Vilken Mercedes har fjärilsdörrar

Vilken Mercedes har fjärilsdörrar

Sedan varumärket grundades har endast Mercedes McLaren SLR erbjudits med fjärilsdörrar. Vissa biltillverkare som McLaren använder fjärilsdörrar på alla modeller, men Mercedes bestämde sig för att endast SLR ska få fjärilsdörrar på grund av sällsyntheten och nyhetsfaktorn.

Mercedes har bara tillverkat ett fåtal supersportbilar under varumärkets moderna historia, och det är ganska uppenbart att Mercedes gillar att ta god tid på sig innan man släpper en ny superbil. Gullwing-dörrarna som blev berömda av 1950-talets 300SL har också bara setts två gånger, i SLS och 300SL.

Men Mercedes kommer snart att släppa den ultralimiterade, extremt kraftfulla hyperbilen AMG Project 1 som också förväntas använda fjärilsdörrarnas design. Mercedes behåller fjärilsdörrarna och måsvingerdörrarna endast för de mest speciella bilarna.

Mercedes McLaren SLR

År 2003 har Mercedes avslöjat Mercedes McLaren SLR, en supersport-GT utrustad med en 5,4 liters V8-motor som ger 626 hk och 780 Nm vridmoment. Bilen erbjöds med en 5-växlad automatisk växellåda, och den klumpiga föråldrade växellådan är anledningen till att SLR inte har skjutit i värde de senaste åren.

Numera kan du köpa en Mercedes Benz E-Klass sedan med liknande effekt, men 2003 var SLR en av de mest kraftfulla bilarna på marknaden, och definitivt den mest kraftfulla superbilen med automatisk växellåda i början av 2000-talet.

Mercedes köpte 40 procent av McLaren F1-teamet, och SLR var en gemensamt utvecklad bil mellan McLaren och Mercedes. Den ursprungliga idén att bygga SLR sträcker sig tillbaka till 90-talet och Mercedes avslöjade konceptet Vision SLR 1999, och Vision SLR-konceptet var grunden för den kommande SLR super GT.

  Bästa oljan för Mercedes E350

SLR var utrustad med fjärilsdörrar, en dörrdesign som inte förknippades med Mercedes, utan snarare med McLaren. På 90-talet var McLaren F1 den mest avancerade och snabbaste superbilen i världen och erbjöds också med fjärilsdörrar.

Mercedes AMG Project 1

År 2017 presenterade Mercedes AMG Project 1, en hybridhyperbil som syftar till att introducera toppen av Mercedes Benz F1-prestandateknik i en landsvägsbil. Mercedes planerar att sälja endast 275 enheter, och priserna på dessa förväntas överstiga 3 miljoner dollar.

Leveranserna av Project 1 kommer att börja 2022, och de rena prestandakraven hos en sådan galen vägbil är svåra att inte bli imponerad av. Project 1 drivs av en F1-avledd 1,6 l V6-turbo-motor med 1,6 l V6-turbo som är kopplad till fyra elmotorer.

Effekten är på över 1 000 hk, 0-60 sekunder på mindre än 3 sekunder och en topphastighet på långt över 210 mph. Project 1 är helt konstruerad av kolfiber vilket garanterar stor chassistyvhet och låg vikt.

Project 1 är också utrustad med fjärilsdörrar, och anledningen till detta är enkel. Den här bilen är otroligt speciell, så för att få dörrarna att sticka ut var en fjärilsdesign det enda alternativet. Project 1 kommer säkerligen att gå in i historieböckerna som en av de största hyperbilarna i modern tid.

Gullwing-dörrar

Gullwing-dörrdesignen, även känd som Falcon-dörrar, är en fordonsbeteckning för en specifik design av topphängd dörrdesign som Mercedes debuterade med i 1950-talets 300SL. Dessa dörrar återinfördes också senare med SLS AMG, som på sätt och vis var en andlig efterföljare till 300SL och en ersättare till SLR som den definitiva superbilen från Mercedes.

  Vilken är den smidigaste Mercedes SUV:n?

300SL anses nu vara en av de mest eftertraktade klassikerna, och en hygglig 300SL kostar dig miljontals dollar. Det är värt att nämna att SL också erbjöds som roadster, och roadstern var inte utrustad med Gullwing-dörrarna på grund av att dörrarna inte kunde vara topphängda.

SLS representerar en av de största succéerna i Mercedes Benz diskografi, eftersom alla SLS-modeller ser en stadig ökning när det gäller värde, och toppmodellen SLS AMG Black Series anses allmänt vara en av de bästa Mercedes superbilarna genom tiderna.

FAQ-avsnitt

Finns det andra märken som använder fjärilsdörrar?

Fjärldörrar är ganska vanliga på de flesta superbilar. Lamborghini använder en liknande dörrdesign som kallas saxdörrar, och Ferrari använder fjärilsdörrar endast på de mest speciella modellerna som LaFerrari eller Ferrari Enzo.

McLaren använder fjärilsdörrar på alla modeller de någonsin introducerat, Maserati använder fjärilsdörrar och den nya Ford GT använder också fjärilsdörrar. BMW använder också fjärilsdörrdesignen på den hybriddrivna BMW i8.

Vilka är fördelarna med fjärilsdörrar?

Självklart är fjärilsdörrdesignen häftig, och det är huvudanledningen till att många av de ovannämnda superbilarna är utrustade med fjärilsdörrar. Men det är inte det enda skälet till att fjärilsdörrar också är topphängda och att de öppnas på ett sätt som säkerställer en enkel in- och utpassage.

Dessutom kräver fjärilsdörrar mycket mindre utrymme för att öppnas helt och hållet, vilket gör att du kan kliva ur bilen utan att oroa dig för att smälla dörrarna i bilen bredvid dig. Dessutom öppnar fjärilsdörrar också uppåt, vilket också säkerställer att du inte heller kommer att träffa trottoarkanten.

  Varför är Mercedes så tunga?

Varför finns det inga fjärilsdörrar på vanliga bilar?

Fjärldörrar är en superbilsgrej. Inga andra vanliga konsumentfordon erbjuds med fjärilsdörrar. Och det beror på att dörrarna på superbilar oftast är längre än normalt, och om man utnyttjar en normal bilkonstruktion i en bil med längre dörrar kan det allvarligt påverka bilens praktiska användbarhet.

Så det finns ingen anledning att använda fjärilsdörrar på normala bilar, dessutom öppnas fjärilsdörrar upp, vilket innebär att om du har något förvarat i ditt dörrfackutrymme kommer det sannolikt att flyga ut när du öppnar dörren. Dessutom är fjärilsdörrar alldeles för excentriska för tråkiga vanliga Honda- och Toyotabilar.

James May

James stora passion är bilar. Han har publicerat innehåll på Bil A2Z ända sedan webbplatsen lanserades våren 2021.

Recent Posts