår vilket innebär att du lätt kan köra en bil med saxdörrar med dörrarna öppna.

Detta är inte något du bör göra, särskilt inte i högre hastigheter, men det är en möjlighet om du äger en bil med saxdörrar. Detta innebär också att bilar med dessa dörrar är lättare att komma in och ut ur i trånga parkeringsutrymmen eftersom dörrarna öppnas vertikalt och gör att du kan ta dig ut även om utrymmet mellan dörren och det närmaste föremålet är minimalt.

  Hur ofta ska du tvätta din bil?

Men saxdörrar är också kända för att vara tyngre eftersom de aldrig har gångjärn på taket vilket innebär att det inte finns någon hydraulik som är direkt monterad på taket vilket i teorin borde göra det lättare att öppna dörren, särskilt om du befinner dig på ojämnt underlag.

Saxdörrar utövar mer kraft på gångjärnen och hydrauliken vilket innebär att de sannolikt kommer att slitas ut tidigare jämfört med fjärilsdörrar och framför allt vanliga bildörrar. Slutligen är de flesta Lambo saxdörrar kända för att gnissla efter långvarig användning.

Butterflydörrar – Fördelar och nackdelar

Fjärldörrar är vanligare än saxdörrar vilket innebär att du har större chans att upptäcka en bil med fjärderdörrar. Detta innebär också att fler människor är angelägna om att modifiera dessa dörrar för att de ska bli bättre på att kliva in och ut ur bilen.

Dessutom brukar fjärilsdörrar ofta ha gångjärn både vid den traditionella gångjärnspunkten och vid taket eller A-stolpen. Detta innebär att de vanligtvis är lättare att manövrera, vilket är särskilt viktigt efter långvarig användning.

De är svårare att öppna i trängre utrymmen eftersom de är bredare än bilens spår. De äter dock ofta in i taklinjen vilket innebär att de gör det mycket lättare att komma in och ut ur bilen när det gäller höjd.

Slutligen är det svårare att köra en bil med öppnade fjärilsdörrar eftersom de inte är lika aerodynamiska när de är öppna. En annan faktor att tänka på är exklusivitet eftersom det finns betydligt färre bilar som har saxdörrar jämfört med fjärilsdörrar.

  Gör de bilar med manuell växellåda längre?

Montering av fjärilsdörrar/ saxdörrar på en bil med vanliga dörrar

Många människor där ute är förtjusta i idén att investera i en uppsättning fjärils-/ saxdörrar eftermarknad och installera dem på en bil med vanliga dörrar. Detta är vettigt om du väljer en uppsättning av hög kvalitet med professionell installation, men dessa tenderar att kosta mellan 1000 och 2000 dollar.

Om du snålar med kvaliteten är det troligt att dina dörrar inte kommer att vara lika säkra som de en gång var. Även om en uppsättning sax-/fjärdedörrar ser fantastiskt ut kommer de sannolikt att mörda din bils återförsäljningsvärde eftersom sällan någon gillar en normal bil med sax-/fjärdedörrar.

De är inte alls lika praktiska som vanliga dörrar eftersom sax-/fjärdedörrar inte kan erbjuda konventionella dörrfickor eftersom saker tenderar att flyga ut när du öppnar dörrarna. Slutligen ser det fel ut att montera fjärils-/ saxdörrar på bilar som inte har sådana.

FAQ-avsnittet

Varför gillar folk saxdörrar/fjärldörrar?

Folk gillar dessa typer av dörrmekanismer eftersom de förknippas med de mest spännande bilarna på marknaden – superbilar. Den här typen av bilar utstrålar dramatik närhelst de går och det är nästan omöjligt att inte vända på huvudet när man ser en Lamborghini eller en McLaren passera.

Dessa dörrar finns bara på dyra och exotiska bilar som är både exklusiva och prestandaklassade. Detta innebär att dessa typer av bilar åtnjuter en stor kultföljd eftersom många bilentusiaster där ute betraktar typer av bilar som sina drömbilar.

  Vilken är den mest ekonomiska hybrid-SUV:n?

Varför finns det saxdörrar och fjärilsdörrar?

Det finns i princip två anledningar till att dessa typer av dörrar finns och det är ökad synlighet bakåt och design. Designern som konstruerade den första bilen med saxdörrar (Lamborghini Countach) trodde att det skulle underlätta backningen om man kunde köra bilen med öppna dörrar.

Anledningen till att de flesta superbilar använder sig av dessa dörrar är dock att de ser coola ut och att de får bilen att kännas mer speciell. En superbil med vanliga dörrar är helt enkelt inte en bil för ”speciella tillfällen” eftersom människor som är villiga att betala 200 000 dollar vill känna sig speciella när de interagerar med bilen.

Ska jag lägga till fjärilsdörrar/ saxdörrar till min bil?

Om du älskar hur dessa dörrar ser ut och helt enkelt vill ha dem, så ska du göra vad du vill, eftersom bilar är personliga och vi ska njuta av dem på våra egna sätt. Detta innebär dock vanligtvis att du förstör din bils återförsäljningsvärde.

De flesta människor, jag själv inkluderad, hatar att se bilar som Mustangs, Civics eller BMW:s med saxdörrar eftersom de ser risiga ut. De ser malplacerade ut samtidigt som de gör bilen mindre praktisk och mer benägen att bli rånad.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts